Mi az oka annak, hogy a Mitsubishi a sportszedánok, sportkupék gyártása helyett áttért a városi terepjárók és kisautók gyártására? Az új SUV-juk mellett ezt is taglalom.
Társszerző: Bolgár Krisztián
Hogy hogyan jutott el a Mitsubishi az 1992-ben debütált, 2,0 literes, 244 lóerős, turbófeltöltős, sportszedán Lancer Evo 1-től egy kompakt, 1,5 literes, 161 lóerős crossover SUV-ig, azt nehezen lehetne teljes egészében leírni, de én megpróbálom tömören összefoglalni. Azt azért tisztáznom kell, hogy nem feltétlen történt tragédia a Mitsubishivel, hiszen hiába az elmúlt időszakok „népautósodási hajlama”, a japán gyártó még mutathat olyat a sportautó részlegén, amitől eláll majd a szavad. Az viszont rejtély, hogy miért is álltak le többek között a Lancer Evolution modellcsalád gyártásával, hiszen hihetetlen múltjának, ár/érték arányának valamint vezetési élményének köszönhetően egy nagyon népszerű típusról van szó. Mindenesetre itt van a legújabb Mitsubishi-Renault-Nissan kreálmány, az Eclipse Cross, amelynek prototípusa még 2013-ban debütált a Genfi Autószalonon.Akkor most mi is történt a Mitsuval?
Talán érezhetsz egy kis rejtett dühöt a szavaimban. Ami azt illeti, nehéz leplezni, hiszen mint oly sok fiatal, én is imádtam a Mitsubishit. A márka neve egyenlő volt a sportos, összkerékhajtású, ralilegenda jelzőivel, a turbós, dinamikus erőforrásairól nem is beszélve.A mai tendencia viszont teljesen mást mutat. Kompakt, városi autók, kisautók tucatját tervezte a tokiói székhelyű vállalat az elmúlt években, ami minden Mitsubishi fanatikust kétségbe ejt. Na de mégis hol változhatott át az egész márka profilja? Illik ismét egy kis kronológiai áttekintéssel kezdenem. A Mitsubishi történelme során nem csak autókkal foglalkozott. A nehéziparból kifejlődő Mitsubishi Motors még 1917-ben alapult, az akkor már 31 éves múlttal rendelkező Mitsubishi Heavy Industries által. A nehézipari óriás fő profilja a hajógyártás volt, de a fejlődő igények miatt az autóiparban is helyt akart állni a cég. 1917-re ki is fejlesztették első gépkocsijukat, egy hétüléses szedánt, amely a Fiat Tipo alapokra épült A Modell volt. 1920-ban megalapult a Mitsubishi repülőgépeket gyártó üzeme is, majd az onnan eredő fejlesztések eredménye a PX33-as prototípus volt, ami Japán legelső állandó-összkerékhajtású gépjárműve lett. A második világháború a Mitsubishit is megrengette, a Heavy Industries három egységre szakadt és a termelés is visszaesett. Végül 1950 után állt helyre valamelyest a gyár, mivel 1953-ban megjelent a nagy belpiaci sikert jelentő 500-as Mitsubishi, illetve a 60-as évek után a Kei-autók tömeggyártása is fellendítette a termelést.
A Mitsubishi lényegében sosem volt egyedül
Már az 1970-es években is külsős segítséggel indította be a Mitsubishi a világcéggé válását. 1971-ben felkeresték a Chryslert egy kölcsönös együttműködési megállapodás érdekében. A Chrysler a Mitsubishi Colt típusokat vette át gyártósoraira, Dodge emblémákat tett rájuk és értékesíteni kezdte az amerikai piacon.A kereslet megdöbbentően nagy volt, így 1991-ig meg is maradt a közös szövetség, a Mitsubishi Cordia, Eclipse és Tredia modellekkel, a Plymouth és Eagle licenszekkel együttvéve. Kevesen tudják, de a Mitsubishinek a Volvóval is volt szövetsége, hiszen az S40-es modellek a Carisma platformjaira készültek. A Group PSA-val még 2005-ben állapodott meg, hogy a Citroën C-Crosser és a Peugeot 4007 számára az Mitsubishi Outlander dízel motorjait fogja biztosítani. Ezen kívül még számos más céggel is szövetséget kötött a gazdasági malőrökhöz mindig is közel álló Mitsubishi Motors, mint a Hyundai, az amerikai Proton vagy most 2016-ban a Nissan. 2016 májusában a Renault-Nissan csoport 34%-os tulajdonjogot szerzett a Mitsubishi Motors részvényeivel, ezzel megalapítva a Renault-Nissan-Mitsubishi triót. A 2 milliárd dollárért megvett résztulajdonnal a Nissan a Mitsubishi hanyatlását igyekezte megfékezni valamint az eddigi fejlesztéseit ügyesen felhasználni. Közös platformokat és technológiákat terveznek, amik mára már érezhetőek is.
Az új irányvonal. A Mitsubishi Eclipse Cross
Azt már megtudhattad, hogy a Mitsubishi sosem tudott olyan önállóságra szert tenni, mint amire a legtöbb nagyobb gyártó képes volt. Éppen ezért hiába voltak zseniális mérnöki húzásaik, örök legenda sportautó generációik, sajnos az örökséget nem volt képes fenntartani a vállalat egyik vezetősége sem.Éppen ez vezetett az autómárka egyharmadának értékesítéséhez, ami azért egy várható esemény volt. A Nissan számára a GS-platform, azaz a Mitsubishi és a Chrysler által fejlesztett közös gyártástechnológia és gyártóegység volt az egyik legértékesebb. A Nissan végül megbízta a Mitsubishi, hogy a XR-PHEV tanulmányautóból fejlesszenek ki egy értékesíthető modellt, amely egyszerre lehetne gazdaságos, jó megjelenésű és dinamikus menettulajdonságú kompakt SUV. Egészen 2017-ig kellett várni erre, amikor megjelent az új Eclipse Cross. Az autó a sportkupé előd, az Eclipse modellek dinasztiáját igyekszik továbbvinni, ami valószínűleg csak marketingfogás, hiszen nem sok „izom” szorult a crossoverbe. Ettől függetlenül a külső egészen jó lett: kellemesen agresszív vonalvezetés, frappáns hátsó az ablakot átívelő lámpának köszönhetően, izgalmas oldalívek, egyszóval egy dögös crossover, ami vonzza a tekinteteket. A Mitsubishi mérnökei igyekeztek kihasználni minden erőforrásukat, így egy 1,5 literes turbó-benzin sornégyes és egy 2,2 literes turbó-dízel motort applikáltak a 4,4 méter hosszú SUV-ba. Előbbi 161 lóerőt, míg utóbbi 175 lóerőt szolgáltat a Cross számára, a hatsebességes manuális váltót pedig csak az elsőkerék-meghajtású modellekbe fogják szerelni. A hatsebességes automata, CVT, illetve nyolcsebességes automata az összkerékhajtású modellekben lesz elérhető, amelyek a Mitsubishi Super All-Wheel Control rendszerét kapják meg. A minőségi műszerfal, beltér anyagok mellett a multimédia is felső-középkategória, a Cross vételárához mérten, hiszen tolatókamera, LED kijelzők, DAB sztereó és egy műszerfalból kiugró kijelző társul a Cross 2-es csomaghoz.
A Cross 3-as 18”-os felniket, ülésfűtést és kulcsmentes indítást, míg Cross 4-es csomag már Rockford Fosgate hifit, LED-es belsőtér világítást, bőrüléseket és panoráma tetőt biztosít, utóbbi 860 ezer forintos felárral. Az Eclipse Cross kategóriájának egyik legígéretesebb képviselője, illetve ha figyelmen kívül hagyod a Mitsubishi sportos múltját, akkor egy abszolút élvezhető városi terepjáró. Egyébként az 1,5 literes benzinmotor is elvileg kellő dinamizmussal kezeli az Outlander és az ASX SUV-ok közé besorolt Esclipse Crosst, de az is tény, hogy nem egy túlméretezett erőforrás. Te melyik motorral választanád az új Eclipse-t? Vagy ami még fontosabb, szerinted hogy nyerhetné vissza sportos profilját a Mitsubishi? Forrás: