home Hasznos infók A forró aszfalton kevés lehet a négyévszakos gumi

A forró aszfalton kevés lehet a négyévszakos gumi

0 people like this.

A Hungaroringen folytatott kánikulai gumiteszt során prémium négyévszakos gumi kapott “nem ajánlott” értékelést.

A nyári hőségben kiemelkedően növekszik a balesetveszély nem megfelelő gumiválasztás esetén. Nem csak arra érdemes ügyelni, hogy az évszaknak megfelelő gumival közlekedj, hanem a gumik életkora is döntő fontosságú tényező – derült ki a Használtautó és a nonstopgumi által készített felmérésből. A tesztnap egyértelmű tanulsága, hogy az 50 fokos aszfalt éppolyan veszélyes lehet, mint a hóval vagy jégpáncéllal borított útszakaszok.

A Hungaroringen egy verőfényes napon kerítettek sort a gumitesztre 11 garnitúra felhasználásával: két új és egy használt nyári garnitúra mellett egy új és egy használt téli garnitúra került bevetésre, valamint hat különböző típúsú négyévszakos.

Hőségteszt videónkat láttad már? Ha nem, tekintsd meg!

A csapat minden mérést ötször megismételt, azaz minden gumiszettel ötször hajtottak végre vészfékezést száraz és nedves aszfalton. Épp ennyiszer vizsgálták meg az abroncsok kigurulását, ez a fogyasztást befolyásoló gördülési ellenállásról ad képet.

A győztes gumiabroncs tekintetében nem született meglepetés, a Michelin Primacy 4 diadalmaskodott mind száraz mind nedves útfelületen. Érdemes megjegyezni, hogy ha ilyen gumit vásárolsz, akkor is kell többlet fékúttal számolnod, ha esős körülmények között közlekedsz.

A további helyezéseket illetően már voltak nem várt eredmények. A Laufenn nyári gumija közel sem vizsgázott jelesre, sem száraz, sem csapadékos körülmények között. Érdekesség, hogy amíg a Nexen N Blue 4 Season, azaz négyévszakos gumi szárazon a lista alján szerepel, pedig vizes úton jól szerepelt.

Nem meglepő módon a kopott, a téli és a négyévszakos gumikkal felszerelt tesztautók többsége már akkor is instabillá vált, amikor a sofőr 60 km/óráról vészfékezett.

Mit tanácsol a gumiszakértő?

A gumik minősége mellett azok életkora is számít, derült ki a tesztből. Hiába megfelelő egy gumi profilmélysége, az UV sugárzás hatására az abroncsok keményebbé válnak.

Katona Mátyás, az Autónavigátor.hu főszerkesztője így fogalmazott:

„Beszédes, hogy míg száraz aszfalton a legrövidebb és a leghosszabb fékút különbsége, csupán 2,6 méter, vizesen már 6,8 méter. A legjobb, száraz aszfalton 15 méteres fékutat adó gumi fékút-többlete önmagához és a száraz úthoz mérten 60 centi volt, de a használt abroncsokkal már 20 méter feletti fékutat kaptunk, ahogyan két kivétellel a négyévszakosokkal is. Vizes aszfalton a 60 km/óráról adódó fékút többlet is lehet több mint zebrányi, autóhossznyi különbség. Ez egyértelműen mutatja, hogy megéri jó minőségű nyári gumira váltani. A megfelelő gumiabroncson életek is múlhatnak, míg felára nem több, mint egy casco önrész.”

Gumi típusaÉrtékelésSúlyozott eredmény*
Michelin Primacy 4 (nyári)Nagyon jó97,0%
Nexen N Blue 4 Season (négyévszakos)90,5%
Pirelli Cinturato All Season (négyévszakos)Kielégítő87,8%
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos)Kielégítő87,3%
Kléber Quadraxer 2 (négyévszakos)Kielégítő87,2%
Laufenn S Fit EQ (nyári)Kielégítő86,3%
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos)Kielégítő85,3%
Michelin CrossClimate (négyévszakos)Nem ajánlott81,6%
Új téli gumiNem ajánlott81,3%
Használt nyári gumiNem ajánlott78,8%
Használt téli gumiNem ajánlott76,7%

*A száraz és a vizes úton mért fékezhetőség 40-40%-os, a kigurulás és a kopásállóság 10-10%-os súlyozásával

A tesztek eredményeit részletesen az alábbi galéria segítségével tekintheted meg:

Forrás:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
0 people like this.
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat