2024. január 02. | 18:38

Azt már tudjuk, hogy biztosan drágulnak 41 forinttal az üzemanyagok január 15-ig, de mire számíthatunk ezen túlmenően? Egy interjúban maga az ország legnagyobb vállalatának vezetője monda el véleményét.

Egy friss interjúban érdekes dolgokról beszélt Hernádi Zsolt, a Mol élén immár több mint húsz éve tevékenykedő üzletember. Természetesen arról is, hogy mire számít a benzin és gázolaj árával kapcsolatban 2024-ben.

Mint az már ismert, az olajipari vállalat úgy döntött, nem rögtön terheli a jövedéki adó emelésének teljes, 41 forintos összegét az autósokra és fuvarozókra, hanem két részletben. Az egyik már január 1-jén érvényesült, ekkortól 20 forinttal kell többet fizetni az üzemanyagokért, a második január 15-étől lép életbe, amikor további 21 forinttal drágulnak a folyékony hajtóanyagok.

Jelenleg a holtankoljak.hu szerint 558 forint a benzin és 594 a dízel literenkénti ára, amely az egy évvel korábbinál 91, valamint 122 forinttal alacsonyabb. Igaz, nem derült ki, hogy ez már a 20 forintos adóemeléssel korrigált ár-e vagy sem, azonban így is ezer forinttal drágább egy 50 literes átlagos tankolás költsége a december végihez képest, amit további 1050 forintos ugrás követ két héten belül.

Jogos a kérdés, hogy a sokkoló emelések ellenére számíthatunk-e a piac részéről is hasonlóra. Épp ezért kérdezett rá nyíltan az Index a Mol-vezérrel készített interjúban többek között arra, hogy mire számíthatnak a közlekedők az üzemanyagok árát illetően idén.

Hernádi Zsolt először is nem győzte hangsúlyozni, hogy az adóemelés ugyan szükséges volt, azonban ez nem az EU kasszáját vagy a Molét gyarapítja, hanem tisztán az államét. Mindössze az adó beépítése az árba múlik a kereskedőn, ez az, amivel kedvezni tudott két hétig a Mol.

Mivel az üzemanyagok árát döntően külső tényezők, a keresleti és kínálati viszonyok befolyásolják, ám a jelen helyzetben volt a cégnek mozgástere, így nem érvényesítette azonnal az áremelést. Szerinte sokat segít a helyzeten, hogy az év közbeni 600-as és afeletti literárak tartósan ezen szint alá szorultak, így várhatóan az emeléssel együtt fogják elérni újra ezt a határt.

Mivel temérdek az összetevő, ami az üzemanyagok árát befolyásolja, nehéz lenne konkrét jóslatokba bocsátkozni, ám megjegyezte, hogy szerinte jelentős árcsökkenésre nem számíthatunk, mivel a közelben dúló háborúk rányomják pecsétjüket a kínálati árra:

„Hogy egy aktuálisan fenyegető esetet említsünk, egy közel-keleti front megnyitása akár 15 százalékos áremelést is eredményezhet a hazai piacon. Ez a szám ugyanakkor spekulatív, a válságok súlyától és konkrét jellegétől függően sokkal nagyobb árrobbanás is lehet. Ha újabb front nyílik a térségében, és a globális olaj- és gázkereskedelem Széll Kálmán terét, a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiac 20 százaléka halad át, akkor akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni. Az ökölszabály szerint 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat.”

Persze a piac hosszabb távon mindig korrigálja magát, hisz senkinek sem jó a túl magas vagy túl alacsony ár, azonban váratlan események rövid időre kibillenthetik az egyensúlyt. Ezeket az eseményeket megjósolni viszont lehetetlen.

Depositphotos