2018. március 14. | 17:42

Válassz egy ritka alapot, mint az MK2-es Ford Focus. Ültesd le, vegyél rá nagy felniket, csúcskategóriás kasztni elemeket és válassz egy őrült színt. Kész is a ritka tuningautód.

Társszerző: Bolgár Krisztián

Mármint nem úgy, ahogyan azt elsőre gondolod. Nyilván nem a kettes Focusra értem, mint ritkaság, hanem mint tuning alapra. Mivel léteznek olyan egyértelmű alapok, amik mégsem annyira egyértelműek. Ilyen a Focus, főleg a második és harmadik generáció. Ugyan a Ford-tunerek kedvelik a Focus típusokat, mégis ritka látvány egy egyedileg épített Focus. A Ford-tuning közösség is inkább az idősebb, kultikus darabokhoz nyúl hozzá, aki pedig egy izmos Focust szeretne, az meg vesz egy RS Focust. Az érem másik oldala pedig, hogy van, akinek nem csak a teljesítmény fontos, hanem az egyedi megjelenés is. Ezért a Christianhoz hasonló tunerek bátran fognak bele egy Focus-projektbe, megmutatva ezzel, hogy hogyan is kell egy ízléses „Fókát” összerakni.

Az egész világra szánt Ford kompakt

Nem más, mint a szóban forgó Focus. A Ford európai dizájner csapata ugyanis azt az utasítást kapta, hogy egy világszinten értékesíthető Ford modellt kell megtervezniük, ami kompakt sportosságával minden időst, fiatalt, lányt és fiút meghódíthat.
Generációk harca: a Focus generációk egyértelmű szupersztárjai az RS verziók

A negyedik generációs Escort utódja az új Ford Focus volt, amely 1998-ban debütált három-, ötajtós csapotthátú, kombi, illetve négyajtós szedán-kivitelben. Az első széria az amerikai piacra, illetve az európai piacra is azonos volt, eltekintve néhány apróságtól, mint az USA-piacos lökhárítók vagy szélességjelzők. A Focus csúcsverziójára négy évet kellett várni. Végül 2002-ben jelent meg az RS Focus, amely gyári tuningja a közkedvelt családi autóból egy igazi sportautót változtatott. Az RS Focus 2,0 literes Zetec turbófeltöltős erőforrást kapott, összkerék-meghajtással, LSD differenciálművel, Brembo fékrendszerrel és persze sportosra vett spoilerezéssel. Kivételesen most az európai piac volt a kezdeményezett, hiszen az eredeti RS Focus csak Európában volt elérhető. A 2004-2011-ig piacon lévő MK2-es 8 mm-rel magasabb, 138 mm-rel szélesebb és 10%-kal merevebb, átszabott karosszériát kapott elődjéhez képest. Az izgi verzió pedig 2005-ben debütált, ST-típusmegjelöléssel. A 225 lóerős feltöltős Volvo erőforrás 245 km/h-ra tudta repíteni a háromajtós hatchbacket, de a 2009-ben megjelenő RS-verzió még őrültebb teljesítményadatokkal, illetve külsővel rendelkezett. Ezzel egy időben jelent meg az amerikai piacos Focus, már eltérő formatervvel és kivitelekkel. A harmadik generáció 2011-óta elérhető, szerencsére örökölve az ST és RS vérvonalakat egyaránt.
Ritkán látni ilyen „fókát”, de meglehetne szokni a látványt: gyönyörű, gyors és még ritka is

Top 16-os Ford Focus

Chris Focusa nem egy RS500-as csúcsverzió, mégis a 2017-es Raceism eseményen Top 16-os eredményt ért el, GTR-ekkel és Silviákkal egy mezőnyben. A lengyel Wroclaw városában rendezett eseményről már 2017-ben is beszámolt Medárd, de amit tömören kell tudni a találkozóról, hogy Európa prémium tuning építéseit gyűjti össze. Sőt, a Balkán-félszigetről és még Oroszországból is érkeznek prémium kivitelű gépek, tekintettel arra, hogy folyamatosan növekszik a Raceism közösség, illetve az esemény hírneve. A spanyol tuner számára pedig egyértelmű terv volt a 2017-es Raceism eseményre való kijutás. Ehhez viszont nem választhatott unalmas megoldásokat 2008-as RS Focusára. A tuner tisztában volt azzal, hogy nem az egyik legizgalmasabb tuning alapot választotta, amire csak úgy kapkodják a fejüket az emberek vagy a zsűritagok. Éppen ezért az autó „hiányosságait” egyedi alkatrészekkel igyekezett orvosolni. Ilyen volt például a finn ralipilóta, Mikko Hirvonen által használt RS500-as hátsó lökhárítójának lemásolása, vagy az ST-széria első lepucolt lököse és szoknya spoilerei.
A kerékdőlés indokolt volt a túlméretes felnik miatt, de ne aggódj, a fékhatás még így is jobb a gyári értéknél, hála a D2 Racing fékrendszerének

Az olyan apróságok, mint az első rendszámtábla eltüntetése vagy a sárgabúrás oldalindexek tökéletes összhangot alkotnak, pláne ezzel az egyedülálló színárnyalattal. Chris ugyanis nem akart beállni a sorba és egy egyszerű árnyalatot választani. A pasztel sárga szín egyszerre lehet zseniális és balszerencsés húzás, de Chris esetében az előbbi következett be.

Különleges szín mellé egyedi fitment a Focus alá

Egy harsány szín esetében igencsak nehéz olyan színárnyalatú felnit választani, ami passzolna az összhatáshoz. Hiszen ha világos színt választasz a felniknek, akkor túl sok lesz a látvány, ha meg sötét árnyalatot, akkor pedig elvonja a világos kaszni a felnikről a figyelmet. Chris ezt profin oldotta meg, mivel a 18x9,5”, illetve a 18x10”-os D2 Racing felnik közepe egy sötét fegyverszürke színt, míg az egyrészes felni pereme egy világos ezüstszínt kapott, ezzel megteremtve az ideális színharmóniát. Persze az agresszív fitment eléréshez ennél több kellett. A tuner ezért D2 Racing levegős futóművet, Airlift vezérlést és D2 Racing kerékdőlés adaptereket applikált autójára, aminek a szintezésének beállítása után a kaszni úgy terül a 18”-os felnikre, mintha ráöntötték volna. A csökkent tapadási felület miatt növelte Chris a fékhatást, a D2 Racing hat-, illetve négydugattyús féknyergeivel és az elöl 356 mm-es féktárcsák segítségével. A kabin tartalma hátul helycserés támadással cserélődött ki egy négypontos bukóketreccel, szénszálas toronymerevítőkkel, elöl alumínium taposókkal, kagylóülésekkel és váltóút rövidítővel. A 2,5 literes benzines ST-erőforrás új intercoolert, feltöltőt, egyedi kipufogórendszert és újraírt központi vezérlőegységet kapott.
Showtime – az RS Focus nem csak az utcán és a pályán, hanem egy tuningtalálkozón is megállja a helyét

Chris büszke autójára és a tavalyi helyezésére a nemes tuning találkozón, a Raceism brigádja pedig arra büszke, hogy egy ilyen „hétköznapi és ritka” alapot is díjazhatott a legnagyobbak között. Téged már elragadott a Focus vágy? Azért nem lenne rossz egy RS Focus szaladgálósnak, pláne ilyen formában, nem de? Forrás: