home Nagyvilág Ercole Spada – Zagatótól a BMW-ig

Ercole Spada – Zagatótól a BMW-ig

0 people like this.

Ercole Spada az olasz autó-formatervezés egyik atyja, aki az Aston Martin, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, sőt a BMW dizájnereként is maradandót alkotott. Egy élő legenda története.

Elmondható, hogy az olasz formatervezés az autóipar kihagyhatatlan részét képezi. Olyan nép az olasz, amely a művészet és a stílus iránt mindig is elkötelezett volt. Ilyen ember az 1938-ben napvilágot látott Ercole Spada is, aki Busto Arsizioban, Milánó közelében született egy textiliparos fiaként és még a mai napig, 80 éves korában is alkot.

Ercole Spada
Ercole Spada

Fiatal korát – az autók önzetlen szeretetével átitatva – rajzolással töltötte, majd a gimnázium után a Milánói Műszaki Egyetem ipari formatervező szakán jött rá, hogy a négykerekűek és a tervezés iránti szeretetét egy olasz autó-formatervezőnél kamatoztathatná igazán. A kötelező, kétéves sorkatonai szolgálat teljesítése után Spada három helyre is jelentkezett: az Abarth és az Alfa Romeo mellett a Zagatónál is szerencsét próbált, végül Elio Zagato, az alapító fia egy rövid interjú után alkalmazásába is vette a tehetséges mérnököt. Itt kezdődött a Zagato legtermékenyebb és legproduktívabb időszaka a cég történetében.

Elio Zagato és a Lancia Flaminia Supersport -1964.
Elio Zagato és a Lancia Flaminia Supersport -1964.

Termékeny első évtized a Zagatónál

Spada első kisebb munkája a cégnél a Bristol 406S változat volt. Mindössze hat készült belőle, de Spada elnyerte a főnökök bizalmát. Ezután készült el az Aston Martin DB4 GTZ, azaz az Aston Martin DB4 GT Zagato, amely még mindig a siheder Spada keze műve volt. David Brown, az Aston Martin tulajdonosa egy versenyképes autót szeretett volna a GT kategóriába, így ahol Spada tehette, lecserélte az acél elemeket könnyebb alumíniumra, lerövidítette a karosszériát és a tengelytávot, sőt, a lökhárítókat is eltávolította. A DB4 GT Zagato az 1960-as Londoni Motor Show debütált, mindössze 20 darabot gyártottak belőle.

Aston Martin DB4 GT Zagato
Aston Martin DB4 GT Zagato

Spada ebben az évben tervezte még az OSCA 1600 GTZ koncepcióautót, mely a Torinói Auto Shown jelent meg, valamint az Alfa Romeo Giulietta SZ-t, ami Genfben debütált 1960 márciusában. Az SZ projekt fontos volt Spadának, hiszen ez volt az első formaterve az Alfa Romeo számára, és később ez vezetett az Alfa 2600 SZ-hez. Ez a közel egy évtized volt a legkedvesebb időszaka számára, hiszen minden lehetséges volt, nem szabtak gátat a fantáziájának. Ebben a sikeres és gördülékeny intervallumban született a Lancia Flavia, a Lancia Fulvia Sport Zagato, az Alfa Romeo Giulia TZ valamint a Lamborghini 3500 GTZ is.

Alfa Romeo Giulietta SZ
Alfa Romeo Giulietta SZ

1969-ben készített egy saját verziót a Fiat 500-ból is, mely egy valódi tengerpartra járós autó lett, Zanzarának nevezték el. Igaz, nem került sorozatgyártásba, de legalább lehetővé tette Spada számára, hogy a cégen kívüli munkákra is koncentrálhasson. Az Alfa Romeo Junior Z volt az utolsó, általa tervezett Zagato modell, amely még az előtt került gyártásba, hogy elhagyta volna a céget.

Fiat 500 Zanzara Zagato
Fiat 500 Zanzara Zagato

Élet a Zagatón túl

1970-ben a Ford megvásárolta az olasz Ghia dizájnstúdió, ahol vezető tervezővé avanzsálták. Mindez a Ford GT70 megalkotásához vezetett, melynek sorozatgyártását az utolsó pillanatban fújták le. Öt évvel később elhagyta a céget, majd egy évet töltött az Audinál, ahonnan 1976-ban a BMW-hez került szintén vezető formatervezőként.

Ford GT70
Ford GT70

A bajoroknál Spada két meghatározó klasszikus forma tervezésében vett részt: a BMW E32 7-es szériához (1986-1994) és az E34 5-ös szériához (1988-1996) is köze volt. Mindkét dizájn a mai napig az egyik legkedveltebbek közé tartozik, nem is csoda, hiszen nagyban hozzájárultak a BMW sikereihez.

Spada skicce az E34-ről
Spada skicce az E34-ről

Sajnálatos módon a konfliktusok miatt Spada nem érte meg a BMW-nél az E34 gyártását, sőt, az E32 dizájn-fejlesztését is félbe kellett hagynia. Az E34 tervei még nagyon gyermekcipőben jártak, az általános koncepció 1982-ben született, a kész jármű külleme teljesen eltért az első tervektől. Az E34-et közelebb akarta hozni az E31-es 8-as szériához, a GT végleges formája egyébként csak 1986-ban készült el. Spada 1983-ban tehát távozott, így a BMW a részletek véglegesítéséhez a Fordos J Mays-hez fordult, aki Claus Luthe irányításával 36 hónap alatt be is fejezte a tervezést: az E34 gyártása 1987-ben megkezdődhetett.

BMW E34
BMW E34

A BMW után vissza a szülőföldre

1983-ban Spada elhagyta a BMW-t, majd az olasz I.De.A. Intézetben találta magát, ahol a Fiat egyik legnépszerűbb, szélesebb vevőkörnek gyártott kompakt autóját, a Tipót (1988) alkotta meg. Ez a megbízható konstrukció kitűnő csomagolást kapott, nem véletlenül nyerte meg az 1989-es Európai Év Autója díjat.

Fiat Tipo
Fiat Tipo

További projektjei közé tartozott még a Fiat Tempra (1990), az Alfa Romeo 155 (1992), a Lancia Delta (1993) és Lancia Kappa (1994) is. Más, nem olasz melói közül még a Nissan Terrano (1993) és a Daihatsu Move szubkompakt (1995) említhető még.

Lancia Kappa
Lancia Kappa

Spada 1992-ben tért vissza a Zagatóhoz, ahol még megalkotta a Ferrari FZ93-at (1993), amely a Ferrari Testarossa 512 TR mechanikáján alapult, emellett az Osca Dromost (1998) is itt hozta létre, mely szerinte a legjobban tükrözte saját személyiségét. A belső politikai viszályok és a bürokrácia azonban Spada távozásába került, azóta dizájner fiával, Paulóval dolgozik a saját Spadaconcept nevű stúdiójában.

Ercole Spada és fia, Paulo
Ercole Spada és fia, Paulo

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat