2017. november 13. | 15:41

A német autóklub, az ADAC 2017-ben is tesztelte a téligumikat. Az összehasonlításban születtek meglepő eredmények is. Bevezetésre kerül egy új jelölés, az „Alpine”.

Közeleg a tél, egyre csípősebbek a reggelek, nem késlekedhetsz már saját magad, illetve az autód téli felkészítésével. Korábban megírtuk, hogy miért indokolt télen a megfelelő gumival közlekedni. Ha éppen cserére szorul a gumiszetted, ahogyan a nyárigumi esetében, úgy a téli szezonban is érdemes alaposan tájékozódni a piacon kapható modellek előnyeiről és hátrányairól, hogy a megfelelő típust ki tudd választani. Az ADAC segít ebben. A klub összesen 32 gumimodellt vizsgált meg, hogy kiderítse, melyik aktuális, a korábbiaknál sajnos drágábban kínált téligumit érdemes 2017-ben megvásárolnod. A gumiteszt két méretben zajlott: a 195/65 R15-ös kompakt-, valamint a 215/65 R16-os kiskategóriás SUV-méretekben. A 7 szempont alapján összevetett gumik tesztelésekor a prémiummárkák természetesen nem kapnak automatikusan magas pontszámokat, azonban az idei teszten egyes másodmárkák meglepő módon meg is előzték az adott gumigyár elsődleges modelljét is.
Munkában a tesztelők: a kompaktméret téligumijait koptatják

A 195/65 R15 T méretű téligumik tesztje

A Goodyear által gyártott, igencsak jutányos árú ESA+ TECAR Super Grip 9 a kompakt autók kisebbik méretosztályában „jó” értékeléssel a második helyet szerezte meg a Volkswagen Golfon tesztelt 16 gumimodell közül. A márka másik modellje, az UltraGrip 9 viszont csupán „közepes” értéket kapott, így három hellyel hátrébb került a listán. Még feltűnőbb a prémiummodell gyengélkedése a Michelin esetében: a gyár másodmárkájának modellje, a Kleber Krisalp HP3 „jó” minősítéssel a harmadik helyen végzett, míg a csúcsra pozícionált Michelin Alpin 5 „közepes” értékelése csupán a 12. helyre lett elegendő. Különösebb meglepetést nem okozott, hogy a Continental WinterContact TS860 modellje végzett az élen. Három tesztelt gumi kapott „jó”, a mezőny többsége, összesen 12 modell „közepes” értékelést, míg a Semperit Master-Grip 2 gumi teljesítményét csupán „elégségesnek” minősítették az ADAC szakemberei.
Fontos, hogy a nedves úton is tapadjanak a téligumik a VW Golf alatt

Az összpontszám alapján a legjobbnak bizonyult három gumitípus az új Continental WinterContact TS860 mellett az ESA+Tecar Super Grip 9 és a szintén friss modell, a Kleber Krisalp HP 3. Mindhárom modell jó pontszámokat szerzett az összes vizsgált kategóriában. A Continental főként a nedves és havas útszakaszon végzett teszteken viselkedett kiválóan, az Esa+Tecar a jégen és a fogyasztás tekintetében bizonyult kiemelkedőnek, a Kleber-modell legnagyobb előnye pedig a kiegyensúlyozottsága.
Az ADAC téligumi-tesztjének végeredménye a 195/65 R15-os méretben

A közepes eredményeket elérő többség élmezőnye csak egy-egy szempontból nem nyújtott jó teljesítményt. A Dunlop Winter Response 2 a száraz, a Goodyear UltraGrip 9 pedig a havas úton teljesített gyengébben. A többi „közepes” minősítésű modell több kategóriában is elmaradt az élmezőnytől. A Hankook I*cept RS 2 W452 nedves és havas úton, a Vredestein Snowtrac 5 szintén a nedves és a havas pályán, valamint különösen a kopás tekintetében maradt el a csúcsgumiktól. A Yokohama W drive V905 hasonlóan gyengének bizonyult kopásállóságban, és nedves úton sem tartozott a legjobbak közé, csakúgy, mint a Firestone Winterhawk 3 és a Nokian WR D4. A Falken Eurowinter HS01 négy, a téli közlekedés szempontjából meglehetősen fontos szempontból nem ért el jó eredményeket: száraz, nedves, havas és jeges úton gyengélkedett. A Michelin Alpin 5 ugyan kiváló kopásálló tulajdonsággal bír, ugyanakkor havas és nedves úton, illetve a fogyasztás szempontjából nem teljesített jól. A vizes úton és kopásállóságban közepes tulajdonságokat mutató Aeolus SnowAce 2 AW08 hóban bizonyult gyengének. A Kumho WinterCraft WP51 vizes és havas pályán, a Sava Eskimo S3+ nedves és száraz úton is elmaradt az optimálistól. A Semperit Master-Grip 2 elsősorban a száraz úton mutatott gyenge tulajdonságai miatt kapta a mezőny legrosszabb, „elégséges” értékelését. A Pirelli és a Bridgestone gyártmányai nem vettek részt a teszten, mivel az ebben a méretben kínált, aktuális modellek az összehasonlítás időpontjában még nem álltak rendelkezésre. A 195/65 R15 T jelölésű téligumik részletes teszteredményei az ADAC honlapján tekinthetők meg.
Tesztelés alatt a SUV-téligumik

A 215/65 R16 H méretű téligumik tesztje

A kopás és az üzemanyag-fogyasztás különösen a téligumik esetében olyan tényezők, amikre érdemes nagy figyelmet fordítani. A két szempont tekintetében jelentős különbségek mutatkoztak a kiskategóriás SUV-gumiméretben, amit egy Volkswagen Tiguanon teszteltek. Az ADAC tesztje során a kopásállóságot úgy vizsgálják, hogy több ezer kilométeren keresztül használják a gumikat, egészen az 1,6 mm-es profilmélység eléréséig. Így állapították meg, hogy míg az Avon WV7 modell a minimális barázdamélység eléréséig 28 ezer, addig a Michelin Alpin 5 gumi 61 ezer kilométert futott, így több mint kétszer olyan tartósnak bizonyult. A 16 vizsgált gumitípusból csak egy, a Dunlop Winter Sport 5 kapta meg az ADAC szakembereitől a „jó” minősítést, így az élen végzett. A döntő többség, 14 modell „közepes” értékelést érdemelt ki a teszt szempontjai alapján. A Nankang Snow SV-2 típust viszont az összevetésen nyújtott eredmények alapján a „nem ajánlott” kategóriába sorolták a tesztelők. Érdemes a kategóriák szerinti részletes pontszámokat is tanulmányozni, mert a mezőny összpontszámai meglehetősen közel esnek egymáshoz.
Vizes úton is tesztelik a téligumikat a VW Tiguannal

A Dunlop Winter Sport 5 kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott az összes, téli közlekedés szempontjából fontos kritérium során, vizes úton pedig a mezőny legjobbjának bizonyult. A közepesnek értékelt 14 gumimodellből kettő csupán egy szempontból nem teljesített kiemelkedően: az üzemanyag-spórolásban jeleskedő Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 a hóban, a hómenő Nokian WR D4 pedig a nedves úton kapott kevesebb pontot. A harmadik modell, amelyik majdnem kiérdemelte a jó minősítést, a BF Goodrich g-Force Winter 2, ami szintén a havas tulajdonságaival tűnt ki, száraz és vizes úton nem teljesített kiválóan.
Az ADAC téligumi-tesztjének végeredménye a 215/65 R16-os méretben

A többi közepes guminak is kiderültek a gyengébb oldalai: a kevésbé kopó Michelin Alpin a hóban, a jégen jó Sava Eskimo HP2 a nedves úton, az amúgy minden más szempontból jól teljesítő Continental WinterContact TS 850 P SUV a jégen maradt el az élmezőnytől. A Pirelli Scorpion Winter havas és jeges úton kapott kevesebb pontszámot, emellett az üzemanyaggal sem segített spórolni. Csakúgy, mint a Fulda Kristall Control HP2, ami hóban volt gyengébb. Minden vizsgált kritérium alapján többé-kevésbé elmaradt az Apollo Apterra Winter, míg az Avon WV7 csak a vizes úton és az üzemanyag-felhasználás szempontjából vette fel a versenyt az élmezőnnyel. Jégen, szárazon és nedves úton gyengébb a mezőny többségénél a Barum Polaris 3 4x4, az Uniroyal MS plus 77 száraz úton és jégen, a Hankook I*cept RS2 W452 a vizes pályán, a Firestone Destination Winter pedig a száraz és a nedves körülmények között nyújtott teljesítményére kapott alacsonyabb pontszámokat. A mezőny alján végzett Nankang Snow SV-2 különösen a vizes és havas úton teljesített rosszul, így a tesztelt modellek közül egyedüliként nem ajánlott címkével látták el az ADAC szakértői. A vizsgált méretben a Bridgestone és Semperit aktuális téli modelljeit - a 195/65 R15 T mérethez hasonlóan - nem tudta tesztelni az ADAC, mert azok az összevetés időpontjában nem álltak rendelkezésre. A 215/65 R16 H jelölésű téligumik részletes teszteredményei az ADAC honlapján tekinthetők meg.

Egyéb gumiméretek korábbi ADAC-tesztjeit itt találod:


A megfelelő téligumival is megfontoltabban, lassabban közlekedj

Új, „Alpine” jelölés a téligumikon

Az idei téli szezon újdonsága, hogy új jelölést vezetnek be a téligumik megkülönböztetésére. A 2018. január 1-jét követően gyártott téligumikon az eddig használatos M+S felirat helyett egy háromcsúcsú hegyet és benne egy hópihét szimbolizáló „Alpine” jelölést kötelező feltüntetni. Ez garantált minőségi szintet is jelent ezentúl: míg az M+S felirattal ellátott gumikra vonatkozóan nem voltak kötelezően teljesítendő alapfeltételek, az „Alpine” szimbólum csak azokra a téli abroncsokra kerülhet fel, amik megfelelnek a havon fékezésre és a jeges úton közlekedésre vonatkozó minimumelvárásoknak.
A 2018-tól használatos „Alpine” jelölés a téligumikon

Forrás: Fotók forrása: