2023. augusztus 22. | 09:51

A legtöbb speciális vagy drága autóalkatrész felújítására, javítására alakult már ki kisipar hazánkban, így mielőtt megvennénk a méregdrága újat, érdemes körbenézni.

A kényelem és a jólét adta mentalitásának hátránya az, hogy ha valami tönkremegy, akkor kidobjuk. Magyarország nem ilyen a gazdasági helyzete miatt, és ennek a sok rossz mellett van egy jó oldala. Ez pedig a környezettudatosság. Hiszen ugyanolyan szennyező legyártani a terméket, akár három hétig, akár három évig használjuk, de utóbbi esetben kevesebb kell belőle.

Sok ilyen autóalkatrész is van egyébként. Amit fájna csak úgy kidobni és megvenni az újat, mert súlyos összegben mérik. Ilyen a kormánymű is, amely ráadásul messze nem játék. Gyakran az életünk múlhat azon, hogy egészséges legyen és stabilan működjön. Ezért ha tönkremegy, az lenne a kézenfekvő, hogy a gyári új a legbiztosabb megoldás, ám az drága. Tehát érdemes alternatíva után nézni.

Mitől és hogyan megy tönkre a kormánymű?

Míg a súrlódás sok esetben egy  jó dolog, addig a mozgó alkatrészek elkerülhetetlen kopását eredményezi. Ezt persze kompenzáljuk kenőolajakkal és zsírokkal, de az csak tűzoltás. Egy autóban ha valami mozog, akkor az idővel elkopik, ilyen a kormánymű is.

Tehát nagyjából meg is válaszoltam, mi mehet benne tönkre. Kopó-fogyó alkatrészek, mint a perselyek, csapágyak vagy szilentek. Ezeknek van egy úgynevezett tervezett, természetes kopása, ám rendellenes helyzetben ez felgyorsulhat.

Ilyen az, ha nem figyelünk oda és a kormánymű gumiharangjai kiszakadnak. Ilyenkor bejut a rendszerbe a kosz és szép lassan darálja el a finoman illesztett precíz alkatrészeket. Erre mindenképpen érdemes odafigyelni, legalább akkor, amikor valamiért felemelik az autót - kerékcsere, olajcsere, stb...

A másik ilyen dolog, hogy a szilentek és tömítések fáradásából fakadóan elkezd fogyni a szervo olaj - olajos rendszereknél. Ilyenkor lassan, de biztosan elmegy a kormányszervo, nem lesz rásegítésünk. Bár közlekedni így még lehet, hosszabb távon tönkre teheti az üresjáraton, olaj nélkül dolgozó alkatrészeket.

A kopásból fakadóan a kormánymű elkezd kopogni. Ez is természetes folyamat, és minél hamarabb meg kell fogni, mielőtt biztonsági kockázatot jelent. Hiszen a kotyogásból kopogás lesz, abból lötyögés, majd rosszabb esetben törés és ülünk is nyakig a szószban.

Rossz a kormányművem, merre induljak?

Mivel egy ilyen kardinális alkatrészről van szó, amelyhez speciális ismeretek, alkatrészek és szerszámok kellhetnek, ezért a hagyományos szervizek gyakran nem vállalják a kormánymű javítását. Ezért mindenképpen egy szakszervizt kell felkeresni a munkára, ahol nem először látnak ilyet életükben.

Ott kellő szakértelemmel megvizsgálják az alkatrészt, és az ügyfél kap egy szakvéleményt arról, hogy merre tovább. Vannak könnyedén javítható kormányművek, amikkel 1-2 nap alatt végez egy műhely, de van olyan, ami 3-4 napba is beletelhet. Ez nem csak a hiba vagy a kopás jellegétől, de a kormánymű típusától is függ.

Egy szakműhely szétszedi az egész kormányművet és alaposan kitisztítja, majd az új perselyekkel, csapágyakkal, tömítésekkel, gyűrűkkel és szimeringekkel összerekja. Ezután kipróbálják és bekalibrálják speciális eszközökkel, hogy ne csak jó, de stabil is legyen.

Fontos szempont lehet, hogy olyan műhelyt válasszunk, amelyik garanciát vállal a munkájára. Általában egy év garancia már megnyugtató időintervallum lehet.

A szakműhely tehát nem csak akkor jön jól, ha valamilyen hiba lép fel a kormányműben. Akkor is jó döntés lehet, ha az adott kormánymű kifutotta az élettartamát és várja a felújítást.

Ilyen esetekben azonban van más opció is, aminek megvan a maga előnye vagy éppen hátránya. Ilyen a bontott kormánymű beszerzése, ami bár olcsó, maga a nagybetűs orosz rulett. Hiszen esélyünk sincs előre megállapítani, hogy a bontott alkatrész milyen állapotban van, gyakran ez csak beszerelés után derül ki. Az is lehet, hogy 3 évig tartósan teszi majd a dolgát, de esélyes, hogy 3 hét alatt megadja magát.

Ennél azért egy sokkal jobb megoldás a gyári felújított kormánymű, bár ez drágább, mintha a sajátunkat újítanánk fel. A garancia intézménye itt is működik, így megbízható döntés, ám esetenként drágább lehet. Ez lehet, hogy csak 10-20 ezer forint pluszt jelent, de simán belefuthatunk komolyabb árcédulákba is.

Nyilván a legtisztább út az, ha az ember vesz egy új kormányművet. Ez viszont bizonyos esetekben nagyon drága mulatság lehet, persze ez típusfüggő. Ezért fontos mérlegelni, hogy melyik járható út mennyibe kerül.

Milyen árakkal kalkuláljak?

A bontott alkatrész áraiba nagyon nehéz belemenni, hiszen nagyon sok körülménytől függ az alkatrész ára. Jellemzően ez a legolcsóbb megoldás, ha valami baja van a kormányműnek.

Ha specifikusan ismert hibánk van, például olajfolyás, akkor annak orvoslása nem kerül több százezer forintba. Ha a rendszer már elkopott és teljeskörű felújításra szorul, az is típustól függő, de olyan 75 és 95 ezer forint körül általában megvan. Ami sarkallatos pont lehet, ha fogaslécet is kell cserélni, ilyenkor ez az ár akár 145 ezer forintig is felmehet - ha egyáltalán lehet hozzá kapni.

Ebben az esetben mindenképpen érdemes felmérni a gyári felújított alkatrészek árait. Ha ma egy népszerű modellt, mondjuk egy Golf 4-est nézünk, abba már 130 ezer forintért van gyári felújított alkatrész, ebbe pedig új fogaslécet tesznek. Így ebben az esetben jobban megéri a gyári felújított alkatrész.

Ha a szintén népszerű prémium márkákat nézzük - Mercedes, BMW, Audi, stb... - azokhoz gyakran nem lehet kapni egyáltalán fogaslécet, így ott a gyári felújított alkatrész kerül előtérbe ilyen esetben. Ennek az ára szintén típus függő, olyan 160 és 230 ezer forint körül mozog. Ez még mindig sokkal jobban megéri, mint az új, hiszen az 230 ezernél csak kezdődik és simán elmegy akár 700 ezer forintig is.

Ezek voltak a hidraulikus szervóval szerelt kormányművek, de ott vannak a manapság egyre elterjedtebb elektronikus darabok. Abból egy új horrorisztikus összeget emészthet fel. Ez azt jelenti, hogy ha maradok az előbb felhozott prémium márkáknál, akkor simán elmehetünk egymillió forintig. Itt főleg érdemes elgondolkozni a gyári felújított alkatrészen, mely valamivel kedvezőbb 240 és 500 ezer forint között megvan - szintén új fogasléccel.

Most akkor mit csináljak?

Ugyanaz a szabály érvényes itt is, mint az autóvásárláskor. Addig nyújtózz, ameddig a takaród ér, de a keretedből hozd ki a lehető legjobbat! Olyan ez, mint a fékrendszer. Nem fogsz spórolni egy kormányművön, mert az életed múlik azon, hogy biztonságosan működjön.

Ha megteheted, akkor érdemes elgondolkozni a gyári felújított alkatrészen, de ha nem fér bele a keretbe, akkor sem fogsz rosszul járni. Itthon egy szakműhely által felújítva is jó lesz a kormányműved, és főleg nem kell aggódnod, ha még egy év garanciát is kapsz rá. Így ha téged most ért el nemrég ez a probléma és esetleg túl vagy egy infarktuson az újárak miatt, akkor kezdd el pedzegetni a felújítás lehetőségét.

Depositphotos