2018. március 13. | 02:30

Az elmúlt másfél évben az emberiség tanúja volt néhány valószínűtlen eseménynek. Sokan meglepődtek Donald Trump megválasztásán, vagy a Brexit-szavazás eredményén. Ami ezeknél is valószínűtlenebb volt, az a Tesla pénzügyi felemelkedése.

Társszerző: Hajdu Balázs

A választásokon hétköznapi emberek, szavazók vettek részt, a Tesla első helyezése a legértékesebb autógyártók listáján keményfejű befektetőknek és elemzőknek köszönhető. 2016-ban a Tesla több mint 76 000 autót adott el világszerte, miközben a General Motors 9,96 milliót. Ezzel együtt a Teslát 51,54 milliárd dollárra értékelték a szakértők, mely éppen 1 milliárddal haladja meg a második helyezett GM piaci értékét. Azóta az elemzők felfogása egy kicsit megváltozott, a részvényárak viszont nem. A Tesla jelenlegi legnagyobb problémája, hogy nem tudja sorozatgyártásba bocsátani az új Model 3-ast. Részben ennek köszönhető a jelentős anyagi veszteség: 2017 harmadik negyedévében a Tesla 457 millió fontot költött, ami 38 milliót jelent hetente. Ilyen mértékű pénzszórás mellett a Bloomberg Intelligence piaci elemzői szerint 2018 augusztusára teljesen elfogy a pénzük, ha nem változik semmi. A Barclays pénzintézet egyik elemzője szerint a Tesla idén 3 milliárd font környékén fog költeni, mivel akadozik a Model 3 gyártósorra helyezése. Az előrejelzésekben szerepel az is, hogy a Tesla 2018 őszén újabb 1,9 milliárd font befektetésre számíthat.

Most először láthatók a botlás jeleit a Teslánál, még az is lehet, hogy kipukkad ez a léggömb. Ha júliusig nem lesz meg a kitűzött havi 20 000 Model 3, meredeken zuhanhatnak a részvényárak, mely további milliárdokat igényelhet a befektetők részéről, hogy a cég átvészelje 2018 második felét, ami így nem tűnik könnyű feladatnak. Ami tovább nehezíti a szituációt, hogy a nagy autógyártók 2018 év végére kijönnek a saját elektromos autójukkal, ami komoly piaci versenyt jelent majd a Tesla számára. A Tesla további fejlődése a kedves befektetőkön, és csillogó szemű futuristákon kívül teljes egészében a Model 3 sorsán múlik. A vállalat januárban ugyan bevallotta, hogy már másodszor maradt el a kitűzött céltól, ám ennek a pénzügyi helyzetre nem volt komoly hatása. A részvényárai csak 3,6 %-kal estek, majd később vissza is állt az eredeti állapot. A Model 3 előmenetelét feszült figyelem övezte az elmúlt hónapokban, éppen a súlyos problémákról szóló hírek miatt. A konkrét fejtörést a Model 3 acél vázának megépítése jelenti. A Model S és X alumíniumból készült, így leszűrhető, hogy az acél alkalmazása indította el a Teslát egy meredek lejtőn lefelé. A késlekedés másik okozója a nevadai akkumulátor gyár. Az Autocarnak nyilatkozó források elmondták, hogy az akkumulátor gyártásában felmerülő problémák a kapacitás jelentős csökkenését eredményezhetik. A Tesla hivatalos verziója szerint a négyzónás gyártási folyamat két zónáját kell újratervezniük, és ez tovább hátráltatja a Model 3 indulását. A jelenhez visszatérve, 2017-ben 101 000 Model S-t és Model X-et adtak el. Ez harmadával meghaladta a 2016-os eladásokat, és kifejezetten erősnek számít a globális luxuspiacon, melyen a Mercedes S-osztályból 84 000 darab fogyott el. Az Evercore ISI elemzői szerint azonban a Model 3 a befektetési történet legfontosabb darabja. A Tesla terve az volt, hogy 2018 elejére hetente 5000 Model 3-ast gyárt, ám ezt a célkitűzést kétszer is módosítani kellett. 2017 utolsó három hónapjában 1550 autó jött ki a gyárból, mely mélyen a várakozások alatt van. Most azt mondják, hogy július elejére el fogják érni a 20 .000 darab/hónap célt. Az Evercore ISI szerint a Tesla nem fog sokáig szenvedni a gyártási problémák miatt. Az elemzők 2018-ra nézve összesen 258 000, 2019-re pedig 326 000 darab eladott Model 3-mast jósolnak, ami a Model S és Model X eladási mutatóit is figyelembe véve közelebb viheti a vállalatot a mágikus 500 000-es éves eladási mennyiséghez, ami a 2018-as évre kitűzött eredeti cél volt. A legjobb forgatókönyv – vagyis egy befektetési bank becslése – szerint 370 000 lehet a valóság az idei évben.

Az világosan látszik, hogy a Tesla részvényárait és a befektetők hajlandóságát a gyártásban fellépő problémák nem befolyásolták túlzottan negatívan. A Tesla terepjáró és a Tesla Roadster bemutatása sem keltett riadalmat a piacon. Mindkét jármű 2020-ban érkezhet, habár vannak kérdések a gyártás helyszínéről, illetve a kutatás-fejlesztéssel finanszírozásával kapcsolatban. Néhány pénzügyi szervezet számára továbbra is rejtély, miért favorizálják ilyen sokan a Teslát. Először is, nem kínálnak semmi olyan technológiát, amit nem tudna az autóipar többi résztvevője. Amikor a prémium gyártók is beszállnak a meccsbe, olyan modellekkel, mint a Jaguar I-Pace, az Audi E-tron és a Porsche Mission E, a befektetők érzése az, hogy még ez sem lesz jelentős hatással Elon Musk vállalatára. Az egyik elemző a Tesla befektetői elé tárta aggodalmait, a válasz pedig többnyire az volt, hogy a Tesla annyira mindent elsöprően erős, hogy egyáltalán nem kell félnie a versenytársaktól. Semmi kétség afelől, hogy a Tesla nem megy csődbe, ha eléri a júliusig kitűzött célokat, illetve fennmarad a Model 3 iránti kezdeti érdeklődés. A dolgok jelenlegi állása szerint a cégnek egy hat hónapos időszak áll rendelkezésére, hogy belehúzzon, és kisimítsa a minőségi problémákat. És tegye mindezt azelőtt, hogy a prémium versenytársak megjelennek. A Teslára leselkedő legnagyobb veszély, hogy a nagy autógyártók képesek lehetnek arra, hogy elektromos autókat gyártsanak, méghozzá kiemelkedő pontossággal, megbízhatósággal és sokkal tapasztaltabb kereskedői bázissal. A Porsche és az Audi új modelljei valószínűleg képesek lesznek felülmúlni a Teslát az önvezető lehetőségek és felhő alapú kommunikáció terén. Az eddig tapasztalatok azt mutatják, hogy a Tesla immunis lehet a befektetői normák szokványos merevségére. Ki fogadna egy olyan cég ellen, amely a pénzügyi gravitációval is képes szembeszállni? Forrás: