home Verseny Pálmafa, óceán, Daytona Speedway

Pálmafa, óceán, Daytona Speedway

0 people like this.

A Daytona Beach Florida egyik legkívánatosabb nyaralóhelye: van itt azonban még valami, ami miatt a nyaralók élménye fokozódhat, például a Daytona 500!

Daytona Speedway: A pálya születése

Az 1953-ban alapított Bill France Racing Inc. 1957. november 8-án aláírta a Daytona International Speedway építéséhez szükséges előszerződéseket. Így született meg a Daytona International Speedway Corporation (ma International Speedway Corporation). A versenycentrum kialakítása 1955-ben kezdődött el, amikor William H. G. France (egykori autóversenyző és NASCAR mogul), megkezdte a tárgyalásokat a helyi tisztségviselőkkel, hogy egy korszerű, magas minőségű pályát építsenek. 1957. november 25-én elkezdődtek a földmunkák és az építkezés, s az álom gyorsan valósággá vált, ugyanis 1959. február 22-én lezajlott az első Daytona 500-as verseny.

Kilátás a felső tribünről
Daytona Speedway: Kilátás a felső tribünről

A Daytona 500 történelme

Az első győzelmet Lee Petty, a legendás versenyző szerezte meg. 1961-ben a versenynaptárban is „Daytona 500” néven jelent meg a futam, egyedi emblémával, így a NASCAR sorozat egyik kultikus helyszíne lett a pálya. A hetvenes évek új távlatokat nyitott a verseny és pálya történetében. Richard Petty 1973-ban és 1974-ben is tudott itt nyerni, ezzel ő lett az első ember, aki kétszer egymás után tudott diadalmaskodni. Az egyik legnagyobb verseny 1976-ban volt, Richard Petty és David Pearson küzdött egymással fej-fej mellett, ám mindketten kicsúsztak a bukótérbe az utolsó körben. Petty nem tudta elindítani a kocsit, míg Pearson igen, és áthaladt a célvonalon.

Pearson és Petty
Pearson és Petty

1979-ben első alkalommal közvetítette a versenyt a nemzeti televízió, elismerve ezzel, hogy a Daytona 500 egy nemzeti versenysorozat. 1981-ben Petty nyerte a futamot, ezzel ő lett az első olyan versenyző, aki 3 évtizeden keresztül megnyerte a Daytona 500-at. A 80-as években drámai emelkedést ért el a sorozat végsebességek terén. 1987-ben Bill Elliot több, mint 336 km/h végsebességgel kvalifikálta magát. Ez annyira szédületes sebesség volt akkoriban, hogy bevezették a biztonság kedvéért a szűkítő lemezek használatát, ami némileg visszafogta a tempót. A korlátozó elemek leszabályozták a levegő mennyiségét, ezáltal csökkent az autók végsebessége.

NASCAR forgalom
Tipikus NASCAR forgalom

A 90-es években hatalmas versenyek voltak, legfőképpen Dale Earnhardt jóvoltából, aki 1991-ben, ’93-ban, ’95-ben, és ’96-ban is karnyújtásnyira volt a győzelemtől, de valahogy mindig kicsúszott a kezéből. Végül 20 évnyi próbálkozás után 1998-ban megnyerte a Daytona 500-as versenyt. 2001-ben tragédia történt, ugyanis életét veszítette a verseny utolsó körében. Egész Amerika gyászba borult a szinte mindent megnyert NASCAR pilóta halálesete után. Dale életéről film készült, illetve helyet kapott a legnagyobb sportolók csarnokában is.

Dale Earnhardt Jr. 2008-ban
Dale Earnhardt Jr. 2008-ban

Dale fia, Dale Earnhardt Jr. három évvel később, 2004-ben nyerte meg a Daytona 500-as futamot. 2005-től a verseny kezdési ideje megváltozott, később kezdődött, hogy a legvégét este, villanyfényben fejezzék be.

Daytona Speedway: További versenyek és az újkori fejlődés

A pálya híres versenye még a Daytona 24 órás verseny, 1962 óta rendezik meg. Az első futam még csak 3 órás volt, majd folyamatosan egyre hosszabb lett. 1964-től 2000 kilométernyi távot kellett megtenni, majd ’66-ban először rendezték meg a 24 órás versenyt, amit azóta is évenként megtartanak. Azóta több bajnokság részeként tért vissza minden évben a Daytona 500-as versenye. 2014 óta a United SportsCar Championship részeke. A legtöbb győzelmet a Porsche szerezte a gyártók között, míg a legeredményesebb versenyző Hurley Haywood, aki ötször tudott diadalmaskodni.

A 24 órás verseny
A 24 órás verseny

Az említett versenyeken kívül rendeznek még BMW Endurance futamokat is, van Daytona sebességhét, ahol gépszörnyek, motorok és egészen extrém autók is összemérik erejüket. Ezzel együtt rengeteg egyéb rendezvénynek is helyszínéül szolgált, többek között koncerteknek is. Létezik Daytona TT és Daytona 200-as verseny is, illetve Daytona Supercross. A programok száma szinte kifogyhatatlan, köszönhetően a létesítmény sokoldalúságának.

Esti fények, kívülről a pálya
Esti fényekben pompázik a Daytona Speedway

Nemrég fejeződött be a DAYTONA RISING nevű program, mely egy 400 millió dolláros fejlesztési csomag a pályának és annak környékének a fejlesztésére. Ennek keretében több széket telepítettek, felújították a lifteket és a lelátókat, több ponton szereltek fel légkondicionálót. 60 luxus lakosztály is készült, illetve az éttermek is megújultak. Az építkezés 2013-ban vette kezdetét, amely a 2016-os Daytona 500-as verseny előtt fejeződött be. Az aszfaltcsík az ovális NASCAR pályára épül, ezen belül alakítottak ki kitérőket, hasonlóan, mint Indianapolisban. Ennek köszönhetően lehet rajta más jellegű versenyeket rendezni, igaz, itt jóval kevesebb kanyarral lehet találkozni.

A Daytona 200
A Daytona 200

Az ISC (International Speedway Corporation) mára számos pálya birtokosa és fejlesztője. A cég sikertörténete itt kezdődött, így a szezon egyik kiemelt ékköveként van kezelve a Daytona Beach-en belüli pálya. Emellett az ISC látja el a promóter feladatokat is, nem mellesleg számos versenysorozatot is működtetnek a pályák mellett.

Daytona: szemben a főépület fekete színben
Daytona Speedway: szemben a főépület fekete színben

Forrás és fotók:

Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
Facebook
Facebook
Instagram
Google+
Google+
Youtube
Youtube
Email
RSS
0 people like this.

Kapcsolódó írások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Alapjárat