2022. november 16. | 07:46

A mi időzónánk szerint kora hajnalban mutatták be az 5. generációs Toyota Priust, ami friss technológia mellett egy újabb lépés a gyártó számára a karbonsemlegesség felé.


FRISSÍTÉS: Már Magyarországon is rendelhető az ötödik generációs, plug-in hibrid Prius, amelynek alapára Comfort felszereltség esetén 18 500 000 forint. A Prestige felszereltség 19 450 000, míg az Executive csúcsverzió 21 900 000 forint.


Korábban még azt tippelgettük, hogy a Prius pályafutásának rövidesen vége lehet. Akármennyire is korszakalkotó volt és kitaposta az utat a hibrid Toyoták előtt, ma már nem csak furcsa forma alatt nyugszik hatékony hajtás. Emiatt gondolhatnánk, hogy nincs rá szükség, hiszen ugyanazt tudja bármelyik másik Toyota, ami cserébe még szebb is.

De a tippelgetés nem jött be, mert a Toyota a felszínen tartja a Priust és meg is jelent most az új, ötödik generációja. A technika, amit felsorolnak benne, szinte végig új, tehát a Prius afféle kísérleti egérként vagy előfutárként szerepel a Toyota palettáján.

Ennek az egyik bizonyítéka, hogy már a második generációs GA-C-platformra építették, amit úgy optimalizáltak, hogy több akkumulátor és nagyobb üzemanyagtank férjen el alacsonyabb súlypont mellett. Hiszen a Prius egy egészen új Toyota család tagja lesz, ami az elektromos autók mellett az üzemanyagcellás technológiát is magába foglalja majd.

A hajtás azért érdekes, mert Prius ennyire még sosem volt erős. A belső égésű motor egy 2,0 literes négyhengeres 148 lóerővel, ezt segíti egy villanymotor további 160 lóerővel. Ugye csak úgy összeadogatni nem lehet, de a gyártó szerint az összteljesítmény 223 lóerő. Ez önmagában is szép szám, főleg, ha az elődöket nézzük, például a negyedik generációs Prius csupán 122 lóerő.

A villanymotort egy 13,6 kWh-s lítium akkumulátor eteti, amit hatékonyabbra és kompaktabbra terveztek, így könnyedén elfért a hátsó üléssor alatt. Ezzel az autó súlypontja is lejjebb került, ami stabilabb futást és jobb vezethetőséget jelent.

Kívülről is történt természetesen változás, bár érdekes, hogy még mindig belelátni a kettes Prius vonalait. Mindezt mégis azért vagyunk kénytelenek megbocsátani minden valaha létezett Priusnak - talán csak az első generációnak nem -, mert ezek a formák nagyon áramvonalasak, tehát hatékonyak. Így az ötödik Prius sem engedte el a megszokott formát, csak kicsivel letisztultabbra vette az összképet.

Tehát egy fokkal szebb, még mindig megosztó lehet majd. Hátulról kifejezetten jól néz ki, bele illik a ma kedvelt négyajtós kupék formavilágában, viszont az igazi érdekesség a tetőben van. A Priusba ugyanis megint egy napelemet építettek be, ami képes tölteni a rendszer-akkumulátort.

A beltér azért érdekes, mert csak elemeket használ már futó Toyotákból, összehasonlítani talán egyikkel sem lehet. Kicsit inkább mintha Lexusból tévedt volna át, persze ez erős hunyorítás. A Priusoktól megszokott, jellegzetes váltókar eltűnt a középkonzol függőleges részéről, lekerült a könyöklő elé, mint a hagyományos autókba.

Az eddigiekhez képest lejjebb kerültek az ülések, ezt pedig a sportosabb megjelenéssel, hangolással indokolták, ez nem tudom, hogy mennyire fog érdekelni valakit egy ilyen autóban. Akár népszerűtlen döntés is lehet majd, hiszen a Priust sokan a semleges, de könnyed vezethetősége miatt szerették és ennek része a kilátás is.

A kilátáshoz kapcsolódóan érdekes az új digitális műszeregység, ami szimplán csak tornyosul a gombokkal rendesen megpakolt kormány mögött, persze ezek milyensége majd csak használat során derül ki. Amiért sok ember hálás lehet, hogy a klímapanel maradt fizikai gombos, viszont minden mást vagy a felette elhelyezett táblán intézhetünk, vagy a mindenfelé szétszórt gombokon. Van bőven a váltókar mellett és a kormány mögött is.

Árakról egyelőre nem beszéltek, csak hogy az új Priust 2023 tavaszán mutatják majd meg élőben is Európának. Az ígéretek szerint a korábbi típusok 25 éves hagyományát viszik tovább, tehát ismét korszakalkotó lesz. Ígérnek dinamikus belső kialakítást és váratlan vezetési élményt, ami kicsit erősen hangzik egy Priustól, de egyelőre csak tárt karokkal várom a bemutatót.

Ha pedig érdekelne egy régebbi kivitele a korszakalkotó Prius szériának, nézd meg róla használttesztünket:

Toyota