2022. február 24. | 13:07

Az autónk szezonális felkészítésének a jelentősége nem csak közlekedésbiztonsági szempontból fontos. Kellemetlen pillanatoktól tudjuk magunkat megkímélni, ha körültekintően vágunk neki a télnek.

Általában a téli autózással kapcsolatban mindenkinek először a gumik cseréje ugrik be, de ezen túl is adódnak más teendők, amivel biztonságosabbá és egyszerűbbe tehetjük közlekedésünket a téli időszakban is. Fontos eleme az időben való felkészülés, nehogy váratlanul érjen minket a hirtelen jött időjárás-változás.

A téli gumi előnyei

A felkészítés során az egyik legfontosabb a jó állapotú téli gumik használata. Amikor a napi hőmérséklet 7 Celsius alá süllyed, már ajánlott a gumik cseréje, mivel a reggeli fagyok megjelenésével jelentős csúszásveszély léphet fel. A téli gumik legfőbb jellemzője nyári társaikkal szemben, hogy jóval puhább anyagösszetétellel rendelkeznek, ezért a zordabb időjárási körülmények között sem vállnak keményé, ezzel biztosítva a megfelelő tapadást.

Fontos megjegyezni, hogy nem elhanyagolható tényező téli gumik esetén sem az abroncsok kora. 8-10 éves gumikon már szabad szemmel is jól látható jelei vannak a természetes öregedésnek. Apró repedések jelennek meg a futófelületen, illetve a gumiabroncs oldalán is. További intő jel az abroncs megmerevedése, kikeményedése.

Szerencsére a DOT szám segítségével könnyen ellenőrizhetjük abroncsaink korát. Téli gumiknál a minimális bordamélység 4 mm. Kevesen tudják, hogy használt gumiabroncs felszerelésénél nem mindegy, hogy a kopottabb gumik az első vagy a hátsó tengelyre kerülnek fel. Az esetek többségében mindenki azt gondolja, hogy a kopottabb gumik jók lesznek hátra, mert úgy is az első kerekek a kormányozottak.

Viszont fékezés alkalmával az autó súlypontjának jelentős része az első tengelyre kerül át, így csökkentve a tapadást a hátsó kerekeken, amely a kocsi farának a kitöréséhez vezethet. Ezért nagyon fontos, hogy a nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok mindig hátra kerüljenek, így biztosítva nagyobb tapadást.

Fontos, hogy jól láss!

A téli látási körülmények között kulcsfontosságú a megfelelő kilátás a vezető számára. Ezért nem elhanyagolható szempont a szélvédő állapota, illetve az ablaktörlő lapátok elhasználódása sem. Ha szélvédő karcos, megnehezítheti a kilátást sötétedés után, mivel az egyenletlen felület a szemből érkező fényt megtöri.

A rossz állapotú szélvédő az ablaktörlő lapátok élettartamát is jelentősen csökkentheti. Az ablakmosó rendszer megfelelő karbantartása is nagyon fontos, mivel ha nem cseréljük le időben a szélvédőmosó folyadékot télire, komoly károsodást okozhat a fagyás. Ugyanez igaz az autó hűtőrendszerére is. Fontos ellenőrizni a hűtőfolyadék fagyáspontját, melynek az ajánlott értéke hazánkban -30 Celsius körül van. Kevesen tudják, de a hűtőfolyadék is elhasználódik, kétévente ajánlott lecserélni. Amellett, hogy korróziógátló szerepe van a hűtőrendszert illetően, a vízpumpa kenéséről is gondoskodik.

A párásodás kapcsán kiemelt szerepet kap autónk fűtése is. Sokan csak az első hűvösebb reggeleken találkoznak ezzel a problémával. Amennyiben a fűtés használata során csökken a hűtőfolyadék szintje, valamint makacs páraképződéssel találjuk magunkat szemben, esetleg édeskés szag kering az utastérben, mindenképpen ellenőriztessük autónk fűtőradiátorát.

Valószínűsíthető, hogy elöregedett, ezért szivárgás lép fel, mely az utastérben okoz jelentős gondot. Esetenként az elhasználódott pollenszűrő is páraképződéssel okoz bosszúságot a tulajdonos számára. Az autó esőcsatornájának tisztasága is kulcsfontosságú lehet. Mivel ősszel a lehullott falevelek könnyen összegyűlnek, ezáltal dugulást okoznak, megnehezítve a csapadék elvezetését.

A téli időszak előtt érdemes felmérni a karosszéria állapotát. Az esetleges sérüléseket kijavítani, illetve a korrózióra utaló jeleket ellenőrizni. Jelentős pénzt spórolhatunk meg, ha időben cselekszünk. Télen nagy valószínűséggel többet közlekedünk sötétben, mint nyáron. Ezért kiemelten fontos, hogy az autó világítóberendezései megfelelően működjenek. A fényszórók beállításánál fontos, hogy a többi közlekedőt ne vakítsa el, ugyanakkor a kellő távolságra világítson. Jól felszerelt szervizekben van lehetőség a fényszóró szakszerű beállítására is.

Mennyire koros az akkumulátor?

Az akkumulátort is érdemes időben ellenőrizni. Sokan csak az első, hidegebb reggeleken tapasztalják meg, hogy nem, vagy csak nehezen indul autójuk. A hideg hatására az akkumulátorban könnyebben leesik a cella feszültsége, ez gyengébb teljesítményt eredményezhet. A 3 évesnél idősebb akkumulátort érdemes szakszervizben ellenőriztetni műszer segítségével.

A hideg nem csak az akkumulátor számára komoly próbatétel, hanem a különböző hajtószíjak (ékszíj, hosszbordásszíj) is nehezen birkóznak meg az alacsony hőmérséklettel. Nyirkos, párás reggeleken a szíj csikorgó hangja kellő figyelmeztetés lehet annak az esetleges elhasználódására. 

Évszaktól függetlenül érdemes rendszeresen ellenőrizni a fékek állapotát (kopottságát), illetve a fékfolyadék szintjét is. Fékfolyadékot érdemes kétévente cserélni, mivel egyik fő tulajdonsága, hogy megköti a vizet, ezért az idő múlásával csökken a folyadék forráspontja.

A fékhatást jelentősen befolyásolja a futómű, illetve a lengéscsillapitók állapota is, melynek ellenőrzése évente vagy 25-30 ezer kilométerenként ajánlott. Egy kis odafigyeléssel nyugodtabbá és biztonságosabbá tehetjük a téli közlekedést is, kellemetlen pillanatoktól kímélhetjük meg magunkat. Érdemes időt szánni rá!