2018. augusztus 28. | 17:22

A 2018 őszén Kaliforniában tartott autós rendezvényen először tart hivatalos bemutatót az Audi.

A jövő sportautójának koncepciója a PB18 e-tron az Audi szerint. Az áramvonalas formaterven látszik, hogy versenypályára szánják, a gyártó elmondása alapján azonban a mindennapi használhatóságot is szem előtt tartották a tervezéskor. A koncepcióautót az Audi Malibun található stúdiójában készítették, a név pedig a Pebble Beach-i rendezvényre, és az LMP1-es R18 versenyautóra utal, melynek technikájából sokat merítettek a jármű tervezésekor. A többéves Le Mans-i sikerekből építkeztek ennél a tanulmánynál, mely első ránézésre az Audi 2017-es Aicon koncepciójára is emlékeztet egy kicsit, hiszen az ajtók és a masszív szélesítések a tavalyi látványterven is hasonlóak voltak. Továbbá az elektromos hajtásláncuk is közös. A hasonlóságok azonban itt véget is érnek, hiszen az Aicont egy luxus utazóautónak szánták, míg a PB18 egy kemény versenygép. Nincs benne önvezetésre alkalmas rendszer, sem pedig a súlyt jelentősen növelő kényelmi extrák. A sofőr egy monocoque hélyban ül, mely oldalirányban eltolható. Amikor szükséges, a vezetőülés középre mozgatható, így optimálisabb lesz az üléspozíció a versenyzéshez. A by-wire technológiás kormánynak és pedáloknak köszönhetően nincs szükség mecahnikus áttételre, így azok is középre helyezhetőek át. Ha a helyzet úgy hozza, egy utas is elfér a jobbegyen, amikor a sofőr a bal oldalon helyezkedik el.
„Egy olyan élményt szeretnénk nyújtani a sofőrnek, melyet eddig csak olyan versenyautókban kaphatott meg, mint az R18. Éppen ezért a fő szempontunk volt a sofőrnek megfelelően kialakítani a belteret. Ugyanakkor fontos számunkra a mindennapi használhatóság, ezért kialakítottunk egy helyet az utas számára is.” – mondta Gael Buzyn, a Malibu kirendeltség vezetője.
Az autó orrán a jellegzetes Audi hatszög látható, a lökhárító szélein méretes beömlőkkel. A lézeres fényszórók különlegesen jó teljesítményt nyújtanak éjszakai körülmények közt is, a négy karika pedig az Audi sportautókhoz híven a motorházfedélen kapott helyet. A tetővonal, a hátsó szárny és az inkább magas mintsem széles hátsó szélvédő egy shooting brake-szerű megjelenést ad neki. A tanulmány 4,5 méter hosszú, 2 méter széles és 1,15 méter magas. Tengelytávja 2,7 méter, rövid túlnyúlásokkal. Elöl és hátul is független felfüggesztést kapott adaptív mágneses gátlókkal, melyet szintén az R18-as versenyautójuk inspirált. Hátul LED csík fut végig az autó farán, a diffúzor pedig fel-le mozgatható a megfelelő levegőáramlás érdekében, ahogy a hátsó szárny is több pozícióban rögzíthető. A 22 colos kerekek mögött nagyméretű, karbon féktárcsák figyelnek. A szilárdtest akksinak köszönhetően, valamint az alumínium és különböző kompozit anyagok felhasználásával az össztömeg kevesebb, mint 1550 kg. A PB18 felépítése egy klasszikus középmotoros sportautóét mutatja. A tömegközéppont a vezetőülés mögött, a hátsó tengely elé került. A PB18-ban három elektromotor dolgozik. Egy elöl, kettő pedig a hátsó tengelyeken elhelyezve. Az összteljesítményük 500 kW, mely ideiglenesen 570-re emelhető, a maximális forgatónyomaték pedig 830 Nm. A 0-100-as sprint nem sokkal van 2 másodperc felett. A két különálló hátsó elektromotor előnyös a nyomatékelosztás és a vezethetőség szempontjából is. A 95 kilowattórás akkutelep teljes feltöltés után 500 km-es hatótávot enged, és 800 volttal is tölthető, így akár 15 perc alatt újra teljes kapacitáson lehet az akkumulátor. Az autó akár vezeték nélküli töltésre is alkalmas, indukciós elven. Természetesen elektromos fékenergia visszanyerés is rendelkezésre áll, ám szükség esetén (például pályán) a hidraulikus fékek is működésbe lépnek. További érdekessége a PB18 e-tron tanulmánynak, hogy egy amolyan head-up display-hez hasonlóan hasznos információkat vetít a sofőr elé a szélvédőn kívülre. A pályán nyilakkal jelzi a megfelelő ívet, utcai forgalomban pedig a navigációban segít. Az sem elhanyagolandó az Audi koncepciója kapcsán, hogy az autó 470 literes csomagtartóval rendelkezik, mely csúnyán odaverne a sportautók jelentős részének. Az Audi a ’80-as évek óta készít elektromos és hibrid prototípusokat. A 2008-ban Frankfurtban bemutatott elektromos R8 e-tron volt a legnagyobb áttörés eddig, mely 2012-ben felállította az elektromos autók körrekordját a Nürburgringen. Az első plug-in hibridjük pedig a 2014-es A3 e-tron volt, azóta további innovatív hajtáslánccal rendelkező modellekkel bővült a paletta. Forrás: