A Tesla a legismertebb elektromos autókat gyártó vállalat, de vajon a legnagyobb is? Ha igen, akkor meddig lehet az élen, és kik az új trónkövetelők, és nekik milyen csodafegyverük van?

Ha az elektromos autózásról hall valaki, a laikusoknak is az amerikai Tesla Motors neve ugrik be azonnal, persze „Motors” nélkül. A zseniális, minden szabályt felrúgó Elon Musk által gründolt cég annak ellenére tett szert világhírnévre, hogy viszonylag új szereplő az autógyártásban, hiszen csak 15 évvel ezelőtt, 2003-ban alapították. Ami a Tesla eladásait illeti, az első negyedévben eladott 27 529 darab akkumulátoros elektromos autójával még piacvezető, ám azért „még”, mert a kínai BAIC autógyár a maga 26 409 darabos értékesítésével szorosan a nyakában liheg, de a japán Nissan által eladott 22 666 autó sem sokkal kevesebb. Az idő pedig a kínaiaknak dolgozik, hiszen miközben a Tesla egy év alatt 35 százalékkal növelte eladásait, addig a Nissan 38, a BAIC pedig 142 százalékot hízott, vagyis akár már idén megtörténhet a trónfosztás.
Heti 2 ezer darab Model 3-at tud jelenleg legyártani a Tesla

Persze a Tesla eladásai lehettek volna lényegesen jobbak, ám egyelőre nem sikerül heti 2 ezer darabnál több Model 3-at építeni, míg a Model S-ből, X-ből és 3-ból összesen heti 4 ezer darab gördülhet le jelenleg a gyártósorról. Ez a 2017-es kapacitás duplája, ám ezzel a tempóval is csak valamivel több, mint 200 ezer darab Tesla készülhet idén. Ahogy a darabszámokból is látszik, az elektromos autók világpiaca meglehetősen heterogén, a Top10 márka 2018 első negyedévi 129 948 darab eladott autójából a most élen álló Tesla is csak 21 százalékos részesedést tudott kihasítani magának. Sokat elárul a jövőről az, hogy a Top10 márkából jelenleg négy kínai (ők adják az eladások 40 százalékát), kettő amerikai (25%), egy japán (17%) és egy dél-koreai (4 százalék).
Musk a világ legkorszerűbb autógyárát szeretné felépíteni

A fergeteges kínai tempó főleg az ázsiai ország kormányzati ösztönzőinek köszönhető, ugyanis egyértelműen arra törnek, hogy az elektromos autózásban az első számú hatalom legyenek. Ehhez van elegendő pénzük és hatalmas piacuk, ráadásul az elektromos autók egyik legkritikusabb részegységének, az akkumulátorok gyártásában is az élen járnak. Az akkugyártási kapacitás kétharmadát ők adják, erősen lemaradva tőlük az USA, Dél-Korea és Japán még fontos szereplők, ám az EU részesedése gyakorlatilag kimutathatatlan. Akkumulátor híján pedig nehéz elektromos autókat építeni, ha pedig az áramforrást más kontinensről kell beszerezni, az óriási kockázatokat jelent egy autógyár számára. A német ipar állócsillaga, a Volkswagen-csoport ennek ellenére éppen a hetekben rendelt 48 milliárd dollár értékben akkumulátorokat és más alkatrészeket elektromos autóihoz kizárólag ázsiai cégektől (Samsung SDI, az LG Chem és a Contemporary Amperex), amelyek közül egy kínai, kettő pedig dél-koreai.
Hiába a robotok, az emberi munkaerőt nem nélkülözhetik az autógyárak

Van azonban egy érdekes bizonytalansági tényező az elektromos autózás fejlődésében, ami még mindent felboríthat, és elsőt csinálhat az utolsókból. Ez pedig az akkumulátor-technológia fejlődése lehet, ugyanis a jelenlegi akkuk úgynevezett energiasűrűsége egészen csapnivaló. Emiatt cipel egy Tesla fél tonnányi akkut magával, amivel papíron 535 kilométert tud megtenni. Alapvetően változtathatja meg a piacot a szilárdtest akkumulátorok jövőbeni megjelenése. Erre a Hyundai és a Toyota feküdt rá legerősebben, az utóbbi annyira, hogy a tervek szerint 2020-tól már gyártani fogja ezeket, de nemrég a BMW is bejelentkezett a technológiai versenybe. A bajor vállalat az amerikai Solid Power startuppal kötött nemrég megállapodást arra, hogy a cég szilárdtest akkumulátorokat szállít a legújabb BMW elektromos autókba. A Solid Power szerint ezek nem csak 2-3-szor nagyobb kapacitásúak lesznek, mint a jelenlegi korszerű lítium-ionos energiatárolók, de illékony és gyúlékony anyagokat sem tartalmaznak majd.
A kínai BAIC és a Mercedes közösen fejleszt elektromos járműveket

Ha ez bekövetkezik, akkor az új akkumulátor-technológia egy szempillantás alatt elavulttá teszi a már meglévő elektromos autókat, valamint a drágán felépített akkumulátorgyártási kapacitásokat. Ha pedig az autók hatótávolsága egycsapásra 900-1000 kilométerre nőne, akkor az felrobbantaná a piacot. A most piacvezető autógyártóknak nagyjából ez lehet az a belépési pont, amikor komolyan beszállnak az elektromos autózásba a mostani maszatolás helyett.
A BMW és a Toyota a szilárdtest akkumulátorokra esküszik

Ez azt jelenti, hogy a jól bevált modellportfoliójukban a benzines, hibrid és dízel autók mellett megjelennek majd az elektromos hajtású járművek is, a piac pedig majd eldönti, hogy ezek részesedése, hogy alakul majd. A Tesla akkor már biztosan nem lesz piacvezető, de a luxus kategóriában még biztos helye lehet. Már ha addig fel nem vásárolja a pénzügyi nehézségekkel küszködő vállalatot valamelyik riválisa! Forrás: