2018. szeptember 10. | 16:46

Az online térképekről ismert vállalat piacvezetői pozícióba szeretne lépni

A navigációs rendszerek szegmense rendkívül telített. Vannak offline és online módban egyaránt használható appok, ám valódi segítséget autózás közben inkább az online verziók tudnak nyújtani. Ilyen a Waze rendszere is, mely túl azon, hogy ingyenes, egy teljesen újszerű felhasználói élményt ad: segíthetsz vele másokon, és te is sok kellemetlen helyzettől megszabadulhatsz általa.

Az alkalmazás éppen ezért nagy sikernek örvend, közel 185 országban, több mint 40 nyelven érhető el. Havonta 100 millióan használják világszerte, és Magyarországon is 100 millió kilométer felett autóznak a Waze segítségével havi szinten. Csak a budapesti csúcsidőben nagyjából 20 ezer Wazer közlekedik egy tetszőleges időpillanatban. A vállalat 2013 óta van a Google tulajdonában, mely azóta jelentős fejlődésen ment keresztül. Az app már több mint navigáció, újraértelmezi a közösségi közlekedés fogalmát és akár hasznos információkat is ad az autód állapotáról. A kutyádat még nem tudja elvinni sétálni, de az a korszak sem lehet már túl messze.

Kezdetben csak okostelefonon volt elérhető, mostanra azonban képes az Android Auto rendszerrel ellátott kocsikkal is kapcsolódni. Hamarosan pedig az iOS 12-es megjelenésével az Apple CarPlay rendszerrel is össze lehet kötni. Ezáltal könnyebben felhasználható olyan országokban, ahol tiltott a vezetés közbeni telefonhasználat. Ez lenne a növekedésük kulcsa, hiszen ha nem lehet a járművekbe épített érintőképernyőn megjeleníteni, akkor kevesebb felhasználó tartja értékesnek.

A Forddal már kapcsolatba léptek, és az autógyártó Sync 3 információs rendszerébe lesz beépítve a Waze a közeljövőben. Több márkával is tárgyalnak jelenleg, ezzel igyekeznek biztosítani, hogy minél több típust kínáljanak Waze navigációs rendszerrel.

„Mindenkivel tervezünk kontaktot létesíteni. A fogyasztók eldönthetik, milyen navigációval kérik az autójukat, és mi a legoptimálisabb lehetőség szeretnénk lenni ezek közül. Jelenleg több autógyártóval is kapcsolatban vagyunk. Azon dolgozunk, hogy elérhető legyen az alkalmazásunk, legyen szó bármelyik vállalat rendszeréről. A Waze a közösségi gondolkodásra épül, arra az elvre, hogy ha le akarod győzni a dugókat, akkor együtt kell dolgoznod másokkal.” – mondta Finlay Clark, az angliai kirendeltség egyik vezetője.

Az alkalmazás valós idejű adatokkal dolgozik, melyeket részben a felhasználók GPS adataiból nyer. Ez az úgynevezett „felhasználó bázisú” navigációs rendszer. Leginkább abban különbözik a vetélytársaitól, hogy a felhasználókat is bevonja az útvonalak adatainak megszerzésébe, ezzel egészítve ki a tanulékony rendszert. Anonim módon gyűjti az információkat, és ezek alapján számolja a közlekedési folyamatok gördülékenységéhez szükséges útvonalak hosszát és az ezek megtételéhez elegendő időtartamokat. A felhasználónak itt lehetősége van arra, hogy ő maga jelentse az egyes forgalmi szituációkat (torlódás, baleset, rendőri intézkedés stb.).

A vállalatot 2006-ban alapították FreeMap Israel néven, három évvel később pedig újraszervezték. A Waze egyik központja jelenleg is Tel-Aviv-ban van, a másik pedig az USA-beli Kaliforniában. Túl azon, hogy gyorsan és többnyire jól módosítja az útvonalakat dugó vagy baleset idején, komolyan megdolgozza a telefonok akkumulátorát. Éppen ezért érdemes autós töltővel használni, ha még azután is akarsz mobilozni, miután megérkeztél a célállomásra.

Forrás: