2017. október 10. | 16:07

A Route 66 az Egyesült Államok leghíresebb útja: 3943 km hosszú, számos legenda, film, valós történet és izgalmas történelme tette világhírűvé.

Majdnem hat évtizeden keresztül volt az USA leghíresebb és egyik legfontosabb útja a 66-os számú út. A Los Angeles és Chicago városát összekötő út volt egykor az ország artériája, s a remény útja a nyugati jóléthez. Az 1980-as évek derekára már teljesen elavult, 1992-ben pedig lezárták, ugyanis számos más út része lett, vagy keresztezte, illetve egyes részei teljesen elhasználódtak.

Jellegzetes Route 66 látvány

 

Az 1920-as években a szövetségi autópálya tisztviselői és kezelői azzal szembesültek, hogy a saját tulajdonú járművek száma egyre csak nő. Csak a rend kedvéért: 1910-ben 500.000 bejegyzett jármű volt, 1920-ban majdnem 10 millió. Egy oklahomai üzletember, bányatulajdonos és ingatlanügynök Cyrus Avery együtt dolgozott John Woodruff autóúti szakértővel, és egy Chicago és Los Angeles közötti út megalkotásán kezdtek lobbizni. Céljuk természetesen Oklahoma állam felvirágoztatása volt, és a kereskedelem fellendítése.

A terveket jóváhagyta végül az Amerikai Közúti és Közlekedési Tisztviselők Szövetsége (AASHTO), és elkezdődött az építkezés 1926. november 11-én. A kétszer egy sávos, kétirányú közlekedésre létrehozott út 11 év alatt épült meg. Kezdetben a 60-as, majd 62-es számot kapta, 66-os azért lett, mert könnyű kiejteni és megjegyezni. A forgalomnak való átadás 1938-ban történt meg, utána végeztek rajta kisebb módosításokat, de nyomvonal lényegében nem módosult.

Egy 66-os út mentén még ma is működő motel

 

A várt üzleti fellendülés nem is maradt el, Oklahoma, Kansas és Texas államból folyamatosan indultak útnak Kaliforniába a farmerek és kereskedők. Így a korán elkészült szakaszokon a 30-as években rohamosan nőtt a forgalom. Ezzel párhuzamosan nyíltak benzinkutak, motelek, kávézók és éttermek, később gyorséttermek. A 40-es években ezek az egységek elképesztő gyorsasággal terjeszkedtek, a hatalmas forgalom kiszolgálásához.

Elhagyatott benzinkút a 66-os út mentén

 

A Kaliforniai ipar virágzott, a 66-os utat pedig főútnak nyilvánították Los Angeles-en belül. A turizmusra is nagy igény mutatkozott és az út ezáltal is nagyon terhelt volt bizonyos szakaszokon. A II. világháború alatt katonai célokra is használták egyes részeit, a zsúfoltság akkor is óriási volt. Közben az Állami Útkezelő természetesen fejlesztéseket hajtott végre, épültek autópályák és a 66-os utat is keresztezték ezekkel. Az I44 és az I70 jelzésű utak hatottak leginkább a Route 66 forgalmára és jelentéktelenségére. Illik azt is megjegyezni, hogy sok kisváros a mellette elhaladó 66-os útnak köszönhetően lett nagyváros.

Ez a 66-os út melletti kocsma is látott már szebb napokat

 

A 90-es években - amikor szinte teljesen jelentéktelen volt az út megléte - azok az államok, amelyeken keresztül halad, elgondolkodtak azon, hogy nem kellene hagyni, hogy teljesen megsemmisüljön. Így elkezdődött a felújítása annak érdekében, hogy ismét járható legyen a teljes útszakasz. Ezt sikerült megvalósítani, így aki, használni szeretné a legendás utat, annak megvan rá a lehetősége. Persze van olyan rész, amit jobb kihagyni, de aki vágyik az élményre, csak oda kell mennie és autót bérelni

2008-ban a 100 legértékesebb létesítmény közé emelkedett az anyaút és számos film, dalszöveg megalkotásához szolgáltatott inspirációt.

Pontiac városközpontja és tűzoltóállomása