2018. április 08. | 06:18

A gyors pickupok léteznek? Gyárilag? Igen, és a csúcstartó akár egy Aston Martint is lekörözne. Íme a 8 leggyorsabb platós kisteherautó!

Társszerző: Bolgár Krisztián

Volt már top 8 leggyorsabb sleeper, modern izomautó sőt, még Mazda is! Ezekben a cikkekben pedig a hangsúly a gyorsuláson volt. Nyilván nem azért huzakodok elő ilyen sűrűn a gyorsulási értékkel, mert az a legfontosabb az említett kategóriáknál vagy típusoknál, hanem egy kiváló etalon a különböző gépkocsik számára. Egy pickupról mi jut elsőre eszedbe? Amerika? V8? Rövid vagy hosszúplató? Esetleg haszonjármű? Bárhogy is, nem a teljesítmény és végképp nem a gyorsulás fog azonnal beugrani. A pickupokról kialakult nézeteket igyekszem ezért egy kicsit fellazítani és bebizonyítani, hogy vannak izgalmas, erős, menő és még jól is gyorsuló pickupok, amikkel akár M3-as BMW-t vagy egy Skyline GTR-t is „megkergethetnél”. Itt is van a 8 leggyorsabb tömeggyártásban készült pickup, ami valaha is készült!

8. Toyota Tacoma X-Runner

Az első meglepetés egyből a lista elején, hiszen gondolom kizárólag amerikai márkákra számítottál, már akkor, amikor elolvastad a címet. Nos, a lista utolsó helyezttje nem egy amerikai pickup, hanem egy japán, pontosabban egy „fél-jenki”. A Toyota Tacoma ugyanis amerikai üzemekben összeszerelt Toyota-modell, amely javarészt az amerikai piacra készült, hiszen a legnagyobb igény az izmos pickupokra bizony az USA-ban van. A Tacoma 1995 óta van gyártásban, és jelenleg a harmadik generáció fut a texasi gyártósorokon. A Hilux alapokon nyugvó Tacoma nem sokban tér el az Európában ismert pickup modelltől, csupán méretei és motorválasztéka, ami miatt egy kivételes Toyota pickupnak számít. A második generációs Tacoma 2004-2015-ig volt gyártásban számos kabinkialakítással illetve platómérettel. A 2,7 literes sornégyes mellett a 4,0 literes V6-os is a palettán szereplő motorblokk volt, a nem hétköznapi TRD-típusok pedig kivétel nélkül az utóbbival voltak szerelve. A 2008-ban megjelent Ironman Edition, aminek V6-ja 304 lóerőre lett tornázva, azonban az nem maradt sorozatgyártásban. A közkedvelt X-Runner kivitel viszont igen, amely különleges bodykitet, sportfelfüggesztést, 4x4/PreRunner hajtást, nagyobb felniket, fékrendszert és egy hatsebességes nyomatékváltót kapott, aminek köszönhetően a 236 lóerő máris jóval többnek számít gyorsulás szempontjából, mivel 6,0 másodpercre volt szüksége az X-Runnernek a 0-100-as tempó eléréséhez.

7. Ford F-150 Tremor

Az amerikai bestseller 12. generációja a legtöbb európai fanatikus számára csak „egy a sok közül”, a gyári tuning kivitelek viszont már számodra is érdekesek lehetnek. A 12. generációt képviselő pickup 2008-2014-ig volt gyártásban, megannyi platókialakítással és blokkpalettával vált töretlenül közkedvelt platóssá számos amerikai államban. A 12. generáció hozománya viszont a különleges Raptor-kivitel megjelenése is volt, amely 5,4 literes és 6,2 literes V8-cal volt elérhető, a 2012-ben debütált SVT Raptor pedig kivétel nélkül az utóbbi V8-as blokkal volt felszerelve a maga 411 lóerejével. A leggyorsabb 12. generációs F150-es azonban nem a Raptor, hanem a 2014-ben debütált limitált szériás Tremor, aminek 365 lóerős ikerturbós V6-os ugyan gyengébb volt a Raptor modelleknél, de súlycsökkentő megoldásainak köszönhetően fürgébben szedte az F-150 a lábait, ugyanis 5,8 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra!

6. Chevrolet Silverado High Country

Egyetlen pickup toplistáról sem maradhat le a Chevrolet a Silveradoval, hiszen pontosan annyira fontos típus a kategóriában, mint az F-150. Itt van például a 2015-ben debütált High Country, amely a jelenleg is kapható harmadig generációs Silverado-típusok egyik legfelszereltebb kivitele. A High Country a kategóriájának egyik legnagyobb felszereltségét kapta meg a beltér szempontjából, de a teljesítmény terén sem szerénykedhet az óriási pickup. A 6,2 literes EcoTec V6-os ugyanis 420 lóerőt termel meg, amely még a túlzsúfolt luxus extrák ellenére is 5,7 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/h-ra a többtonnás szerkezetet. Az új, 2019-es Silverado-k már 6,6 literes V8-okkal vannak szerelve, még nagyobb teljesítménnyel, de szerényebb gyorsulással.

5. Ford F-150 Ecoboost

A 13. generációs F-150-es generációnál is kiváló példát statuál a „súlycsökkentés a teljesítménynövelése felett” elv. A 2015 óta gyártásban lévő legfrissebb F-150-eknél ugyanis a kabin illetve karosszéria elemek súlycsökkentése jelentett értékes másodpercek lemorzsolódását, ami ugyan nem a műfaj legfontosabb jellemzője, mégis példaértékű, hogy a csúcs Raptor modellnél gyorsabb a széria Ecoboost-kivitel. A 3,5 literes V6-os ikerturbós erőforrás 365 lóerőt termel meg a Ford pickupok számára, amely a Raptor 6,2 literes V8-as 411 lóerejét ugyan nem veri meg, mégis gyorsabb egy gyári rövidplatós V6-tal, hiszen a súlyredukálás megteszi jótékony hatását. Az eredmény 5,6 másodperces gyorsulás (később a V6-os Ecoboost a 2017-es Raptorokba is bekerült).

4. Ford F-150 SVT Lighting

A harmadik F-150-es a listán, de nem kérdés, hogy ez a legmenőbb az eddig felsoroltak közül! A 10. generációs F-150-es 1997 és 2004 között volt gyártásban, amely típushoz 1999-ben csatlakozott a Special Vehicle Team divízió, azaz az SVT. A 360 és 380 lóerős teljesítmény az 5,4 literes V8-ra szerelt Eaton Roots töltőnek volt köszönhető, amely teljesítmény megfelelő körítést is kapott hajtáslánc, sőt még külső tekintetében is. Értelmes méretű (Európában az egyik legkedveltebb F-150-es pont emiatt), rövidplatós, stílusos bodykittel szerelt Fordok voltak, amelyek közkedvelté tették a pickupok utcai versenyzését is (többek között). Az 5,2 másodperces 0-100-as gyorsulási adattal szembesülve ez nem is vethet fel több kérdést benned, hogy mégis miért.

3. GMC Syclone

A platós kisteher, amit még Jeremy Clarkson is bemutatott a Top Gear – mára már – történelminek számító adásában. A GMC Syclone-t csupán egyetlen évig, 1991-ben gyártották 3000 darabos limitált szériában. A GMC S-10-es platformra épített rövidplatós teherautója egy 4,3 literes birturbós V6-os motorblokkot kapott, amely 280 lóerőt termelt meg a nem mindennapos kisteher számára. A négysebességes automata váltó viszont nem bizonyult a leghatásosabbnak egy gyorsulási verseny esetén sem, mivel 5,3 másodperces értéket mutatott az óra minden 100-as tempó elérésekor. A GMC tulajdonosok viszont megoldották manuális GM váltókkal, amiknek köszönhetően már 4,6 másodperces eredmény született, ami már sokkal inkább mutatja az autóban rejlő lehetőségeket.

2. Dodge Ram SRT10

A Dodge kicsit sem szerény válasza a Ford SVT Lighting szériájára az Ram SRT10-es volt, amely típust te is biztosan ismered. A rövidplatós SRT tuningolta Ram-széria 2004 és 2006 között készült limitált kiadásban, legfontosabb különbsége a széria Ramokhoz mérten pedig az 500 lóerős 8,3 literes V10-es, amely a Dodge Viper gyártórészlegétől lett „kölcsönvéve”. A félelmetes beavatkozás egy izomautó/pickup „hibridet” szült, amely 4,9 másodperc alatt futja le a 0-100-as gyorsulási értéket.

1. Toyota Tundra TRD

A Toyota Tundra lényegében a Tacoma édestestvére, hiszen az azonos platformú modellek valamint mindketten az USA-ban készülnek, zömében az amerikai vásárlók számára. A legek csatájába viszont a Toyota tuning részlege, a TRD is beszállt még 2008-ban, amikor debütáltatták a Tundra TRD Superchargert. A Tundra 5,7 literes V8-asa egy TRD kompresszorral egészült ki, aminek fejében az 504 lóerős teljesítmény a „szolid” méretű pickupot 4,4 másodperces értékkel repíti 0-100 km/h-s sebességre, ezzel a világ leggyorsabb pickupjává téve a Tundra TRD-t. Egy Aston Martin DB9-cel vagy egy Alfa Romeo 8C-vel gond nélkül felvehetné a versenyt. Azért te is inkább a két japánt választanád a listáról, vagy maradnál az amcsi vasaknál?
  • Címkék:
  • Top