2022. január 26. | 15:22

Az akkumulátorok nagy része a hideg beálltával adja meg magát - a baj elkerülhető, ha időben cselekszel

Ha nulla fok alá esik a hőmérséklet, az akkumulátor teljesítménye -20 foknál 50 százalékra is lecsökkenhet. Nyilván a legjobb megoldás, ha fűtött garázsban tárolod az autót, de a tulajdonosok nagy része ezt nem engedheti meg magának, vagy kisebb gondja is nagyobb annál, hogy hol tárolja autóját.

Sokunkkal előfordult már, hogy a tél közepén, egy fagyos reggelen az autó határozott indulása helyett, vagy nem történt semmi, vagy néhány erőtlen tekerés után el is szállt minden elektromos energiánk.

Ha szerencséd van, a belső világítás maradt bekapcsolva, és az szívta le az akkumulátort. Ilyenkor egy próbát megér, ha kiszereled, megnézed, hogy az elektrolit eléri-e a minimum jelzést, ha nem, ioncserélt vízzel pótold a hiányt, ezután pedig rakd fel tölteni. Ha viszont  már 4-5 éve használatban van az energiaforrás, akkor készülj fel a cserére.

A fagyos, korai indulásoknál kényelmi szempontból hasznos lehet az ülésfűtés, fűthető tükrök és az elektromos előmelegítés a dízelautóknál. Ha egy mód van rá, ezeket ne használd addig, amíg az autó el nem indul.

A leggyakoribb probléma, az egyébként hibátlan akkumulátor rossz kontaktusa vagy az akkusaru szennyezettsége, ami ilyenkor nem képes átvinni a töltést. Legegyszerűbben ha pólustisztító kefével távolíthatod el az oxidációt. Valamint fontos, hogy a lecsapódó nedvesség ne zárja rövidre a két sarut, töröld szárazra az akkufedelet.

Mivel az indítás relatíve nagy áramot igényel, könnyen bajba kerülhetsz az egyébként tökéletesen működő töltőrendszerrel és kifogástalan akkumulátorral is, ha a generátor nem tölt vissza elég áramot a rövid távok megtétele közben. Érdemes hetente, kéthetente legalább egyszer egy hosszabb (min. 10-15km-es) utat beiktatni, ez valamelyest helyrerázza az energiaforrást. Másik megoldás egy olyan töltő beszerzése, amely töltőáramban megfelel az akkumulátornak és azzal hetente párszor utánatölteni.

Veszélyesebb helyzetben vannak az automata váltós és/vagy dízel autósok. A gázolajat fogyasztó motorok elindítása nagyobb indítóáramot igényel, ráadásul még izzítani is kell, amely szintén energiát fogyaszt. Behúzni, betolni nem lehet őket, csak az indítókábelre számíthatsz és egy donor akksira, ha bikázásra kerül a sor.

A bikázásnál ügyelni kell a kábelek csatlakozási sorrendjére: először a segítő autó akkumulátorának pozitív (piros) pólusára csíptessük az egyik kábelt, majd a másik végét tegyük a lemerült aksi pozitív sarujára. Majd jöhet a másik kábel (fekete), amit a segítő telep negatív felére, majd a bajba jutott autó motorterében egy földelt fém részen rögzítsünk, ezzel meggátolva, hogy a donor akkumulátort leszívja a bajba jutott társa. A vékonyabb kábelekkel értelemszerűen több időt vesz igénybe a töltés, de több tízezer forintért profi darabokat lehet kapni. A leszerelést visszafele végezzük el, ha beindult a jármű.

Ha tehát hasonló problémával találkozol a hideg időben történő indulások során, járj utána mihamarabb a problémának, érdeklődj a témában jártas ismerősödnél vagy villamossági szerelőnél! Érdemes minél előbb elhárítani a hibát, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések!