2018. január 19. | 17:36

Magyarországon már megszokhattad, hogy fizetned kell az autópályák használatáért. De mi a helyzet és mennyibe kerül, ha külföldre utazol?

Beindult a síszezon, sokan becélozzák a környező országok síterepeit, így aktuális kérdés a 2018-as autópályadíjak mértéke. Meg persze az előrelátóbbaknak akár már a nyaralás megtervezéséhez is fontos információ lehet, hogy az üdülések célpontjai felé vezető úton mennyit és milyen módon kell fizetni az autópálya-használatért. A cikkben a téli és nyári utazásokhoz legnépszerűbb célországok vonatkozásában olvashatsz információt az esedékes autópályadíjakról.

Autópályadíjak Ausztriában

A téli hónapokban a magyarok legnagyobb számban az osztrák síterepeket özönlik el, így most talán az igazán aktuális kérdés az, hogy mennyibe kerül az osztrák autópályákon autózni.

Ausztriában matricás rendszer él, tehát hasonlóan, mint itthon, előre választott időtávra az egész ország területén érvényesek a megvásárolt vinyetták. Azzal a különbséggel, hogy Ausztriában eddig valóban fizikailag is egy matricával igazoltad az érvényességet, ám 2018-től már online is vásárolhatsz digitális „matricát” az autód rendszámának megadásával.

A legolcsóbb a legrövidebb érvényességi időre szóló 10 napos matrica, ami személyautókra 9 euróba kerül, azzal már talán megjárod oda-vissza a hegyeket.

Szlovákiában is lehet venni e-matricát

A szlovák sípályák szintén népszerűek a honfitársak körében. Már az Alacsony-Tátra eléréséhez is szükséged lehet autópályadíj fizetésére, amit Szlovákiában e-matrica vásárlásával tudsz megtenni. A legszűkebb időtávra a 10 napos digitális vinyetta szól, ára 10 euró egy személyautóra. 

Szlovéniában felragasztható matricát kell vásárolni

Szlovénia közelsége, szépsége és meredek alpesi lejtői miatt ugyancsak kedvelt téli (és persze nyári és őszi) úti cél Magyarországról. Az ott még kiragasztandó, fizikai autópálya-matricából 7 napos a legrövidebb, 15 eurót kell érte fizetni.

Olaszországban használatarányosan kell fizetni

Télen-nyáron az egyik kedvenc országa a magyar turistáknak üdülésre Olaszország. A sokszínű ország kiváló síterepeket, csodás strandokat és elképesztő kulturális sokszínűséget kínál, ezért szinte elképzelhetetlen, hogy időnként ne vezess az ottani autópályákon. Az olasz rendszerben használatarányosan kell fizetni a megtett útért a fizetőkapuknál.

Franciaországban is fizetőkapukat vezettek be

A francia Alpok havas csúcsai télen, a fantasztikus tengerpartok nyáron majdnem ugyanennyire vonzzák a magyarokat. A francia rendszer hasonló az olaszhoz, itt is fizetőkapuknál egyenlítheted ki az úthasználatért kirótt díjat.

Svájcban borsos az autópálya díja

Bár kevésbé jellemző, de azért a svájci hegyoldalakon is előfordulnak a téli sportok magyar szerelmesei. Az autópályák és autóutak használatához sajnos éves matricát kell vásárolni, mert nem árulnak annál rövidebb ideig érvényes vinyettát. Az éves díj 40 svájci frank.

Horvátország is a fizetőkapuk mellett döntött

Magyarországról a legnépszerűbb nyaralási célpont Horvátország. Nem véletlenül: közel van, kiváló minőségű autópályákon gyorsan eljuthatunk a gyönyörű tengerpartra. Az ehhez szükséges összeget használatarányosan szabják meg, fizetőkapuknál kell kiegyenlíteni az díjat.

Annyit fizetsz, amennyit mész Görögországban

Bár a nagy távolság miatt Görögországot már inkább repülővel érdemes megközelíteni, ha mégis az autózást választanád a Balkánon keresztül, a görög autópályáknál is fizetőkapus rendszert találsz, ahol a megtett út függvényében határozzák meg az útdíjat.

Spanyolországban is fizetőkapus rendszer van

Nem sokan vezetnek el egészen Spanyolországig itthonról, már csak a spanyol határig megtett utak borsos használati díjai miatt sem. A spanyol autópályákon is fizetőkapuk várnak, ahol további összegektől szabadítanak meg, mire az úti célodhoz érsz.

Németországban 2019-től változások várhatóak

Bár nem kifejezetten nyaralós vagy téli célpont, mégis rengeteg magyar rója a díjmentes német autópályákat, ahol általában nem kell a sebességkorlátozásra sem figyelned. Ha meghajtanád az Autobahnon a kocsid, érdemes azt még idén betervezned, mert úgy néz ki, hogy talán 2019-től megszűnik az ingyenes úthasználat

Szerbiában euróval is lehet fizetni

Ha elsősorban nem is turistacélpont sokak szemében Szerbia, úton például Montenegró vagy Görögország felé, sok magyar utazik a szerb autópályákon. A kapus rendszerben beszedett autópályadíjat fizetheted a szerb dínár mellett euróban is.

Montenegróban olcsó az útdíj

Nagyon népszerű nyaralóhely a magyar turisták számára a vadregényes montenegrói partszakasz. Jó hír, hogy egyelőre csak a Podgorica és a tengerpart között vezető úton található Sozina alagúton való áthajtásért kell fizetni, ennek összege 2,5 euró.

Csehországban matricás rendszer van érvényben

Ha kiugranál például egy jó sörtúrára Prágába, érdemes szem előtt tartanod, hogy a híresen „rázós” cseh autópályákon matricás rendszerben kell fizetni, 310 cseh koronába kerül a 10 napos vinyetta.

Lengyelországban kilométer díj van

Ha a síeléshez a Magas-Tátra lengyel oldalát célzod meg, vagy várost tervezel nézni Krakkóban, az autópályák használatáért kapuknál kell fizetned kilométerenként 0,1 zlotyt.

Az Egyesült Királyságban a legtöbb helyen nincsen útdíj

Sok magyar dolgozik az Egyesült Királyság területén, jó néhányan autóval teszik meg az alkalmankénti oda- és hazaút jelentős távolságát. Amellett, hogy addig számos országban fizettél már, mire (jelentős összegért) a Csalagúton keresztül, vagy komppal brit földre érkezel, ott már örülhetsz, mert díjmentesen autózhatsz a helyi autópályákon, kivéve az M6 sztrádát (személyautóknak 2,8-5,9 font/út) bizonyos hidakat, alagutakat, illetve London egyes zónáit.

Az autós célországként ritkábban felmerülő EU-tagországok személyautókra vonatkozó útdíjairól a lenti linkeken olvashatsz:

Képek forrása: