2023. október 03. | 12:42

A szövetség részéről jöhetnek Andrettiék, a FOM és a Forma-1 még nem adta áldását. Kiderült, hogy mi lehet az új csapat csatlakozásának.

Ahogy arról a múlt héten beszámoltunk, négy jelentkezőből egy csapat Forma-1-es csatlakozási kérelmét nem utasította el a Nemzetközi Automobil Szövetség. Az FIA most hivatalosan is zöld utat adott az Andretti-Cadillac formációnak, ám ez nem jelenti automatikusan, hogy hamarosan láthatjuk a 11. istállót az F1-es rajtrácson.

Andrettiéknek ugyanis még meg kell egyezniük a Forma-1-es döntéshozókkal és a FOM irányító testületével. Ez sokkal nagyobb akadály, mit megszerezni a szövetség jóváhagyást. Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója ugyan többször is elmondta, egy új csapat érkezése jót tenne a sportágnak, a többi istálló azonban egyáltalán nem rajong az ötletért.

A Forma-1 egy közleményben jelezte, tudomásul vették az FIA döntését, ám ez az ő állásfoglalásukat nem befolyásolja, most következik az ő saját vizsgálatuk a jelentkezéssel kapcsolatban.

Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke elárulta, alaposan megvizsgálták Michael Andretti csapatának jelentkezési kérelmet, ezért is tartott az elbírálás ilyen hosszú ideig. A hivatalos egyeztetés még 2023 elején kezdődött. A szövetség elnöke kiemelte, hogy a folyamat során rendkívül szigorú procedúrákat követtek.

A Forma-1 kereskedelmi jogait birtokló FOM elsősorban üzleti szempontok alapján dönt az Andretti-Cadillac felvételéről. Azt Domenicali is elmondta, hogy a sportág és a csapatok pénzügyi helyzete jelenleg stabil, egy 11. istálló érkezése pedig számos kockázatot rejt magában.

A mezőnyben jelenleg is résztvevő csapatok különböző sportszakmai érvekkel próbálták elutasítani egy új alakulat csatlakozását, valójában úgy tűnik, hogy bevételek rájuk eső részének csökkenésétől félnek. Nem véletlenül határoztak meg egy 200 millió dolláros belépési díjat, mely kompenzálná a többi istálló kiesését. Azt is érdemes azonban figyelembe venni, ha valaki ezt a pénzt ki tudja fizetni, az bizony rendkívül stabil pénzügyi háttérrel rendelkezik.

Bár hivatalosan a mostani tíz csapat nem vesz részt a döntési folyamatban, az F1 aligha hagyja figyelmen kívül az ő véleményüket. Eddig elég negatív fogadtatásban részesült az ötlet, egyedül a McLarent vezető Zak Brown nyilatkozott lelkesen honfitársai esetleges csatlakozásáról.

A kandidálók között volt még a Hitech GP és a Carlin Motorsport, akik az F2-ből léptek volna fel, ám mindkét csapat jelentkezését elutasították. Előbbi a Red Bull istállóval áll közeli kapcsolatban, utóbbi gárda színeiben korábban Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, George Russell, Carlos Sainz, Lando Norris és Cunoda Juki is versenyeztek.

A harmadik elutasított jelentkezés egy LKYSUNZ nevű csapat részéről érkezett. A LinkedIn profiljukban megjelent közlemény szerint az ázsiai székhelyű istálló 1 milliárd dolláros finanszírozást kapott, és remélik, hogy 2026-ban csatlakozhatnak a Száguldó Cirkuszhoz, amikor az új motorszabályozás hatályba lép.

A 2026-ban bevezeténi kívánt szabályváltozásokról korábban már Max Verstappen is beszélt, és elég meglepő volt az, amit mondott.

Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 / Getty Images