home Hasznos infók Vezetés télen: Az 5 legjobb extra funkció a hideg elleni küzdelemben

Vezetés télen: Az 5 legjobb extra funkció a hideg elleni küzdelemben

0 people like this.

A tél kezdi megmutatni valódi arcát, ám ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy az autósoknak február végéig minden nap hadakoznia kelljen a hideggel.

Társszerző: Hajdu Balázs

A megfelelő technológiával sokkal könnyebbé tehetők a jeges téli reggelek. Olyan extrém hidegre, mint Észak-Amerikában azért szerencsére nem kell számítani Magyarországon, de az elmúlt napokban jelentősen lehűlt az idő idehaza is. A hideg, a hó és a jég sok bosszúságot okoz az autósoknak, főként a reggeli indulásnál, de van pár lehetőség arra, hogy sikerrel felvegye az ember a harcot az elemekkel.

Vezetés télen

Az első dolog, amit be kell vallani, hogy nincs az a szuper autós technológia, ami segít akkor, amikor komolyabb mennyiségű hó borítja az utakat. Főleg, ha netán ónos eső esik, majd lefagy, a kerekeid pedig valósággal táncolnak a jégpáncélon. Fagypont alatti hőmérséklet és trükkös közlekedési körülmények esetén is van azért némi modern orvosság a hideg elleni küzdelemben. A fegyvertár szerencsére nem merül ki a klímakapcsolóban.

1. Fűtött szélvédők: a legjobb barátod téli reggeleken

Tegye fel a kezét, aki szereti reggelente kaparni a jeget a szélvédőről? Így is van, senki. Ez a jelenség mindennapos ellenség hideg idő esetén, és igazán bosszantó tud lenni. A fűtött szélvédő nem csak a külső jegesedést tünteti el, hanem a belső párásodást is megszünteti.

Fűtött szélvédő

Különböző fajta szélvédők vannak a piacon. Van egy alaptípus, mely már évtizedek óta működik a legtöbb közép-, és felső kategóriás Ford gépjárművön. Sima cikcakkos izzószálak a szélvédő belsejében, melyek gyorsan felmelegszenek. Ennek a megoldásnak az a hátránya, hogy az izzószálak láthatóak, mely zavaró lehet, ha valaki szembevilágít, vagy ha a nap lemenőben van.

A Volkswagen megoldása egy kicsit jobban hangzik: egy vékony, de vezetőképes ezüstréteg az üvegen belül vezeti az áramot és látható alkatrészek használata nélkül olvasztja a le a jeget. Németországban ez a megoldás körülbelül 340 euróba kerül, amely minden bizonnyal megéri az árát.

2. Ülésfűtés, kormányfűtés és egyéb hasznos kiegészítők

Senki nem szereti, ha fázik, akár derék fölött vagy akár az alatt. Az előbbire ott a sál, vagy a kendő, az utóbbit pedig akár az autó is megoldhatja. A fűthető ülés ma már a legtöbb magas felszereltségű gépjárműben megtalálható, még az olyan kisebb autókban is, mint a Škoda Citigo, vagy a Smart ForTwo.

ülésfűtés

Ám amíg a saját kis párnácskáidat melegíted, érdemes tovább haladni egy lépéssel. Az se jó érzés, ha fáznak az ujjaid, szerencsére az exkluzív autók és SUV-k fűtött kormánnyal is rendelkeznek. Felejtsd el a vastag kesztyűket, próbáld ki ezt az opciót, és csodálkozni fogsz, hogyan éltél eddig enélkül. Az egyetlen hátrány, hogy a legtöbb kormány csak a forgalmi vizsga előtti gyakorlaton oktatott kézpozíciókat fűti. Szóval, ha te úgy vezetsz, mint egy gengszter, vagy a Taxi című filmek főszereplője, változtatnod kell a kéztartásodon.

Miközben a fűthető cuccokról van szó, az autógyártók laboratóriumaiban nem csak a belső térre koncentrálnak. Semmi értelme egy tiszta szélvédőnek, ha hat kilométer múlva észreveszed, hogy nem tudod leszedni a foltokat, mert befagytak a szélvédőfolyadék spriccelő nyílásai. Némely rendszert úgy tervezték meg, hogy a felmelegedő motor a mosófolyadék rendszerét is felmelegíti, ám ez csak nagyon lassan olvasztja ki a fúvókákat. A fűtött fúvóka is csak akkor jelent megoldást, ha nem felejtettél el fagyálló folyadékot tölteni az autódba.

Néhány autón olyan megoldást is lehet találni, melyek felolvasztják az ablaktörlő-lapátokat. Ha mindezt beszerzed, a legdurvább téli körülmények sem okozhatnak problémát.

3. Elképesztő a modern gumitechnológia

Talán nem tudod átérezni azt a frusztrációt, melyet egy autós újságíró érez azért, mert mindig papolnia kell a téligumikról. Ez egy olyan terület, amely tekintetében elképesztően kevés ember változat bármin is azért, mert elolvasott egy cikket. Ettől függetlenül tény, hogy a modern téli abroncsok kiválóan viselkednek extrém téli időjárási körülmények között is.

téligumi

Itt vannak például a Michelin CrossClimate gumik, melyek nem hullanak darabjaira nyáron sem, így nem kell évente cserélgetni. Azok számára, akik hétköznapi autókkal járnak szerény teljesítménnyel és nyomatékkal, annyira jó megoldást nyújtanak ezek a gumik, hogy butaság nem használni őket.

A megfelelő téligumi jelenti a különbséget aközött, hogy a ház előtt ragadsz, vagy normál körülmények között odaérsz, ahová indultál. Remélem, hogy legközelebb már nem is kell gondolkodnod, hogy lecseréld-e a nyári gumikat télire.

4. Az előmelegítés csalogat az elektromos autók felé

Annak ellenére, hogy a legtöbben, így talán te is imádod a hagyományos, belső égésű motort (és ez talán mindig így is lesz), be kell vallani, hogy az elektromos autóknak van néhány előnyük. A legtöbb hagyományos autóból hiányzik egy Webasto-típusú fűtőrendszer, mely azelőtt melegíti fel a belső teret, mielőtt beindítanád a motort. Ennél több nem is kell egy téli reggelen, és a legtöbb elektromos autóban működik is ez a funkció.

Elektromos autó

Képzeld el, milyen jó érzés, amikor kikászálódsz az ágyból, felöltözöl és beülsz a kocsiba, ahol 22 Celsius fokos hőmérséklet vár, tiszták az ablakok. Nem hangzik rosszul, ugye? Ha a melegítési folyamat közben töltőn hagyod az autót, még a hatótávból sem veszítesz.

Miközben a megfelelő abroncsokkal tehetsz a legtöbbet a tapadásért, az összkerékmeghajtás új kihívásokat jelenthet. Ezek a Haldex-alapú rendszerek egyszerűen nem reagálnak elég gyorsan, mely csúszóssá teszi a kerekeket. Amikor a tél igazán kezd bekeményíteni, az állandó összkerékmeghajtás a jobb megoldás. Rögtön reagál, kiszámíthatóbb és stabilabb. Igen, kevésbé hatékony, ám aki már vezetett Subarut, mondjuk egy gyors változatot csúszós körülmények között, az beszámolhat a hátsó kerekek tapadásról. A megfelelő téli gumikkal pedig egyszerűen megállíthatatlan leszel.

5. Válaszd ki a „havas” üzemmódot

Végül pedig érdemes megemlíteni azt is, hogy bizony a kezdő vezetőkkel megtörténhet, hogy túl könnyelműen vezetnek csúszós körülmények között is. Nekivágnak a normál gáz-és fékpedál használattal a történetnek, és szerencséjük van, ha nem mennek neki valaminek az első kilométeren. A havas üzemmód az autókban átöleli ezeket az embereket és halkan a fülükbe súgja: minden rendben van.

Téli üzemmód

A Jaguár Drive Control funkciója egy kiváló példa, melyet a Land Rover Terrain Response módja ihletett. Havas üzemmódban csökken a teljesítmény, az elindulások finomabbak és lassabbak, a váltó pedig minden instrukciót megkap ahhoz, hogy korán váltson felfelé. Ez megnehezíti, hogy sövénynek, falnak, vagy buszmegállónak hajtson a sofőr. Némely JLR autóban eső/jég/hó üzemmódba kapcsol automatikusan, ha a hőmérséklet nulla fok alá esik.

Van a fent említetteken kívül egyéb téli kiegészítő funkció? Ha tudsz ilyet, írd meg hozzászólásban!

Forrás: Car Throttle

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat