2017. augusztus 18. | 17:41

A Nissan Leafet kedvelt élőhelyén, városi környezetben próbáltuk ki: külsejét tekintve nagyon is szerethető és a hajtás terén is előremutató technológiát alkalmaz, de tényleg megéri tartani?

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Nissan Leaf 24 kWh (Automata)
Előnyök
Csendes futás
Kényelmes futómű
Nagy helykínálat
Hátrányok
Hosszú töltési idő
Autópályán drasztikus energiavesztés
Időjárástól erősen függő hatótáv

Az tesztautót a Magyar Autókereskedőház Zrt. biztosított: www.mahzrt.hu

Nissan Leaf - Alapjárat Egy Tekna kivitelű Nissan Leaf került a kezeink közé, amely már 2010 óta rója az utakat, az innovatív hajtáslánccal meg is kapta a 2011-es Év autója díjat. A világ legsikeresebb, tisztán elektromos autója valójában teljesen semleges vezetési élményt nyújt. A kiforrott technika az itt látható Leaf 2-es verzióban tovább menetelt, nem sokban különbözik testvérétől, egyedül a 25%-kal megnövekedett hatótáv miatt lehet érdekes. Nissan Leaf - Alapjárat

Mire képes a Leaf? Hogyan töltsük?

Ez egy első körben frissített kiadás, a 24kWh-s akkumulátor jóvoltából, a gyári adatok szerint 200 kilométert képes megtenni, ennél létezik még nagyobb, 30 kWh-s kivitele is, ami már 250-es hatótávot ígér, ám ezek is csak gyári adatok, jobb esetben pl. 12 órás töltés után jó, ha 220 km-t teljesíteni tudunk vele. A töltést hagyományosan az éjszaka alatt ejthetjük meg, a 220V-os hálózatról. Mivel ez nem fix telepítésű eszköz, először az adaptert kell áram alá helyezni, ezután a járműbe tesszük a töltőpisztoly végét és az autót is csatlakoztatjuk a rendszerbe. Ez egy lassú folyamat, akár 10-12 órát is igénybe vehet a teljes töltöttség elérése. A hálózati töltés megszakítása a töltőpisztolyon található kék gomb megnyomásával kezdődik, ezután elalszik a műszerfalon a töltés visszajelzésére szolgáló 3 db kék LED, ezután egyszerűen kihúzzuk a pisztolyt először az autóból, majd azt követően a 220 V-os aljzatból. Ez esetben fontos, hogy mindig elsőként dugjuk a konnektorba és utolsóként húzzuk ki onnan a töltőkábelt! Nissan Leaf - Alapjárat A töltést végezhettük volna, úgynevezett CHAdeMO gyorstöltővel is, amely képes 30 perc alatt 80%-ot belepumpálni, így 20 perc alatt akár 100 kilométernyi töltést is összeszedni. Magyarországon jó pár helyen találunk ilyet, de azért sűrűbb hálózat kellene a megnyugtató utazásért. A CHAdeMo oszlop digitális kijelzőjén tudjuk elindítani a töltést, a megfelelő paramétereket kiválasztva, ugyan itt tudjuk megszakítani is a folyamatot, végül a töltőpisztolyt kell kiakasztani és kihúzni az autóból. A töltést követően illik a kábelt és a pisztolyt annak megfelelően visszatenni az oszlopra, hogy a következő „tankolót” is rendezett körülmények várják, arról nem is beszélve, hogy az oszlop állapotának megóvása valójában a legfontosabb dolog. Sok időt megspórolhatunk a gyorstöltővel, de minél lassabban töltjük autónkat, annál kisebb lesz a veszteség, tehát az otthoni töltés egészségesebb, mint a gyorstöltő. Ám ez mindenkinek saját döntése, idő és otthoni töltés lehetőségének hiányában sokan a CHAdeMO-t választják, ahány ház, annyi szokás. Nissan Leaf - Alapjárat Extrémebb meleg vagy hideg esetén, a Leaf egyre könnyebben gyengül el, alaphangon, teljes töltöttséggel 140-150 km a reális szám, téli időszakban ez inkább 100 km. Vezetési stílus, egyéb tényezők is közre játszanak, ECO üzemmódban is tötyöghetünk vele, ami lassabb gázreakciókat idéz elő, viszont így rengeteget tudunk vele spórolni. Városi, elővárosi használatra a legideálisabb, az autópályás tempót nem kedveli, a 100-110-es tempó az ideális utazó sebessége.

A Leaf esszenciája a meghajtásban rejlik, nem a dizájnban

A ráncfelvarrás leginkább a fényszórókat érintette, az eredeti formavilág maradt, még mindig ezzel a szerethető, kacsacsőrű emlőssel találkozhatunk. Vagy utálni, vagy igazán szeretni lehet ezt a megjelnést, annyira nem szörnyű, mint a pápaszemes Micra, de nem is egy megszokott dizájn. Majdnem 4,5 méter hosszú, 1,77 magas, a tengelytáv pedig 2,7 méterrel büszkélkedhet, ezekkel a számokkal egy tágas autóra számítottunk, így is történt, a legolcsóbb kompakt elektromos autó helykínálatban nem szűkölködik. Nissan Leaf - Alapjárat Összességében korrekt a beltér, kényelmesek a bőr ülések, amik elől és hátul is fűthetőek. A lábtér is ideális, a csomagtér pedig 40 literrel bővült, az akku management előre került, így 370 literes űrtartalommal büszkélkedhet, ledöntve a hátsó üléseket pedig, 720 literes helyet kapunk. A csomagtartóban található még a Leafhez tartozó ízléses táska is, amiben magát a töltőt találhatjuk. Nissan Leaf - Alapjárat Az anyaghasználattal nincs baj, bár kicsit kemények a felületek, az összerelés és az extrák sokasága minden ilyen szembetűnő problémát feledtet. A Tekna felszereltség tartalmazza a már fent említett bőr üléseket és a BOSE hifit, valamint esőszenzort is. A színes érintőképernyő könnyen koszolódik, az azt körülvevő, terjedelmes zongoralakkról nem is beszélve, de alapvetően jól használható, egyértelmű és a navit, 360 fokos tolatókamerát is kielégítő grafikával jeleníti meg. Nissan Leaf - Alapjárat Sokan nem tudják, hogy a sebességszámláló mellett található, akkumulátor-töltöttség jelző jobb oldalán a keret nem egy szimpla keret, valójában az is jelez valamit. Az akkumulátorok élettartamát indikálja, sajnos, ez a vonal már soha nem megy felfelé, ha egyszer elindult lefelé. Nissan Leaf - Alapjárat

Harapósan indul és áll meg

Az 1,6 tonnás járgányt meglepően könnyen indítja meg az elektromotor, amely 110 lóerőt és 260 Nm-nek megfelelő energiát képes az első kerekekre juttatni. A fogyasztás gyakorlatilag 12-16 kW/h-ra tehető száz kilométeren. Az elektromos motor egyből leadja a rendelkezésre álló nyomatékot, így 11,5 másodpercet számlál a Leaf 0-100-as sprintje. A fokozatmentes automata váltó nem véletlenül ezt az elnevezést kapta, bukdácsolás nélkül lehet vele gyorsítani, nagy mértékben hozzájárul a sima, lebegés szerű utazáshoz. Nissan Leaf - Alapjárat A futómű elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, a csillapítás alapvetően feszes, viszont az akkumulátoroknak hála, az autó súlypontja alacsonyan fekszik és a súlyelosztás is kiegyensúlyozott. Dinamikusan vezethető, kiszámítható marad és stabilitást sugároz élesebb kanyarokban is. Nissan Leaf - Alapjárat A fékekre sem lehet panasz, harapnak, mint a villanymotor. A kéziféket nem megszokott módon, bal lábbal kell kezelni, koppanásig be kell tolni, hogy érjen is valamit. Az aerodinamikát hivatott javítani még a kis hátsó szárny, amely egy napelemmel rendelkezik, ez tölti a „motorháztetőben” található akkumulátort, amely a belső kezelőszervek működéséért felel.

Összegezve

A Leaf 24 kWh-s akkukkal, a legalacsonyabb, Visi felszereltséggel 9 080 000 forintot kóstál, azonban a magas felszereltségű, tesztünkben is szereplő Tekna már 11 279 000 forinttól vásárolható meg. A Nissan Connect navigációs rendszer USB csatlakozóval, 5.8 colos érintőképernyővel és tolatókamerával együtt még 239 000 forintos többletet jelent. Nissan Leaf - Alapjárat A zöld rendszám komoly előnyökkel jár: nincs regisztrációs adó, nincs átírás, azaz vagyonszerzési illeték, nincs éves teljesítményadó, végül pedig cégek esetében a teljesítménytől függetlenül cégautóadó sincs, nem is beszélve a nem létező kopóalkatrész-költségeiről, amely a villanymotor egyszerűségéből ered. A gyártó egyébként 8 év (vagy 160 000 kilométer) garanciát kínál. Nissan Leaf - Alapjárat A Nissan Leaf az egyik lekiforrottabb, leghasználhatóbb, kedvező ár/érték arányú elektromos autó, amely amellett, hogy nagy teret biztosít, villanymotorja és hatótávja a mindennapi használatra elegendő lehet, ha városban, elővárosban, rövidebb távokon használjuk. Autópályán, nagy sebességnél drasztikus energiavesztés figyelhető meg, a nagy előrelépést a következő generációtól várhatjuk. Nincs károsanyagkibocsátás és csendesen suhan, ám szűk azon csoportok száma, akiknél tökéletesen működik az elektromos autózás, minden pozitívumát, negatívumát figyelembe véve. A villanymotor a lelkiismeretre jó hatással van, de sok matekolást, odafigyelést, megtervezést igényel minden egyes megkezdett út. A magas vételár anyagi szempontból nem éri meg és a korlátozott használhatóság miatt is alaposan át kell gondolni, ha ilyen autót szeretnénk vásárolni: leginkább második autónak ideális a Nissan Leaf. Nissan Leaf Tekna 24 kWh (Automata)
  • Motortípus: elektromotor (AC szinkronmotor)
  • Max. teljesítmény: 109 LE 3008-10000 ford./perc
  • Max. forgatónyomaték: 254 Nm 0-3008/perc
  • Hossz./szél.: 4445/1770 mm
  • Tengelytáv: 2700 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1470 kg / 1865 kg
  • Végsebesség: 144 km/h
  • 0-100: 11.5 s
A tesztet készítette:
  • Aranyossy Medárd
  • Erős Márk
Nissan Leafet bérelnél? Itt megteheted!