2018. június 10. | 05:38

Egy június elején végzett felmérésből kiderül, meglepően sokan hagyják autójukon a téli gumit a forró nyári hónapokra is.

Bár a meteorológusok meglehetősen meleg nyarat jósolnak, mégis sokan döntöttek úgy 2018-ban is, hogy nem cserélik le autójukon a téli gumikat. Az időkép 30 napos előrejelzése szerint várhatóan 30 fok körül alakul a napi csúcshőmérséklet egészen július végéig, és utána is legalább 24 fokig felkúszik rendre a hőmérő higanyszála a déli órákban. Mindezek fényében méginkább meglepő, milyen széles a téli gumit használók tábora.

Június első hetében 200 négykerekűt vett górcső alá a Nyárigumi Kommandó a Használtautó.hu és a nonstopgumi közös felmérésének apropóján. A megvizsgált járműveken 2%-ban találtak négyévszakos gumit, az autók 65%-ára nyári abroncsok voltak felszerelve, ám 33%-ban téli gumit figyelhettek meg az elemzők.

Az előző két évhez, 2016-hoz és 2017-hez viszonyítva hét százalékot nőtt azok aránya, akik télen-nyáron téli gumival autóznak, hiszen eddig 26% volt ez az érték.

Nyárigumi Kommandó 2018 − eredmények
  Budaörs Budakalász Dunakeszi Soroksár Budapest Teljes átlag
Nyári-téli-négyévszakos gumik aránya

68-24-8%

68-32-0% 65-35-0% 62-38-0% 65-35-0%

65-33-2%

Prémium-budget gumimárkák aránya

57-43%

62-38% 54-46% 68-32% 78-22%

63-37%

5 évnél fiatalabb-idősebb gumik aránya

73-27%

78-22% 76-24% 92-8% 65-35%

77-23%

Átlagos profilmélység

5,2 mm

5,7 mm

5,1 mm

4,9 mm

5,4 mm

5,3 mm

Miért érdemes nyári gumira váltani?

Ahogyan télen veszélyes nyári gumival közlekedni, ugyanúgy nem biztonságos nyáron téli gumival felszerelt autóval eljutni A-ból B-be. Talán meglepő lehet, de már 60 km/órás tempónál is kétszer akkora lehet a fékút téli gumival nyáron, mint lenne az évszaknak megfelelő abroncson.

Szemléletesen: 60 km/órás sebességről lefékezve egy használt téli gumival 16,1 méterrel hosszabb volt a tesztcsapat fékútja, mint jó állapotú nyári gumiszettel. Ez nagyjából három autóhossznak felel meg, ami akár emberéletekről is dönthet egy gyalogátkelőhelynél történő vészfékezés esetén.

További érv, hogy a téli gumit alacsonyabb hőmérsékleti körülményekre tervezik, így normál használat esetén is felkeményedhet, sőt, a lamellák összesülhetnek. Ez növeli a balesetveszély kockázatát, és télre olyannyira károsodhat a gumi szerkezete, hogy a téli időszakra már alkalmatlan lesz arra, hogy betöltse funkcióját.

Minden a mellett szól tehát, hogy télen és nyáron is célszerű az évszaknak megfelelő gumit feltenni az autóra, biztonságossá téve a közlekedést a forgalom résztvevőjének minden szereplője számára.

Egyre fiatalabb autógumikkal közlekednek Magyarországon

Bár az autók átlagéletkora továbbra is igen magas Magyarországon, az autógumik esetében e tekintetben javuló tendencia figyelhető meg. Az egy évvel ezelőtt készült felméréshez képest megnőtt az öt évnél fiatalabb gumit használók arányszáma. Valamivel kevesebben, a teszt szerint a járműtulajdonosok 63%-a használ prémium minőségű abroncsot, ezzel párhuzamosan az átlagos profilmélység csökkent egy millimétert 5,3 mm-re.

Katona Mátyás a Használtautó.hu részéről így nyilatkozott:

“Nyári gumira váltani szeptemberig biztosan nem késő, de érdemes minél hamarabb megtenni a váltást, hogy a téli gumik a lehető legjobb állapotban maradjanak a téli szezonra.”

Érdemes tehát felkeresned minél előbb egy gumis céget, ha még nem váltottál nyári gumira, így hosszútávon pénzt is megspórolhatsz a mellett, hogy biztonságosabban autózhetsz.

Forrás: Használtautó.hu