2018. január 25. | 12:25

Egy népszerű autómodellt általában egy futurisztikus tanulmányautó előz meg, azonban gyakran történik olyan, hogy a lélegzetelállító koncepció egy autókiállításnál többet nem él meg.

1984 Peugeot Quasar

A franciáknál is találkozhatunk olyan autókkal, amik bőven meghaladták a korukat, ilyen például a Peugeout Quasar is. 1984-es bemutatásakor még az etalonnak számító Ford Sierrát is túlszárnyalta. A 205 GTI motorja szolgáltatta számára az alapot, ám ezen az egységek módosítottak: az 1.6 literes biturbós blokk 600 lóerőt tudott, az akkoriban különlegesnek számító 5-ös manuális váltót kapta a négykerékhajtás és a Formula-1 ihlette felfüggesztés mellett. Sőt, számos elektromos kütyüt is belezsúfoltak: a hatalmas kijelzőket mind TFT mintájú monitorok alkotják. Hogy miért nem került sorozatgyártásba? Ez örök rejtély marad.
1984 Peugeot Quasar

1982 Lamborghini Marco Polo Concept

Az 1978-as ItalDesign M8 és az 1980-as Lancia Medusa modellek után a Marco Polo tanulmány egy újabb aerodinamikai kutatás szülötte volt. A Lamborghini nem maga indította kutatóprogramot, hanem a házon belül működő ItalDesign, ami a ’70-es és ’80-as években nagyban hozzájárult az olasz autó-formatervezés fejlődéséhez. A Marco Polo formaterve eltér a Lamborghini klasszikus dizájnjától, a lehető legjobb aerodinamikai értékek elérésére fektették a hangsúlyt, melynek köszönhetően az orrmotoros V12-es csoda 0,24-es légellenállási együtthatóval rendelkezett, túlszárnyalva a Medusánál regisztrált 0,26-os értéket.
1982 Lamborghini Marco Polo Concept

1985 Nissan Mid4 Concept

A Nissan Mid4 type I. típus egy kísérleti autónak számított és 1985 szeptemberében mutatták be a Frankfurti Autószalonon. A tervezők egy összkerekes szupersport autót kívántak létrehozni a lehető legjobb manőverezhetőséggel, mely az erő 33%-át az első, 67%-át a hátsó kerekekre továbbította. Ez volt a Nissan első autója, amiben a HICAS négykerékkormányzást is bemutatták, végsebessége 250 km/h. Később, 1987-ben érkezett a még kezesebb type II., melyben a motort már hosszában helyezték el.
1985 Nissan Mid4 type I.

1991 Audi Avus Quattro Concept

Egy hónappal a Quattro Spyder bemutatás után a feltüzelt és lelkes tervezők az 1991-es Tokiói Autószalonra megalkották a legnagyobb érdeklődés fogadott Audi Avus quattrót. A futurisztikus tanulmány a könnyű alumínium karosszériával és a W12-es középmotorral jelezte az Audi elköteleződését a légies és bivalyerős sportautók iránt.
1991 Audi Avus Quattro Concept

1968 Ferrari 250 P5 Pininfarina Concept

A Pininfarina tervezésében a Ferrari P5 Berlinetta Speciale 1968-ban mutatkozott be a Genfi Autószalonon. A P4 karosszériájára épült és egy 3,0 literes V12 motorral szerelték. Ez a tanulmányautó nagy hatással volt a Ferrari aerodinamikai és formatervezési irányvonalaira a későbbi években, különös figyelmet kapott ezután az üveggel burkolt motortér. A Pininfarina tervezett egy hasonló prototípust az Alfa Romeo számára is, azt 22 Coupe Prototipo Speciale-nak hívták.
1968 Ferrari 250 P5 Pininfarina Concept

1974 Lamborghini Bravo Concept

A Lamborghini Urraco pótlására készült a Bertone által tervezett Bravo tanulmányautó, mely először az 1974-es Torinói Autószalonon tűnt fel, később Bertone gyűjteményét gazdagította. A hátsókerekes sportkocsi egy 300 lóerős V8-as kapott, amit közel 65 000 kilométeren át teszteltek. A Lamborghini sosem kezdte el sorozatgyártani ezt a típust, de a kerekeket és a szögletes karosszériavonalakat tovább vitte a Silhouette és a Countach modellekre is.
1974 Lamborghini Bravo Concept

1972 BMW Turbo Concept

A BMW Turbo Concept az M1 szupersport autó még szélsőségesebb változata, melyet az 1972-es Müncheni nyári olimpiai játékokra terveztek. Az M1-hez hasonlóan alacsonyan ült, középmotorral és a megszokott, hosszan lejtő orral rendelkezett. Paul Bracq dizájnért felelős igazgató számos egyedi részlettel látta el, köztük a lekerekedő orr rész, sirályszárny ajtó, finom hátsó sárvédők és a csapott far rész. A vadászgépek pilótafülkéje inspirálta beltér részletes kidolgozást kapott, sőt, passzív biztonsági és vezetést segítő rendszerek is tarkították az extralistát.
1972 BMW Turbo Concept

1964 Alfa Romeo Canguro Concept

Az Alfa Romeo Canguro személyében Giorgetto Giugaro a hatvanas évek egyik legkülönlegesebb autóját készítette el Bertone égisze alatt. Átlátszó üveggel fedett lámpák, tetőbe finoman süllyedő ajtók és a hatalmas hátsó szélvédő teszi igazán különlegessé – igaz, balesetvédelmi szempontból ezek nem bizonyulnak a legjobb választásnak. A karosszéria teljes mértékben alumíniumból készült, sőt, a sorozatgyártott darabok nagy része üvegszálas anyagot is tartalmazott. Az Alfa Romeo TZ alapjaira épülő kocsit 1964-ben Párizsban mutatták be egy 1570 köbcentis, 113 lóerős motorral és öt sebességes manuális váltóval.
1964 Alfa Romeo Canguro Concept

Forrás: Supercars
  • Címkék:
  • Top