2017. szeptember 11. | 17:44

Laguna Seca a világ egyik legkülönlegesebb versenyhelyszíne, mely igazi zarándokhely a motorsportok kedvelőinek.

1957 - 2017: ünnepel Laguna Seca!

Monterey város San Francisco és Los Angeles között található az USA nyugati partján, itt található a Mazda Raceway Laguna Seca aszfaltcsík, ami egész egyszerűen minden sportkedvelő szívét megdobogtatja. Köszönheti ezt egyedi vonalvezetésének, a remek helyszínnek, mely körbe öleli a pályát, illetve a Dugóhúzó (The Corkscrew) kanyarnak, ami szinte beláthatatlan a versenyzőknek és óriási sebességet kell rajta átvinniük. Nem véletlenül a közönség és a pilóták nagy kedvence.
A dugóhúzó kanyar egészen elképesztő és látványos

A helyszín és a pálya történelme nagyon színes: 1950-ig kell visszatekintenünk, ami a Pebble Beach Road Racing 1950-es megnyitójával elkezdődött a félszigeten. Ez a pálya azonban túl veszélyesnek bizonyult, így 1957-ben megépítették a Laguna Seca-t. Főként helyi vállalkozók és a hadsereg közreműködésével, a költségvetés 1,5 millió dollár volt. A pálya része a közeli Laguna Seca Ranch területnek, mely 140 évig lovaglással és legeltetéssel foglalkozott így az idelátogatók ezen területeket is látogathatják. Az első versenyt 1957. november 9-én rendezték meg, a győztest Pete Lovely-nek hívták, és egy Ferrarit vezetett. A pálya népszerűsége gyorsan növekedett, és számos sorozatot kezdtek el rajta megszervezni. Az USRRC, a Can-Am, a Trans-Am, a Formula 5000, az IMSA GT, a Champ Car, az American Le Mans sorozat, a Grand-Am, a Superbike világbajnokság és a MotoGP motoros versenyek, valamint a Rolex Monterey Motorsports Reunion is szerepet kapott.
A kilences kanyar kijárata

Az elmúlt két évtizedben a versenypálya számos változáson ment keresztül, hogy az megfeleljen az FIA (Nemzetközi Autómobil Szövetség) és a FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) előírásainak, hogy nemzetközi versenyeiket eltudják hozni a pályára. A változások az egész pályát érintették. A legjelentősebb, hogy a jelenlegi hármas és négyes kanyart utólag építették be, megfosztva a pályát a kettes és ötös kanyar közötti egyenestől. Az eredeti 1,9 mérföldes hosszúság több mint 2,2 mérföldre nőtt, ami 3,6 kilométernek felel meg. Az eredeti médiaközpontot 2006-ban lebontották és egy csúcslétesítmény került a helyére, mely Hospitality Pavilion néven fut jelenleg. Laguna Seca-ban 11 kanyar található, a pontos hossza pedig 3 602 kilométer, így viszonylag rövidnek mondható, és gyorsan körbe lehet rajta érni. A legfontosabb és legizgalmasabb része a pályának a Corkscrew, azaz a Dugóhúzó kanyar, melyet 8 és 8A jelöléssel illetnek. A nézők és versenyzők egyaránt imádják, frenetikus látvány, átmenni rajta pedig még inkább az. A versenyzők páratlan, semmihez sem hasonlítható élményként írják le. A kanyar bejárata és kijárata között 18 méter a szintkülönbség, szinte felfoghatatlan idő alatt megtörténik a süllyedés. Gyalog vagy futva is óriási élmény lehet.
Dani Pedrosa hasít

Számos legenda és híresség megfordult Laguna Seca bűvöletében, versenyzett itt Stirling Moss, aki egyetlen kétszeres győztesként megnyerte a Pacific GP-t. 1962-ben így nézett ki a Pacific GP rajtrácsa: Roger Penske, Bruce McLaren, Innes Ireland, Dan Gurney, Graham Hill, Jim Hall and Jack Brabham. Jim Clark és Jackie Stewart is megfordult a pályán a nagy bajnokok közül. Itt rendezték 1967-ben az első Monterey GP-t, ahol Bruce McLaren diadalmaskodhatott elsőként, majd 1975-ben Mario Andretti is megnyerte a versenyt. A modernkori versenysorozatok is helyet kapnak itt, a Superbike VB jelenleg is ellátogat ide, illetve sokáig volt MotoGP verseny is. Egyedül csak a királykategória látogatott el a versenypályára. 2005-ben Nicky Hayden alakított óriásit az aszfaltcsíkon, az a győzelem pedig ikonikussá vált. Az autós sorozatok közül a Ferrari Challange a Spring Classic és a Pirelli World Challange hívja fel magára a figyelmet. Az alábbi videóra biztos sokan emlékeznek: [embed]https://www.youtube.com/watch?v=JY9mrKR5SkA[/embed] Forrás: