Egy június elején végzett felmérésből kiderül, meglepően sokan hagyják autójukon a téli gumit a forró nyári hónapokra is.
Bár a meteorológusok meglehetősen meleg nyarat jósolnak, mégis sokan döntöttek úgy 2018-ban is, hogy nem cserélik le autójukon a téli gumikat. Az időkép 30 napos előrejelzése szerint várhatóan 30 fok körül alakul a napi csúcshőmérséklet egészen július végéig, és utána is legalább 24 fokig felkúszik rendre a hőmérő higanyszála a déli órákban. Mindezek fényében méginkább meglepő, milyen széles a téli gumit használók tábora.
Június első hetében 200 négykerekűt vett górcső alá a Nyárigumi Kommandó a Használtautó.hu és a nonstopgumi közös felmérésének apropóján. A megvizsgált járműveken 2%-ban találtak négyévszakos gumit, az autók 65%-ára nyári abroncsok voltak felszerelve, ám 33%-ban téli gumit figyelhettek meg az elemzők.
Az előző két évhez, 2016-hoz és 2017-hez viszonyítva hét százalékot nőtt azok aránya, akik télen-nyáron téli gumival autóznak, hiszen eddig 26% volt ez az érték.
Nyárigumi Kommandó 2018 − eredmények | ||||||
Budaörs | Budakalász | Dunakeszi | Soroksár | Budapest | Teljes átlag | |
Nyári-téli-négyévszakos gumik aránya |
68-24-8% |
68-32-0% | 65-35-0% | 62-38-0% | 65-35-0% |
65-33-2% |
Prémium-budget gumimárkák aránya |
57-43% |
62-38% | 54-46% | 68-32% | 78-22% |
63-37% |
5 évnél fiatalabb-idősebb gumik aránya |
73-27% |
78-22% | 76-24% | 92-8% | 65-35% |
77-23% |
Átlagos profilmélység |
5,2 mm |
5,7 mm |
5,1 mm |
4,9 mm |
5,4 mm |
5,3 mm |
Miért érdemes nyári gumira váltani?
Ahogyan télen veszélyes nyári gumival közlekedni, ugyanúgy nem biztonságos nyáron téli gumival felszerelt autóval eljutni A-ból B-be. Talán meglepő lehet, de már 60 km/órás tempónál is kétszer akkora lehet a fékút téli gumival nyáron, mint lenne az évszaknak megfelelő abroncson.
Szemléletesen: 60 km/órás sebességről lefékezve egy használt téli gumival 16,1 méterrel hosszabb volt a tesztcsapat fékútja, mint jó állapotú nyári gumiszettel. Ez nagyjából három autóhossznak felel meg, ami akár emberéletekről is dönthet egy gyalogátkelőhelynél történő vészfékezés esetén.
További érv, hogy a téli gumit alacsonyabb hőmérsékleti körülményekre tervezik, így normál használat esetén is felkeményedhet, sőt, a lamellák összesülhetnek. Ez növeli a balesetveszély kockázatát, és télre olyannyira károsodhat a gumi szerkezete, hogy a téli időszakra már alkalmatlan lesz arra, hogy betöltse funkcióját.
Minden a mellett szól tehát, hogy télen és nyáron is célszerű az évszaknak megfelelő gumit feltenni az autóra, biztonságossá téve a közlekedést a forgalom résztvevőjének minden szereplője számára.
Egyre fiatalabb autógumikkal közlekednek Magyarországon
Bár az autók átlagéletkora továbbra is igen magas Magyarországon, az autógumik esetében e tekintetben javuló tendencia figyelhető meg. Az egy évvel ezelőtt készült felméréshez képest megnőtt az öt évnél fiatalabb gumit használók arányszáma. Valamivel kevesebben, a teszt szerint a járműtulajdonosok 63%-a használ prémium minőségű abroncsot, ezzel párhuzamosan az átlagos profilmélység csökkent egy millimétert 5,3 mm-re.
Katona Mátyás a Használtautó.hu részéről így nyilatkozott:
“Nyári gumira váltani szeptemberig biztosan nem késő, de érdemes minél hamarabb megtenni a váltást, hogy a téli gumik a lehető legjobb állapotban maradjanak a téli szezonra.”
Érdemes tehát felkeresned minél előbb egy gumis céget, ha még nem váltottál nyári gumira, így hosszútávon pénzt is megspórolhatsz a mellett, hogy biztonságosabban autózhetsz.
Forrás: Használtautó.hu