2017. október 03. | 19:46

A BMW minden tudását beleadta az E31 kifejlesztésébe, így egy örök időkre szóló, ék alakú túrakupét alkottak meg, melyből nem hiányozhatott a tekintélyes V12 sem.

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
BMW E31 850i
Előnyök
Valódi kanyarvadász
Méltóságteljes, időtlen megjelenés
Kivételes kényelem
Hátrányok
Drága alkatrészek
Folyamatos odafigyelést idényel
Magas fogyasztás

 

Szerkesztőségünkben régóta téma volt, hogy valami igazán kultikus, patinás modellt kellene bemutatni a soron következő videóteszt alkalmával. A HaHu-t böngészve pedig arra jutottunk, hogy érdemes lenne megpróbálni egy 8-as BMW tulajdonossal felvenni a kapcsolatot. Ez meg is történt, Tamás meglepően pozitívan állt a dolgokhoz, és amikor letisztáztuk az első találkozót, valahogy mindenki a megszokottnál izgatottabbnak tűnt, vártuk a pillanatot, hogy beleülhessünk egy igazi legendába. Egy olyan GT-vel volt tehát dolgunk, ami megelőzte a korát, akkoriban csak a kiváltságosok juthattak hozzá, szóval egy picit mi is részesülhettünk ebből a felülmúlhatatlan érzésből.

Furán hat egy ekkora autón ez az aprócska vese

Furán hat egy ekkora autón ez az aprócska vese

Mi is valójában a BMW E31?

Sokan az E31-et az E24-es cápa utódjának tartják, de valójában nem az, hiszen mint említettem, ez egy feljebb pozicionált túraautónak készült. A fejlesztése is komoly összegeket kóstált, egy igazi csúcsmodellnek kellett következnie a cápa után.

Igényli az M-es szárnyat

Igényli az M-es szárnyat

1,5 milliárd márka nem kis pénz, cserébe viszont a legmodernebb technológiákkal készült, egy teljesen új modellosztályt hozva létre, ami teljesítményben, komfortban is többet képviselt, mint addig bármely más autó. Tervezése 1984-ben kezdődött, 1989-ben pedig már a Frankfurti Autószalonon debütált, ugyanúgy, mint a 2018-ban érkező utód, akit idén élőben is megcsodálhattunk a BMW standjánál.

Tesztautónk Indi blue színben ragyog

Tesztautónk Indi blue színben ragyog

Ez volt az első autó, amit teljes egészében virtuális térben, számítógépes szoftverek segítségével fejlesztettek. A fő fejes Claus Luthe néven ismert, a világháborúk után ő volt Európa egyik legmeghatározóbb autó-formatervezője, az ő nevéhez köthető szinte az összes BMW youngtimer dizájnja: az E30-E32-E34 és az E31 mutatja, hogy könnyedén el tudott rugaszkodni a már megszokott, klasszikus formáktól. A 0,29-es légellenállási együtthatót szélcsatornában alakították ki, a napjainkban előforduló Porsche 918 is ezzel a számmal rendelkezik, nagy előrelépésnek számított a 0,39-es értékkel bíró cápa után.

A 0,29-es légellenállási együttható itt nyilvánul meg

A 0,29-es légellenállási együttható itt nyilvánul meg

Egyedülálló alkotás, nem csak a kupéforma, hanem az autóban rejtőző technikai vívmányok sokasága, a bukólámpa, a B-oszlop nélküli ablakkeret és az ék alak az idők végezetéig kápráztatos látványt nyújt. Az első autó volt, amely CAN Bus rendszerrel volt szerelve, ez az autóban futó számítógépes hálózat sodrott vezeték páron oda-vissza kommunikáló egységeit foglalja magában. A kényelmi- és biztonsági berendezések, a motorvezérlés elektronikái mind ezen a rendszeren futottak. Gázpedálja az elsők között volt, amely csak elektronikus jelet adott a motornak és a Z1-el közösen kapott hátra multilink futóművet, öt lengőkarral.

Nem hivalkodó, de mégis megérint

Nem hivalkodó, de mégis megérint

Igaz, hogy nem fogyott valami jól, ezért is csak 1999-ig gyártották, de sokak számára ez volt az álomautó, egy misztikum, amely mára már elérhető áron is megkaparintható. Igaz, a szépen óvott példányokra nehézkes rábukkanni, de ha mégis sikerülne, akkor az áruk az, ami örökre elveheti kedvünket.

A három részes OZ Futura felgen

A három részes OZ Futura felgen

A BMW 850i megragadt az időben

A könnyed megjelenésű kasztnit a ’90-es évek klasszikus vonalai teszik ellenállhatatlanná, lapos, finoman szélesedő orr és terpesztő fenék, ennél tökéletesebben nem is lehetett volna összehangolni a kettőt. Eleinte az ember furcsának érzi az autó oldalát, keresi, mi lehet a hiba. Aztán rájön arra, hogy nincs hiba, egyszerűen csak a B oszlop hiányzik. A bukólámpa a maga idejében nem csak kinézetével és mozgástartományával hódított, hanem kifogástalan fényerőt is biztosított. Minden a helyén van, érződik, hogy különleges odafigyelést kapott ez az autó az összeszerelésnél, egy kortalan, időtálló jármű benyomását kelti.

Minimalista orr, kívánja a bukólámpát

Minimalista orr, kívánja a bukólámpát

A futurisztikus külső, hasonlóan egyedi belsőt takar. Igaz, tesztalanyunk kabinja egy komolyabb átalakításon esett át, ugyanis hasított bőrrel vonták be a műszerfalat, az oldalsó kárpitokat és a bőr ülések is vajszínben tündökölnek tovább. A gombokon nincs gyakorlatilag kopás, minden kézre áll, sőt, ha Navi is lenne benne, akkor egy laikus meg sem mondaná, hogy ez egy 90-es évjáratú autó.

Terjedelmes hátsó lámpák

Terjedelmes hátsó lámpák

Nem mai darab, de a korabeli extrák összesége megtalálható benne, az elektromos, memóriás ülések, elektromos ablak, üzemmód választó, elektromos kormányállítás, hátsó roló, klíma, kipörgésgátló, stb. A költséges, komoly hibaforrást jelentő összkerékkormányzás és a szintszabályzós, változtatható futómű is kérhető volt az Individual modellekben, ám ezek hiánya örömteli, hiszen így is egy igazán pontos, vérbeli kanyarvadász autót kaphat.

Kit érdekel a fák sziluettje?

Ugye, az a bizonyos B-oszlop

BMW 850i: a valódi GT

A BMW kínálta az első közúti autót, a 8-as személyében, amely a V12-es mellett manuális 6-os váltóval is elérhető volt. Készült belőle három literes V8-as is, de ez mindössze 18 darabban gurult ki 1992-ben, nem volt esélye 4 hengerrel gazdagabb párja mellett. A V12-es alapjául két sorhatos, M20-as egység szolgált, így szinte mindenből kettőt találhatunk a motortérben, legyen szó légszűrőről, akkumulátorról, légtömegmérőről.

Az olajbeöntő már a motor orránál

Az olajbeöntő már a motor orránál

Ez a méretes erőforrás akkoriban csak az E32 és az E31 motorházteteje alatt fért el, de hiába helyezték el ügyesen, sok gond akadt az első szériás motorok hűtésével. Később ezeket a hibákat hellyel-közzel orvosolni tudták, plusz egy vízcsővel egészítették ki a hűtőrendszert. A gigászi hőtermeléssel nemigazán tudtak mit kezdeni, így sosem született 100%-os megoldás. A hátsó hengerek rendszerint megsültek, az E32-nél például a motor felett elhelyezett kiegyenlítő tartály olvadt meg a hőtől, a víz kiszivárgott, és mire észrevették a bajt, már késő volt.

Nem csörög, nem zörög

Nem csörög, nem zörög

Méltóságteljes. Nem csak a megjelenés, hanem maga a motor karakterisztikája is. Alapvetően halk, nem lehet a mai sportautókhoz hasonlítani, nem is kell tőle remélni azt, hogy agresszíven csapjon az ülésbe. Komótosan, sietség nélkül indul meg a két tonnás kasztni, ám 4000 fordulat/perc fölött viszont megtapasztalhatjuk a mélyen lakozó erőt. Az automata váltót is inkább ráérősnek jellemezném, természetesen a hatos manuálissal lehetne igazán élvezetes, így viszont komfortos, nyugodalmas túrázást biztosít, ami a remek zajszigetelésnek is köszönhető. Finoman gördülve is könnyedén megeszik 19-20 litert, a board 39,5-ig van skálázva, ha nem figyelünk, könnyeden ebben a tartományban találhatjuk magunkat, ám a 90 literes benzintank kellő hatótávot biztosít.

Teljesen személyre szabott beltér

Teljesen személyre szabott beltér

Utazáshoz a valaha volt legjobb eszköz. A futómű precíz, imádja a kanyarokat, nem pattog, inkább csak himbálózást érzünk a mélyen elhelyezett ülésekben. Akkoriban ez a futómű nagyon is sportosnak számított, de már inkább puha, a fékekről nem is beszélve: irgalmatlan módon taposni kell őket.

Minden a helyén, a vezető felé irányozva

Minden a helyén, a vezető felé irányozva

Összegezve

Kijelenthetjük tehát, hogy a 8-as BMW megragadt az időben. Az autóipar soha nem látott fejlődésen megy keresztül hétről-hétre, érkeznek az önvezető autók és az elektromos járművek, de kit érdekel, ha egy hasonló, korszakalkotó formával találja szemben magát. Gyakorlatilag mindenki megcsodálja az utcán, egyszerűen nem fogják fel, hogy mit látnak, mert ritka. A legtöbben azt hiszik, ez egy új, modern autó, közben csak a ’90-es évek bajor tortájának egyik legédesebb szelete. Kíváncsian várjuk, mit hoz majd el 2018-ban a második generációs 8-as, várhatóan méltó utódja lesz a semmihez sem hasonlítható E31-nek.

Az álomautó, sokunk számára

Az álomautó, sokunk számára

BMW 850i (E31)

  • Lökettérfogat: 4988 cm3
  • Hengerek/szelepek: 12/48
  • Max. teljesítmény: 300 LE 5200/perc
  • Max. forgatónyomaték: 450 Nm 4100/perc
  • Hossz./szél.: 4780/1855 mm
  • Tengelytáv: 2685 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1790 kg / 2210 kg
  • Gyári városi fogyasztás: 19,8 l /100 km
  • Gyári országúti fogyasztás: 8,8 l /100 km
  • Gyári vegyes fogyasztás: 10,4 l /100 km
  • Végsebesség: 250 km/h
  • 0-100: 6,8 s

Köszönjük a tesztautót a Modesztó családnak!