2022. augusztus 05. | 16:51

52 éve mutatkozott be a Škoda 110 R, ami olyan verseny- és raliautók alapját képezte, mint a Škoda 180 RS, Škoda 200 RS vagy a Škoda 130 RS.

A Škoda 110 R fejlesztése 1966-ban kezdődött, alapját a már piacon lévő 100/110-es szedánok adták. A stílusos farrész mellett meredekebb szélvédőt és keret nélküli ablakokat kapott a kupé változat, ami 1970. szeptember 5-én debütált Brnóban, majd a párizsi, londoni és torinoi autószalonokon is bemutatkozott.

skoda 110r

Bár az autó 78 000 csehszlovák koronába került - ami akkoriban 40 havi keresetnek felelt meg - a kereslet igen nagy volt rá, 1973-ban például a legyártott 110 R-ek 93%-át exportálták Csehszlovákiából a világ más tájaira.

A 4155 mm hosszú, 1620 mm széles és 1340 mm magas önhordó karosszéria hátsójába a keleti blokk egyik legmodernebb négyhengeres, 1107 köbcentis motorja került. A hengerenként kétszelepes, OHV motort kéttorkú karburátor etette, a hátsó kerekekhez egy négyfokozatú, teljesen szinkronizált kézi váltón keresztül jutott el a 52 lóerő és 87 Nm-es maximális nyomaték.

Végsebessége 145 km/h volt, a 0-100-as sprint nagyjából 18,5 másodpercbe telt. A kétkörös fékrendszer Dunlop féktárcsákat kapott előre, hátul dobfékek maradtak. A 880 kilós, kétajtós modell elöl kettős keresztlengőkaros, hátul két hosszlengőkaros felfüggesztése és az egészen jó súlyelosztása remek vezethetőséget biztosított.

skoda 110r

A belteret kétküllős sportkormánnyal és fahatású elemekkel próbálták feldobni, az öt műszeregység között motorolajnyomás és vízhőfokmérőt is találtunk, a kilométeróra 180 km/óráig volt skálázva. A későbbiekben négy fényszórós, plusz légterelővel ellátott modell is készült, az első ülések fejtámlákat kaptak és kisebb, 13 kerekekkel szerelték a 110 R-t. 1980. december 30-ig 57 085 kupé hagyta el a gyárat, közvetlen utódjaként az 1981-ben bemutatott a Škoda Garde és az 1984-es Rapid tekinthető.

A 110 R remek versenyautó alapnak bizonyult, a Skoda 180 RS és 200 RS már OHC, felülszelepelt motorral ért el sikereket, a Skoda 130 RS („Keleti Porsche”) 1981-ban az 1300 köbcentis kategóriában uralta az európai túrautó bajnokságot és számos győzelmet aratott raliban, köztük az 1977-es Monte Carlo Rallyn.

Forrás és képek: Škoda