2018. február 25. | 16:33

Ez a gép le fog zuhanni. Sokkal közelebb van a talaj és a fák, mint kellene - erre gondol sok ember repülés közben. Bár jóval nagyobb az esélye annak, hogy valaki autóbalesetet szenved, mégis jobban tart a többség a repüléstől. De miért?

Úgy tűnik, hogy egy sífelvonóval párhuzamosan repül a gép, hiszen a pilóta éppen kényszerleszállást készül végrehajtani egy sípályán. Annak ellenére, hogy szorítom a karfát, és készülök a becsapódásra, meglepően nyugodtnak érzem magam. Majd felébredek, és teljesen össze vagyok zavarodva: a repülőgép hajtóműve még mindig folyamatosan üzemel, és még mindig megnyugtató, 10 000 méteres magasságában. Pár perccel később ismét elszundítok, és ismét süllyed a gép, menthetetlenül halad a föld felé... egészen addig, amíg egy elképesztően gyorsan száguldó vonattá változik, amely letér a sínpályáról, elfogy az út teljesen, és egyszer csak rájövök, hogy csak álmodtam.

Miért csinálja ezt az ember elméje? Miért dönt úgy a tudatalattim, hogy a fejemben egy olyan helyzetbe kever, aminek a megvalósulási esélye közel egyenlő a nullával? Autós ütközést soha nem álmodok, amire azért sokkal nagyobb az esély. Vannak olyan utak, melyek gyorsak és veszélyesek, és gyakorlatilag minden másnap baleset történik rajtuk. A Dunántúlon ilyen például a 81-es számú főút, melynek négysávosra bővítéséről évek óta beszélnek. Tele van emlékkeresztekkel, gyakran hallani árokba borult, vagy ütközés miatt veszteglő autó okán történő útlezárásról. Alapvetően mégsem fél az emberek többsége ilyen utakon vezetni.

Annak ellenére, hogy igazán szeretek repülni, jobban aggódnék egy esetleges turbulencia miatt, mintha hóban kéne vezetnem, annak ellenére, hogy amíg az autó lecsúszik a havas útról, a repülő viszont nem tér le a kifutópályáról. Legalábbis nem olyan gyakran.

Mindenkinek nagyobb esélye van autóbalesetet szenvedni, mint repülőgép szerencsétlenség áldozatává válni. De mégis ki fél mondjuk egy Ford Mondeótól? Magyarországon 2016-ban 301 ember halt meg az utakon, míg ez a szám az Egyesült Királyságban évente átlagosan 1700. A globális érték körülbelül 1,25 millióra tehető, mellyel az autó válik a világ legveszélyesebb közlekedési eszközévé.

2017-ben körülbelül annyira volt esélyes, hogy repülőgép balesetben meghalj, mint annak, hogy kilőjenek egy ágyúból. A repüléstől való félelem mégis egy létező betegség. Adódik kérdés, mi a létezésének az oka? A magyarázat meglehetősen egyszerű, a becsapódás 10 000 méterről súlyosabb, mint nulláról.

Gondolj csak arra, valahova ugyanannyi időbe telne elutazni repülővel, mint autóval, akkor is valószínűleg kocsival mennél, még az ijesztő statisztikai adatok ellenére is. Ennek pedig elég prózai oka van: az autóban te irányítasz. Ez a kulcs, te irányítasz. Az elmúlt 100 év baleseti statisztikáit tekintve elég megfontolatlan döntésnek látszik.

De őszintén, te másképp választanál?

Forrás és fotó: