Korlátozzák szeptemberben a Volkswagen wolfsburgi üzemében a termelést, mert a vártnál nehezebben tudják levizsgáztatni modelljeiket az új károsanyag-kibocsátási szabvány szerinti értékekre.

Egészen elképesztő bejelentést tett Herbert Diess, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója a wolfsburgi központi üzem dolgozóinak, miszerint vissza kell fogniuk termelésüket 2018 második félévében. Mégpedig azért lesz szükség erre, mert a vártnál nehezebben haladnak az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgáló új nemzetközi szabványra (WLTP - Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) való áttéréssel.
200 modellvariációt kell rendkívül rövid idő alatt újra levizsgáztatni és engedélyeztetni.

Az Európai Unióban 2017. szeptember 1-jétől már a WLTP alapján megállapított értékeket kell megadni az új fejlesztésű modelleknél, és 2019-ig fokozatosan az összes korábban kifejlesztett, de új gyártású személygépkocsinál is a WLTP szabványt kell alkalmazni. A WLTP szabványt a VW 2015-ben kirobbant dízelbotránya nyomán vezették be, az új mérési eljárás a várakozások szerint az eddiginél pontosabban mutatja meg, hogy egy autó a mindennapi használat során mennyi üzemanyagot fogyaszt és mennyi káros anyagot bocsát ki.
Lenyűgöző látvány a Volkswagen wolfsburgi gyára.

Vagyis az egészet magának köszönheti a cég, hiszen anno „csaló” szoftvert telepített dízelautói kipufogógáz-tisztító berendezéseibe. Az autók így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálták, vagyis csaltak. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érintette, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el. Az új kibocsátási tanúsítvány megszerzéshez szükséges tesztek sokkal összetettebbek és hosszabbak, nagyjából háromszoros vagy négyszeres időráfordítást igényelnek, mint a korábbiak. Ezért Dies szerint hiába tesztelik az autóikat „éjjel-nappal”, így sem végeznek időben, ezért a húszezer embert foglalkoztató wolfsburgi üzemben termeléskieséssel kell számolni a harmadik negyedévben. A feladat nagyságát jól mutatja, hogy egyedül a Volkswagen márkánál több mint 200 modellvariációt kell rendkívül rövid idő alatt újra levizsgáztatni és engedélyeztetni.
Íme, az ikonikus épület.

A tervek szerint a nyári szünet után csak olyan modelleket gyártanak majd, amelyek már átestek a vizsgálatokon, a járművek kiszállítását pedig az engedélyek megérkezésével, fokozatosan kezdik majd meg. Ez azt jelenti, hogy egy ideig csak a készlet gyűlik, ezért kell szeptemberben leállni a termeléssel. A Handelsblatt német üzleti lap szerint a VW-nél azzal számolnak, hogy az átállás körüli nehézségek visszavetik a cégcsoport teljesítményét az üzleti év második felében. Az is lehetséges, hogy átmenetileg a rövidített munkaidőre vagy a négynapos munkahét bevezetésére kényszerülnek. A VW-hoz tartozó Porsche már májusban bejelentette, hogy az átállás miatt ideiglenesen szűkítik a modellkínálatot. A Handelsblatt szerint más gyártók, köztük a Renault és a Hyundai is hasonló gondokkal küszködik. Forrás:
  • MTI