2017. augusztus 25. | 13:45

Biztosan jó néhányan eljátszottak már a gondolattal, hogy az autó- és motorsport világban szeretnének dolgozni, érvényesülni. Nem könnyű, de nem is lehetetlen.

A sportok világa rendkívül intenzív, és olykor nagy nyomásnak vannak kitéve a szereplői. Folyamatosan kell hozni a jobbnál jobb eredményeket az életben maradáshoz, számos példa bizonyítja ezt: aki hosszú távon nem volt elég jó, vagy versenyképes, ott sajnos időnként szembe kellett nézni anyagi problémákkal. Példa erre a nemrég megszűnt Manor Marussia Forma-1 csapat, vagy a Caterham F1 Team, de a MotoGP-ben is volt némi változás. Nyilván itt a legmagasabb szintről beszélünk, de jó teljesítmény hiánya bizony nagyon is megérződött.
Manor F1 és a Caterham autói küzdelemben

Magyarországon ilyen magasan kvalifikált csapat jelenleg nincsen, és a közeljövőben sem valószínű, hogy lesz, de van számos egyéb kategóriában, a legfelsőbb osztályban szereplő alakulat. Ilyen mondjuk a ralikrossz, a WTCC vagy az Alpok Adria motorverseny sorozat, ahol találkozni haza csapatokkal és szakemberekkel. Tapasztalatból mondhatom, hogy ezek a csapatok többnyire önfenntartóak, szereplőit a szakma szeretete vezérli, akár anyagi támogatásról is lemondva. Mivel nagyon drága sportról beszélünk, a kezdetekben mindenki szinte saját maga kezdi el finanszírozni lehetőségeihez képest, remélve, hogy szponzorok hozzájárulásával később fejlődhet a csapat és jönnek az eredmények. Itthon ritka, hogy valaki például szerelő vagy mérnök, és teljes állásban tud egy versenycsapatnál dolgozni, amely valamely nemzetközi sorozatban harcol a jobb helyezésekért. Aki erre adja a fejét, valószínűleg külföldön próbálkozik, ami mindenképp járható út lehet. A kimagasló nyelvtudás és a szakmai felkészültség elengedhetetlen, versenyhelyzetben magas kvalitásokra van szükség, mind pszichikai és fizikai szempontból. Egy csapat rendelkezik megfelelő esetben sajtósokkal és marketinges csapattal, a logisztika is a folyamat része, hiszen valahogy el kell jutni az ország vagy a kontinens, ne adj Isten a világ másik pontjára. Érdemes mindent a legelején kezdeni. Sokaknak ismerős lehet a Formula Student program, mely arra épül, hogy a fiatal generációból merítve versenycsapatot működtet, ezzel a programmal ma Magyarországon négy Egyetemen találkozhatunk. A BME Formula Racing Team és a Széchenyi István Egyetem tart fenn ilyen alakulatot hosszú évek óta eredményesen. Illetve nem szabad kihagyni a KEFO Motorsport és a Formula Racing Miskolc istállókat sem. Itt a diákok csapatba rendeződve fejleszthetik magukat, mind képességeiket, mind kreativitásukat. Tehetik mindezt nagyon alacsony költségvetéssel, mely bizony megköveteli a problémák gyors és hatékony megoldását, felkészítve ezzel őket a magasabb szintű küzdelmekre és elvárásokra.
A BME Formula csapat tagjai

A Magyarországon tevékenykedő csapatok közül a Zengő Motorsport és a Michelisz Norbert által működtetett M1RA azok, melyek komoly szériákban küzdenek és működtetésükhöz komoly szakembergárdára van szükség. Csak azt tudom mondani, hogy a szorgalom és a megszállottság kiemelkedően fontos tényezők, és soha nem szabad feladni. Mindig nyitott szemmel kell járni és próbálkozni! Egy könnyen áttekinthető összefoglaló írás az autósport legmagasabb szintjein dolgozó magyarokról is megjelent, érdemes utánanézni az itt felsorolt neveknek és a mögöttük rejtőző történetnek. Végül egy inspiráló interjú Kiss Mihály szerelővel akinek a neve biztosan minden sportkövetőnek ismerős lesz, ha így fejlődik tovább. 
A Zengő Motorsport csapata

Ha szeretnél jobban elmélyedni a sport világával kapcsolatos számokban, akkor javaslom, hogy keresd fel a Sportbiznisz blogot, ahol számos cikket olvashatsz az autósport világából.