home Hasznos infók Milyenek a női autóvezetők?

Milyenek a női autóvezetők?

0 people like this.

Nehéz téma a női autóvezetők ügye a sok általánosító közhely miatt. És persze ott az állandó kérdés: a férfiak vagy a nők a jobb autóvezetők?

A nők autóhoz való viszonyáról a hajdani Sanoma-kiadó készített anno egy 2894 fő válaszán alapuló online kutatást. Eszerint azokban a családokban, ahol van autó, általában a nők is (79 százalékuk) rendszeresen használják azt. A válaszoló hölgyek 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a családi autó színének kiválasztásában döntő szava volt, ám ez csak ritkán okozott konfliktust a párok között, ellenben a márka és a típus kiválasztása és persze az, hogy mennyiért vásároljanak kocsit, már inkább viták forrása volt.

Mindez érthető, ha azt vesszük, hogy a nők többsége (66 százaléka) elsősorban használati tárgyként kezeli az autóját, és mindössze 15 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a saját járgány maga a beteljesült álom.

Használati tárgyról lévén szó, a nők számára koránt sem a szín, inkább a biztonság és a megbízhatóság a két legfontosabb választási szempont. Ez utóbbi azt jelenti, hogy reggel biztosan elinduljon, és ne hagyja tulajdonosát cserben az úton, mert az ezzel járó kiszolgáltatottságtól szinte minden hölgy tart.

lerobbant autó

Bármennyire is használati tárgy az autó, a nők többsége érzelmileg is erősen kötődik hozzá, az Auto Securit Zrt. ezer fős mintavétellel készült felmérése szerint 12,3 százalékuk még becenevet is ad neki, míg a férfiak közül csak 4,4 százalék tesz így. Talán éppen ez az oka annak is, hogy a nők a férfiaknál többek költenek autójuk lopás elleni védelmére, annak ellenére, hogy a férfiak általában drágább kocsikat vezetnek.

Hogyan vezetnek a nők?

Ha arról esik szó, hogy a nők milyen autóvezetők, akkor többnyire gyorsan parázs vita alakul ki a férfiak között. De mit mutatnak a számok? A KSH szerint 2015-ben a férfiak 11 170, míg a nők 3 431 közlekedési balesetet okoztak, ami erős férfi dominanciát mutat.

Persze, ahhoz, hogy ezt a számot értelmezni lehessen, azt is figyelembe kell venni, hogy a férfiak körülbelül 91, míg a nők 76 százalékának van jogosítványa, a férfiak ráadásul átlagosan 18 ezer, míg a nők 10 ezer kilométert vezetnek évente. Arányaiban a nők persze még így is kevesebb balesetet okoznak, vagyis az, hogy általában rosszabb sofőrök, statisztikákkal nem támasztható alá.

Évekkel ezelőtt a németországi greifswaldi egyetem egy kutatása is arra az eredményre jutott, hogy a férfiak három és félszer annyi balesetet okoznak, mint a nők. Érdekes módon a 18-25 év közöttiekre ez nem igaz, mert ebben a korosztályban a nők a férfiaknál több balesetért felelősek. Fontos az is, hogy a nők a balesetekben általában kevésbé sérülnek meg, ami nem azért van, mert nagyobb túlélők, hanem azért, mert míg a férfiak jellemzően országúton, hosszabb utak során szenvednek balesetet, a nők inkább városon belül törik össze az autójukat.

Jó példázza ezt a fának ütközések nemek szerinti megoszlása is, ami sokszor súlyos, akár halálos sérülésekkel jár. A német tanulmány szerint az ilyen baleseteknél csak minden huszadik autó volánjánál ül nő.

Miben másak a női vezetők?

Nem csak női autósiskolák működnek, hanem létezik kifejezetten nőknek fejlesztett tananyag is, ami stílszerűen a Smink&Drive nevet kapta. A programhoz kapcsolódó iskolák a módszer szerint oktatnak, aminek egyik érdekessége, hogy a tanuló vezetés közben végig beszél, és mondja, hogy éppen mit, miért csinál, mert a szavak és a tettek együttese segíti a rögzülést. Ezekben az autókban a jobb és bal oldalt színes, zöld és piros szalagokkal jelölik, és végig így is hivatkoznak ezekre. Ez azért hasznos, mert a nők gyakran oldaltévesztők, ami például a jobbkézszabály miatt sem túl szerencsés.

A nők más téren is eltérően viselkednek vezetés közben, mint a férfiak. Őket befolyásolják például a hormonális változások, amelyek hatással vannak a finom motorikus tevékenységekre és a koncentráció-képességre is. A nők ezen kívül leginkább biztonságra törekszenek, ami miatt nem szeretnek gyorsan dönteni. Ezért aztán a többségük defenzív vezető, vagyis a megengedettnél lassabban megy, a kereszteződésekben alaposan szétnéz, a kanyarok előtt lassít, ami egyfelől nagyobb biztonságot jelent (ahogy azt a baleseti statisztikák is mutatják), ám az inkább tempósan haladó férfiak többsége ettől hamar dührohamot kap. 

Csörgő László, a Driving Camp oktatója szerint sokszor az is gondot jelent, hogy a nőknek rosszabb a térlátásuk, mint a férfiaknak, ami manőverezésnél komoly hátrány. Rábl Viktória az „Autósiskola nőknek” szakoktatója szerint különösen azoknak a férfiaknak jó a térlátásuk, akik korábban sokat szimulátoroztak, mert ők zsigerből tudják, hogy mikor, hova nézzenek. Viktória szerint kellő gyakorlással azonban ezt is meg lehet tanulni, csak el kel sajátítani, hogy milyen szituációban, merre nézzenek, hogy figyeljék a holt tereket és a tükröket.

autószimulátor

Mindenki tapasztalhatta azt is, hogy nagyon különböző módon ül be egy nő és egy férfi az autóba, más üléspozíciót állítanak be maguknak. A férfiak hajlamosak az ideálisnál távolabb ülni a kormánytól és erősen dönteni a háttámlát, míg a nők sokszor túlságosan közel húzzák az ülést, ami akadályozza a kormányzást, másrészt egy balesetnél is veszélyes.

Női autósiskolák

Vagyis a szakemberek is megerősítik, hogy a nők máshogy vezetnek, mint a férfiak, mégpedig olyannyira, hogy emiatt már készült kifejezetten hölgyekre szabott KRESZ tankönyv is, mint ahogy működnek női autósiskolák, ahol – ahogy korábban már említettem -ráadásul kifejezetten számukra kifejlesztett metodika szerint tanulhatnak.

tanuló vezető

Kertesi Tünde, a Csajszi Autósiskola alapítója szerint már a motivációjukban is nagy a különbség van a két nem között. Amíg a férfiak többsége gyerekkora óta vágyik arra, hogy vezethessen, addig a nők általában kényszerűségből ülnek a volánhoz, például mert csak így jutnak el munkába, esetleg „anyataxiként” kell működniük.

A kisebb motiváció miatt persze nagyobb türelem is kell hozzájuk, ami sok oktatóból egyszerűen hiányzik. Az ide jelentkezők mintegy 30 százaléka más iskolából érkező átjelentkező, miközben ez az arány normál esetben nagyjából 10 százalék szokott lenni.

Kertesi szerint a nők igénylik, hogy a tananyagot részletesen elmagyarázzák nekik, miközben nehezen viselik, amikor nem bíznak meg bennük, például nem viszik ki őket erős forgalomba azzal, hogy ott úgysem boldogulnának. Elsősorban tizen- és huszonéves lányok az ügyfeleik, akik nyugodt, stresszmentes környezetbe szeretnének megtanulni vezetni.

És itt jöjjön az Alapjárat női tagjának, Adrinak a véleménye:

Autós újságíró vagyok, fotós és nő. Nem mellesleg van egy 20 éves Miatám amit, ha tehetek és tudok, én szerelek. Köszönöm szépen, így kell nyakon verni egy világméretű statisztikát. Azt hiszem, hogy a kivétel erősíti a szabályt mondás kivétel részét képezem. Miután elolvastam kollégám cikkét nem feltétlenül ellene, de a világ hozzáállása ellen irányuló mélyről előtörő érzéseim támadtak.

Először is, hogy na, még egy statisztika, ahol azt taglalják, hogy a nők mennyivel kevésbé alkalmasak a vezetésre, hogy a térlátás ennyivel meg annyival gyengébb, hogy a tájékozódó képesség sem ugyanaz a férfiaknál és a nőknél. És a többi és a többi. Kedves olvasóim, nincs olyan, hogy rossz női sofőr meg rossz férfi sofőr. Rossz sofőr van. Túl sok. Jómagam 17 évesen 0 hibaponttal szereztem meg a jogosítványomat, mindennél jobban vágytam egy jogsira és autóra így nem volt kérdéses, hogy nekem jogosítványom lesz és kész.

Női sofőrként, úgy, hogy egy ültetett, ügyes bajos kevesebb mint egy tonnás, hátsókerekes autóval járok és nem halok meg, vagy töröm rommá kéthetente, már árulkodó kellene. hogy legyen afelől, hogy teljesen mindegy, lóbálok-e valamit a lábam között vagy nem. Szerintem bárki megtanulhat elfogadható és tisztességes módon autózni, ha alapból van némi érzéke a vezetéshez. Sajnos a nők többsége ezt nem hiszi el magáról. Sokaknak nem is megy egyszerűen. De van férfi ismerősöm is, aki 5-6 alkalommal bukott forgalomban és jó 5 évébe telt megszerezni egy jogosítványt.

Hadd legyek őszinte veletek, van, aki madár meg van az, aki nem. Sajnos a közlekedés kultúránk és a jogosítványszerzésére vonatkozó szabályozások miatt elég sok madarat engednek szabadon szárnyalni az utakon. Nem kap rendes oktatást a magyar sofőr, és nem szed fel élhető közlekedés kultúrát magára. Egyik gond jön a másikból, vagy megtanulsz kitűnni belőle, utánajársz, megtanulod, vezetéstechnikai órát veszel, vagy nem.

Egy kedves barátnőm éppen mostanában tette le a jogosítványt, évek óta mozog komoly versenyautók között, mégis ideges, stresszel és pánikol, mert az oktatója egy ugyanolyan tahó madár volt, mint sokan mások ebben az országban. A vizsgája előtt azt gondolta nem lesz meg, még a parkolás sem. Hát azokkal a tanácsokkal, amiket kapott a FÉRFI oktatójától, nem is vizsgázott volna le soha az életben. Fizikailag képtelenség úgy parkolni ahogy azt levezették szegénynek.

Elég hamar bepörgök ezen a témán ezért, nem is szaporítom tovább a szót, inkább veszek egy nagy levegőt és összefoglalom a véleményem. Szerintem teljesen mindegy, hogy férfi-e vagy, vagy esetleg nő, az egész sikered két dolgon múlik, akarod-e a jogosítványod és az autód, és képes vagy e fejlődni ennek érdekében. Női sofőrként a nőket is épp úgy elküldeném a manóba, mint a férfiakat, ha bénáznak. Szerintem ez nemtől független.

Van, ahol sokáig tilos volt vezetniük a nőknek

2018. június óta a szaúd-arábiai nők is vezethetnek autót, ami nem csak az ottani nők helyzetét javíthatja, de gazdasági és szociális téren is radikális változásokat hozhat. Az 1990-ben elfogadott tilalom feloldása összesen 10 millió 20 év feletti nőt érint, ami a 28 milliós népességű arab ország lakosságának több mint harmada. A tilalom természetesen nem a nők vezetési képességei miatt született, hanem egy kemény politikai alku eredménye volt, amiben az uralkodó engedett a szigorú vallási vezetőknek.

női vezető Szaúd-Arábiában

Ha a szaúdi nők jogosítványt kapnak és vezethetnek, akkor nem lesz szükség arra az 1,4 millió, főleg szegény távol-keleti országokból érkező vendégmunkás sofőrre, akiket most csak azért tartanak, hogy a családok nőtagjait fuvarozzák.

Jogosítvány birtokában a nők könnyebben dolgozhatnak majd. Az erősen vallásos muszlim országban ugyanis egyedül még mindig nem szívesen utazik egy nő tömegközlekedési eszközön, így viszont bajos autó nélkül eljutni a munkába. Persze nem minden pozíció megengedett a számukra, de a kiskereskedelemben elhelyezkedhetnek, ahol jelenleg 400-500 ezer betöltetlen állás vár rájuk.

Az autóipar is nagy reményeket fűz a szaúdi nyitáshoz, különösen a Toyota és a Hyundai, mert ezek adják az évi 700 ezer darabos eladás több mint felét. A férfiuralom miatt az autók többsége most nagy méretű limuzin vagy SUV, ám azzal, hogy a nők is szerezhetnek jogosítványt, a kisebb, általuk kedvelt kocsik is kapósak lehetnek majd.

nextmeet

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat