2017. november 10. | 17:41

Az új Honda Civicet éppúgy szeretni lehet, mint elődjeit: a 10. generáció kivételes külsőbe csomagolva kínál költséghatékony turbómotorokat és páratlan vezetési élményt

Te hány csillaggal értékeled ezt a tesztautót?
szavazat - átlag: (5-ből)
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo
Előnyök
Jó vezetni
Minőségi
Csendes
Virgonc 1 literes turbómotor
Hátrányok
Magas alapár
Szűkös fejtér hátul
Kacifántos külső

A tizedik generációs Honda Civic irdatlan pénzbe kerülő fejlesztését egy üres papírlapon kezdték meg. El kell mondanom, megérte. Megérte egy teljesen új platformmal és egy teljesen új motorpalettával operálniuk, hiszen egy kényelmes, igényes kompakt modellt alkottak meg, mely a világ összes pontján, az amerikai, az európai és a japán piacon is ugyanabban a formában kapható. A kombi Civic gyártása egyelőre megszűnt, de helyette választhatod az öt- és négyajtós változatokat, a kupé sajnos csak az USA-ban fog megjelenni.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Határozottságból nem szenved hiányt a Honda Civic

A Honda Civic 8. generációjának formavilága 2005-ben megdöbbentette a világot. Az akkor szokatlan megjelenés viszont megannyi embert késztetett arra, hogy beszerezzen egyet belőle. A furcsa részleteivel, izgalmas vonásaival lógott ki a hétköznapi, alsó-középkategóriás autók sorából.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A legújabb Civic sem szégyenkezhet e téren, hiszen számos alkotóelem van, amelyre első pillantásra csak ennyit mondtam: Miért? Nézd például az elöl-hátul két oldalt megtalálható álszellőző rácsot, amely fantasztikusan értelmetlen, de miért ne lehetne ott. Hosszú időn keresztül csak álltam és figyeltem, sokáig néztem és összeállt a kép: végső soron egy nagyon kívánatos, előremutató, szerethető forma.

Honda Civic Alapjárat

Ha oldalról figyeljük, akkor feltűnik, hogy mennyire nyúlánk és lapos valójában. A konkurenseihez képest rendkívül hosszúnak hat, ami szerintem nem is baj, hiszen ezáltal egy tágas beltérre asszociálhatunk. Mivel kicsivel több, mint 4,5 méter hosszú, ez az egyik legnagyobb autó az alsó-középkategóriában, az elődjéhez képest a hossza 13,6 centivel, szélessége 3 centivel, tengelytávja pedig 3 centivel növekedett, egyedül a magassága csökkent 2 centiméterrel.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A csomagtartó 478 literrel bődületes helyet és hozzáférhetőséget kínál, főleg lehajtott ülésekkel, amikor is 1267 literre bővül a raktér. Az előremutató japán formaterv kacifántos vonalai a szolid két hátsó spoiler egy belevaló, vagány autó benyomását keltik, még akkor is ha egy Elegance felszereltségű Civiccel volt dolgom. Egészen különleges színek is kérhetők, a sportosság és egyediség jegyében a Black Line és az Orange Line csomagok közül is választhatsz, a menő felnik és kiegészítők mellett.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Majdnem prémium Civic belső

A flancos külső letisztult belsőt takar. Már első pillantásra, érzetre rá kellett jönnöm, hogy bizony elég magasra tette a lécet a Honda, mind anyagminőségben, mint elrendezésben, belső harmónia terén. A központi műszeregység egy egyszerű, átlátható digitális képernyőből áll, amúgy a többi jelzőt is a letisztultság jellemzi, külön kiemelném az óracsoport két szélén elhelyezett digitális hőfok és üzemanyagjelzőt. Az egész közeg kezd hasonlítani a prémiumhoz, és az is biztos, hogy nagyobb ellenállást mutat majd az idő vasfoka ellen, mint konkurenseinek kabinja.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A tesztautóban található elektromos kézifék helyett elfogadtam volna egy megszokottat, viszont a precíz követőradar és a sávtartó asszisztenshez ragaszkodom: finoman avatkoztak be és segítettek, bár a kezelésükkel eleinte voltak problémák, a kormányon található, zsúfolt kezelőgombok kuszasága miatt.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Az üzemanyagtartályt visszahelyezték hátulra, egészen pontosan a hátsó ülések alá, ezért hátul vannak problémák a fejtérrel, viszont a lábtér 4,5 centit nőtt az elődhöz képest. Az első ülések a tank hiányában jó mélyre tudtak kerülni, a földhöz közelebb kerülés pedig nyújt némi sportosságérzetet. Egy apró negatívum viszont jelen van, mégpedig az, hogy az első üléslap szerintem rövidre sikerült, bár a lábaimat tökéletesen jól ki tudtam nyújtani.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A középső, vaskos konzol logikáját még mindig nem értem, mivel az alsó és a felső rekesz oldalt el van választva, így csak nagy nehézségek árán lehet az alsóhoz kézzel bejutni, bármit is betenni. Sőt az ízületi porcomat élesen nyomta a kemény műanyag kitámasztásnál, akárhogy állítottam be a ülést. De megbocsátok a konzolnak, hiszen a rajta található váltó tökéletesen muzsikál: rövid, gyors, sportos, fogása is zseniális, jól kijön még az egyliteres motorral is. Igen, az egyliteres, háromhengeres motorral, amitől első hallásra sokan megijednek, pedig nem kéne.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Ezres Honda még nem volt ilyen jó

Hogy miért? Azért, mert ez az egység 129 lóerőt szállít. És mivel a Hondának is nagy erőkkel részt kell vennie a környezet megóvásáért folyó harcban, ezért olyan motorokat fejlesztett ki, amik magas fajlagos teljesítménnyel és alacsony fogyasztással járnak, azaz még inkább megfelelnek az egyre szigorodó emissziós normáknak. Számos innovációt és 1-1 turbót kapott ez, és az 1.5 literes motor is, mely már 180 lóerős, és ugyanazzal a frissített VTEC vezérléssel vannak ellátva. De mit is jelent manapság a VTEC? Fokozatmentes, elektronikusan változtatható szelepnyitási-zárási időzítéssel, változó nyitási mélységgel rendelkező vezérlés, közvetlen benzin-befecskendezéssel kombinálva.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Az egyfokozatú, könnyen felpörgő turbó gyors gázreakciót biztosít, így 2250-as fordulattól már meg is érkezik a 200 Nm-es nyomaték, 5500-nál viszont már tilt. Ami igaz az igaz, gyakran kell forgatni az amúgy virgonc, szíjas vezérlésű motort, aminek hangja kiteljesedik és egy pillanatra feledteti velünk, hogy milyen apró is valójában. Igazából, nem tudtam eldönteni, hogy tényleg ilyen mély, mormogó a hangja magasabb fordulaton, vagy csak az „A” oszlopon lévő hangszórók segítettek be?

Honda Civic Teszt Alapjárat

A nagy tempónál is szinte szálzajmentes, az 1,23 tonnás hothatch 10 másodperc alatt futja meg a 100-as sprintet, végsebessége 200 km/h, érdekesség, hogy ugyanezek az adatok teljesíthetők a változó áttételű, 7 szimulált fokozatú CVT automatával is. A 180 lóerős motorral ezeket a számokat 2-vel és 20-szal megtoldva kapjuk meg: akinek tehát megér ennyit, az válassza az egy hengerrel nagyobb, láncos vezérlésű egyötöst.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A dízel változatokra még várni kell, így addig is: gyári fogyasztás a tesztautónknál 4,7-5,1-es átlagot ígér, ami a valóságban 7-8, nehezebb lábbal viszont sűrűn írt 9 litert is jelzett. Mentségére szóljon, hogy ezres motorral még nem volt ilyen jó előzni, mert valóban szépen megindul. A hatos manuális váltóval pedig autópályán, hosszútávon is kényelmes, bármely 1,4 literes szívó benzinmotorral szerintem simán vetekszik a dinamizmusa, de közben sokkal filigránabb karakter.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A sportosság mindent átjár, hisz ez mégis csak egy Civic

Az agyon dicsért kinézet nem készülhetett el akármilyen alapokon, hiszen a karosszéria torziós merevségén 50%-ot javítottak a fejlesztők, méghozzá úgy, hogy megtriplázták a nagy szilárdságú acélok mennyiségét. Érezhető is az új Civicen, hogy menet közben stabil, de mégis komfortos. Egyáltalán nem billeg, magabiztosan, precízen kanyarodik nagy tempónál is, direkt a kormányzása. Ha már kormány, akkor azt tudni kell az új Civicről, hogy keveset fordul, kopptól-koppig 2,2-t forog a kormány mindössze, mivel a kormányrúd helyett a fogaslécre építették a szervót, változtatva az áttételezésen.

Honda Civic Teszt Alapjárat

A vezetési élmény tehát kifejezett sportos, nehezen lehet túlkormányozottságba csapni és még az úthibákon sem pattog el, imádnivaló ahogy a szerpentineken jóindulatúan videlkedik. A kormány fogása, a belső hangulat, a motorhang - mindenben fellelhető a dinamizmus kicsiny esszenciája, ezzel van átitatva minden, így aztán az ezres motor kevésbé vonja el az ember figyelmét. Elöl MacPhearson, hátul többlengőkaros független felfüggesztés található, a drágább változatokba kérhető a mágneses elven működő adaptív lengéscsillapítás, de szerintem az alap is megteszi. Élmény benne utazni, hiszen ez az az autó, amire a Type-R épül, akkor ez már majdnem egy Type-R!

Honda Civic Teszt Alapjárat

Összegezve

Az új Civic tehát egy majdnem kifogástalan autó – mivel egy autó sem lehet az - de annyira jól kombinálja a kényelmet a minőséggel, hogy arra kevés más japán gyártó képes. A gazdaságos, egyliteres turbómotor is kiválóan mozgatja, a modern külsőre és a korszerű berendezések használhatóságára sem lehet panasz. Egy igazán fiatalos autó, melyben nagy mennyiségű sportosságot is belezsúfoltak, de mégis megmaradt kedvelhető, mindennapokban tökéletesen használható autónak. Az egyliteres motorral szerelt alapmodell ára 5 899 000 Ft, az eggyel nagyobb 1,5 literes egység 900 000 -1 400 000 közötti felárért, felszereltségtől függően megkaparintható, aki viszont kimaxolná az új Honda Civicet, annak ott a Sport Plus 7 900 000 Ft-tól, vagy a Prestige 8 200 000 Ft-tól.

Honda Civic Teszt Alapjárat

Honda Civic 1.0 VTEC Turbo

  • Lökettérfogat: 988 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/4
  • Max. teljesítmény: 129 LE 5500/perc
  • Max. forgatónyomaték: 200 Nm 2250/perc
  • Hossz./szél.: 4518/1799 mm
  • Tengelytáv: 2697 mm
  • Saját tömeg/ Össztömeg: 1154 kg / 1645 kg
  • Városi fogyasztás: 6,1 l /100 km
  • Országúti fogyasztás: 4,1 l /100 km
  • Vegyes fogyasztás: 4,8 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 110 g/km
  • Végsebesség: 200 km/h
  • 0-100: 10,4 s