2018. április 06. | 13:49

Egy egyedi E46-os BMW után Mateusznak egy családbarátabb, tágasabb bimmerre volt szüksége. Az 5-ös Touring lett a befutó, amely végül nem maradt gyári állapotában.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Számtalan változás következik be egy ember élete során, aminek az egyik legboldogabb szituációja egy utód érkezése. Egy gyerek rengeteg szempontból változtathatja meg, vagy akár boríthatja fel a legtöbb ember életét, ami alól az autófanatikusok, vagy akár a tunerek sem kivételek. Klasszikus esetben, ha egy tuner rendelkezik egy egyedi géppel, de közli vele a barátnője/felesége, hogy érkezik egy baba, akkor a tuning gépek sorsa általában már meg van pecsételve. Gyors fotósorozat, hosszasan megfogalmazott szöveg a gyöngyszemről, majd mehet is a netre, áron alul persze. Az indok, hogy egy gyerek bizony nem olcsó és kell a pénz egy családi autóra is. Az esetek legtöbbjénél ez a „protokoll”, de vannak olyan tunerek is, mint a lengyel Mateusz, aki olyan jófej feleséggel büszkélkedhet, aki nem kényszerítette a tunert a változtatásra. Persze az egykori projektautónak mennie kellett, de érkezett a helyére egy még izgalmasabb alap, egy F11-es 5-ös BMW személyében.

Azért egy nagyobb BMW-re szükség volt

Mateusz és felesége a gyerek érkezésének hatására rendkívül izgatott lett, de úgy döntöttek, hogy autózás terén nem szeretnének komolyabban változtatni. Mateusz tuner karrierje még 2010-ben kezdődött, amikor is egy E46 Touringot vett kezelésbe és csinosítgatta a saját ízlésének határain belül.
Családi kombi, újragondolva – Mateusz így képzeli el az ideális családbarát kombit

Az egyedi állítható futómű, 19”-os AC Schnitzer felnikészlet, M-es optika és néhány további apró módosítás hibátlanul passzolt a hármas BMW karakteres megjelenésébe és négy éven át boldog párkapcsolatban élt Mateusz az autóval. A gyerek híre hallatán azonban elgondolkoztak feleségével, hogy azért valami fiatalabb, biztonságosabb és nagyobb autóra lenne szükség. A BMW Touringok elkötelezett híveként Mateusz viszont nem szeretett volna valami másik márka felé hajlani, ezért úgy döntött, hogy a jól bevált bimmerek csapatában fog maradni. Éppen ezért ideális választás volt a hatodik generációs 5-ös BMW Touring kivitele, az F11-es.

Az 5-ös BMW Touring a tuti befutó

A 2010 és 2017 között gyártott F10-es széria minden tekintetben megfelelőnek látszott az ifjú házaspár számára. Modern felszereltség, nagyobb beltér az E46-hoz képest, biztonsági extrák és nem utolsó sorban stílusos megjelenés.
Fitment kimaxolva – a Rotiform felnik és a sárvédők briliáns kapcsolatot teremtenek egymással

Mindezen szempontok egyszerre teljesültek Mateuszék számára, ezért meg is vásárolt a tuner egy 2011-es 530d-t. A 3,0 literes turbódízel sorhatos 245 lóerőt termel meg az 1,7 tonnás bimmer számára, ami Mateusz igényeit maximálisan kielégíti, arról nem is beszélve, hogy a fogyasztási értékek is elég kedvezőek, amely egy családi kombinál bizony nem utolsó szempont. Az öröm tehát képzelheted milyen nagy lehetett, hiszen Mateusz és felesége már egy kompromisszumokkal teli, de mégis egy potenciális projektautóval várhatták gyerekük érkezését, amely esemény bekövetkezte után Mateusz elkezdte kicsit továbbgondolni a Touringot.

A cél egyszerű: letisztult Touring, kompromisszumokkal

Mateusz végül úgy döntött, hogy van elég anyagi háttere ahhoz, hogy párhuzamosan elkezdhesse az apaság becses szerepét és űzhesse tuner „karrierjének” fejlesztését.
A Prior Design első lökös ugyan igényelt némi utólagos faragást, végül mégis az autó meghatározó profiljává vált

Ehhez persze a frissen beújított F11-hez kellett hozzányúlni, amikkel szemben egyszerűek voltak az elképzelések. Az E46-hoz hasonlóan szolid, de mégis látványos beavatkozásokat tervezett a tuner, mint a felni illetve futómű tuningja. A lengyel airride guruk, a CSESŁAW Customizer felkeresésével el is indult a projekt, akiktől Mateusz egy egyedi levegős rendszer kiépítését rendelte meg. A KW Variante 3-as állítható futóművére épített légrugók, illetve Bilstein gátlók egy olyan prémium levegős felfüggesztést eredményeztek, amit bármilyen témában jártas gondolkodás nélkül beszerelne autójába. A teljes rendszer beépítése után már csak egy felnikészletre volt szükség, aminek szerepét végül egy szett 20x11” Rotiform IND-T töltötte be, amelyre 255/30 Nankang abroncsok kerültek az ideális fitment érdekében. A biztonsági tényezők viszont még mindig gyári értékeket mutattak, ezért Mateusz beszerzett egy Audi SQ7 féknyereg-készletet 380 mm-es Range Rover tárcsákkal, amik a 20”-os felniátmérőnek köszönhetően gond nélkül be is fértek a felnik mögé. A külső már mondhatni teljes volt, de a karbon első toldat, amit idővel Mateusz beszerzett nem hagyta nyugodni a tunert. Egyszerűen vágyott a különleges kasznielemekre, csak úgy, mint az E46-nál. Éppen ezért a Prior Designhoz fordult, akiktől berendelt egy egyedi karosszériakészletet, első- és hátsó lökhárítókkal, szoknyákkal illetve hátsó spoilerrel.
Hátulra még egy DTM stílusú diffúzor is felkerült

A krómozott elemek felvették a shadowline külsőt, a kipufogóvégek pedig megduplázódtak a 90 mm-es sportrendszernek köszönhetően. Az összkép hasonló az E46-hoz, de mégis egy családbarát megoldások sorozata az F11-es (nem tűnik annak, ugye?). Mateusz végezetül pedig úgy döntött, hogy egy harmadik BMW-ben is kipróbálná magát, éppen ezért eladó az F11-es. 160 000 zlotyi, avagy kb. 12 millió forint, innen a „szomszédból”. Te is megvennéd, nem? Forrás: