2017. április 07. | 17:56

Nem kell versenyzőnek születned, hogy felhajthass rá, mégis kemény kihívásokban lesz részed, ha megpróbálsz végigmenni esztelen tempóban a Zöld Poklon

A Nürburgring felépítése

Nürburg középkori vára körül az Eifel-hegységben 25.947 méteres versenypálya fut, amivel a világ leghosszabb pályája címével is dicsekedhet. Ezen a majdnem 26 km-en két pálya osztozik igazából, a 20.81 km-es Nordschleife és a 5.148 km-es Nürburgring Forma-1-es pálya. A pálya hossza miatt megszámlálhatatlan, javarészt beláthatatlan kanyarral rendelkezik, ami alaposan próbára teszi a sofőrök képességeid. És ha a kanyarok nem lennének elegek, 300 méteres szintkülönbség jellemzi a pályát, a legmeredekebb emelkedő 17%-os, a legmeredekebb lejtő pedig 11%-os. Bukótér nemigen lelhető fel a pályán, az építésekor még egyáltalán nem volt követelmény, ez pedig egy újabb érv amellett, hogy nem jó ötlet elveszíteni a fejed, ha épp a koptatod a gumikat rajta.
Nem hiába érdemelte ki a Zöld Pokol nevet, végig erdő veszi körül a pályát, ami ráadásul dombokon fut föl-le, jócskán próbára téve a képességeket

Eredetileg még ennél is nagyobb volt a pálya, az építésekor a Nordschleife mellett ott volt a Südschleife is a maga 7.747 km-es hosszával, így a teljes pályaszakasz 28.265 métert tett ki. Azonban a Südschleife-t javarészt elbontották, hogy az új Forma-1-es pályát felépíthessék, de erről később.

A Nürburgring története

Mielőtt megépítették volna a Nürburgringet, az Eifel-hegység közútjait használták autóversenyzésre, ami már ebben a korai korszakban is meglehetősen veszélyes volt, így Gustave Eichler vezetésével az Eichler Architekturbüro megtervezte a pályát, amit 1925 szeptemberében elkezdtek építeni. Állítólag az ötlet a kölni polgármestertől is származott, aki a versenypálya felépítésével kívánta a turizmust fellendíteni. Ez a kölni polgármester Konrad Adenauer volt, később a Német Szövetségi Köztársaság első kancellárja. 1927 tavaszáig, míg elkészült a pálya 3000 ember dolgozott rajta folyamatosan, de alig két év alatt kiderült, hogy túl nagy az egész pálya az élvezhető versenyekhez, ezért 1929 volt az utolsó év, amikor az egész pályát használták 1-1 versenyre, utána csak a Nordschleife-n tartottak GP-ket, a kisebb Südschleife-n pedig kisebb versenyeket.
A régi Nürburgring, bal-alsó részen a Südschleife-val

Egészen a II. világháborúig élénk versenyzés folyt itt, egyre-másra kerültek ki a Ringmeisterek, újabb és újabb csúcsokat döntöttek meg. A világégés után elég hamar, már 1947-től újra indult a versenyzés a pályán, hogy aztán 1951-től a Forma-1 Német Nagydíjának is a Nordschleife adjon helyet (kivéve 1959-ben, amikor is Berlin adott otthont a Forma-1-nek). A hatvanas évekre rohamos mértékben fejlődtek a versenyautók, a pályán viszont szinte semmit sem javítottak. Phil Hill volt a volt az első versenyző, aki kevesebb, mint 9 perc alatt (pontosabban 8 perc 55 másodperc) tudta teljesíteni a pályát a híres cápaorrú Ferrari 156-tal. 1967-ben 25 m-rel megtoldották a pályát, hogy a cél/rajt egyenesben ne lehessen olyan gyorsan hajtani, de ez a teljes pályán nem sokat változtatott. A rá következő évben nyerte a Német Nagydíjat Jackie Stewart, akitől a pálya beceneve, a Zöld Pokol is származik, ugyanis a kor nagyteljesítményű versenyautóival kezdett túl veszélyes lenni a pálya. 1970-ben Piers Courage halálos balesetet szenvedett Hollandiában, a Zandvoorton és ez rádöbbentette a versenyzőket, hogy most már muszáj biztonságosabbá tenni a pályákat, így a Francia Nagydíjat követően bojkottálták a Nordschleife-t, amíg a megfelelő átalakításokat meg nem teszik. Erre azonban nemigen került sor, ennek ellenére az 1971-es Német Nagydíj újra a Nordschleifén került megrendezésre, az elkövetkező 6 évre.

A tragédia, ami a Nordschleife-t alapjaiban változtatta meg

1976-ra világossá vált mindenkinek, hogy a pálya elavult, és megoldást kell találni a problémáira, így már a szezon elején eldöntötték, hogy abban az évben rendezik az utolsó Német Nagydíjat a pályán, mielőtt jelentősen átalakítják. Niki Lauda volt az egyetlen, aki a még nem átalakított, nagyméretű 22.8 km-es Nordshcleife-n 7 perc alatti időt tudott futni, pontosabban 6:58.6-ot autózott (ezt az előző évben tette meg). Ennek ellenére ő volt az, aki megpróbálta a versenyt lefújni biztonsági okokra hivatkozva, amikor heves esőzés fogadta a versenyzőket a nagydíj napján. Az indítványát leszavazták a többiek, a versenyt megtartották, ahol a második körben súlyos balesetet szenvedett Lauda, miután megcsúszott a pályán és nekiütközve a falnak kigyulladt az autója, és életét csak versenyzőtársainak köszönhette, akik kimentették az égő autójából. Hogy mennyire nem játék az autóversenyzés a Nordschleife-n, ékesen bizonyítja korának egyik legjobb (ha nem A legjobb) pilótájának balesete: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=vuq8r_Xn2vY[/embed] Csodával határos módon nemcsak talpra tudott állni Lauda egy ilyen baleset után, de még kétszer nyert világbajnokságot is! Korábban mi is írtunk a Niki Lauda és James Hunt vetélkedéséről szóló filmről, a Rush-ról (magyarul Hajsza a Győzelemért), ahol egyik meghatározó jelenete is volt a filmnek ez az ütközés. Amellett, hogy világossá vált, hogy biztonságosabbá kell tenni a pályát, eldőlt, hogy a méretét is csökkenteni kell, ugyanis Lauda baleseténél a Porsche 911-es safety car túlságosan lassú volt, nem ért oda időben a balesethez. Ezután a Forma-1 versenyeket Hockenheimben tartották, de 1981-ben elkezdődtek az új pálya építési munkálatai a Nürburgringen, ugyanis az eredeti pályát nem lehetett biztonságosabbá tenni a mérete és a kialakítása miatt. Az új Forma-1 pálya a Südschleife helyén épült fel, emiatt elbontották a régi pályát, illetve a megmaradt részei csupán közútként szolgálnak.
A Nürburgring napjainkban a kanyarok neveivel, nyomokban még lehet látni a Südschleife-t, aminek a helyére a Forma-1-es pálya került

A Nürburgring ma

A Nürburgring népszerűsége máig töretlen, annak ellenére, hogy 78-an vesztették a pálya fennállása óta rajta az életüket (69 versenyző, 1 néző, 2 versenybíró, 1 vöröskeresztes önkéntes és 5 tesztpilóta). 2007-ben nem rendeztek Német Nagydíjat (helyette Európa Nagydíj futott ugyanitt), azóta felváltva tartják a Német Nagydíjat egyik évben Hockenheimben, másik évben a Nürburgringen (kivéve, tavalyelőtt, amikor is szintén elmaradt a Német Nagydíj és sajnos idén sem lesz), de ha szeretnéd, kipróbálhatod magad is a pályát, erre van a Touristenfahrten, amikor 30€-ért körönként (több kör esetén jár kedvezmény) fel lehet menni a Ringre. Persze ha még nagyobb élményre vágysz és esetleg egy McLaren MP4-12C-vel akarsz végigdöngetni a pályán, azt is megteheted. De ahhoz, hogy élvezhesd a 3.8 literes V8-as twin turbóval megspékelt 592 lóerejét és 601 Nm-es nyomatékát, hát… finoman szólva is zsebbe nyúlós történet. Ugyanis 6 körre (ennyi a minimum ezzel az autóval) 3999 €-ba kerül. Igen, jól olvastad, hat kör szórakozásért több mint 1.2 millió forintot kell leperkálni. Persze ha valami gyengébbet szeretnél, az alábbi táblázatból tudsz szemezgetni, mi-hány körre-mennyibe kerül:
Nordschleife TOURISTENFAHRTEN bérleti díjak (pályabelépő és üzemanyag nélkül)
  4 kör 6 kör 10 kör 12 kör 16 kör +1
Renault Sport Twingo RS €159 €199 €349 €429 €449 €35
Ford Fiesta ST €269 €369 €499 €599 €699 €60
Renault Clio RS200 €269 €369 €499 €599 €699 €60
Volkswagen Scirocco GTS €369 €489 €699 €749 €999 €80
Renault Megane RS265 €399 €499 €749 €899 €1099 €90
BMW M135i €449 €599 €899 €949 €1199 €100
BMW M235i €549 €749 €1099 €1299 €1449 €120
BMW M3 E92 V8 €649 €899 €1349 €1599 €1899 €150
Porsche Cayman S €899 €1199 €1899 €2099 €2599 €210
Porsche Cayman GTS €949 €1299 €1999 €2299 €2799 €220
Nissan GT-R €1499 €2299 €2849 €2999 €4099 €310
Porsche GT3 991   €2399 €2999 €3199 €4299 €325
Mercedes AMG GT S   €2399 €2999 €3199 €4299 €325
McLaren MP4-12C   €3999 €4999 €5299 €6999 €550
Forrás: http://nordschleife.hu/arak/ És akkor ezek az árak csak az autó bérlésére vonatkoznak, se a belépődíjat, se az üzemanyagot, ezeket még neked kell állni és ugye minél vadabb gépet választasz, annál szomjasabb lesz. Ha kimész a pályára arra azért készülj fel, hogy lesznek jópáran (igazán forgalmas napokon akár 10 ezer ember is kint lehet!), és ha baleset történik, addig nem lehet tovább folytatni a mókázást, amíg biztonságossá nem teszik a pályát újra, ami akár több óráig is eltarthat egy-egy komolyabb eset után. És itt sajnos a balesetek elég gyakoriak. Ez viszont ne tántorítson el, ha igazán fanatikus vagy, legalább egyszer mindenképp ki kell menned a pályára, hogy megnézd, mit is tudsz. De előtte nem árt, ha begyakorlod a pályát egy jó kis Gran Tourismo keretében! Forrás: