2018. július 12. | 18:57

A szakavatott szemnek is úgy tűnhet, hogy nem sok minden változott az Ariel Atom 4-en, de a gyár állítása szerint csak a benzinsapka, a fék- és a kuplungpedál maradt meg az elődből.

Simon Saunders alapította a Solocrest vállalatot 1991-ben, melyet 1999-ben átneveztek Ariel Motor Company-ra, amely kereskedelmi társaságként működik és egyike az Egyesült Királyság legkisebb autóipari vállalatainak, amely mindössze 19 főt foglalkoztat, de ennek ellenére évente 100 autót gyártanak. Az Atom a világ első közúti közlekedésre alkalmas exoskeletális, azaz külső vázas autója, ez azt jeleneti, hogy nincs se karosszériája, se teteje, így súlya kevesebb, mint 500 kg. Az Atom története az ezredfordulón kezdődött, amikor megjelent az első generáció. Ezt még egy Rover K Series erőforrás hajtott, amely az 1,8 literes blokkból 120 és 190 lóerő közötti teljesítményt préselt ki és 5 sebességes manuális váltóval szerelték. A ráncfelvarrott második generációt 2003-ban mutatták be, amelyet már a Honda K20A erőforrása hajtott, ennek erejét egy 6 sebességes manuális váltó vitte át. 160 és 300 lóerő között lehetett izmosítani ezt a modellt. A harmadik generáció 2007-ben átalakított alvázzal, felfüggesztéssel és 2 literes kompresszoros Honda-blokkal debütált. Itt is meghagyták a választási lehetőséget, 245 és 300 lóerő között változott a teljesítménye. 2010-ben kihozott a gyártó egy 25 darabos limitált szériát, amelyet V8-as, 3 literes, 475 lóerős vagy 3,2 literes, 500 lóerős erőforrással szereltek, kérés szerint. 2,3 másodperc alatt éri el a 100 km/h-át az alig több, mint 500 kg-os kasztni, továbbá egyedi fényezést és hátsószárnyat kapott. 2013-ban a 3.5-ös típusszámú változat az elődhöz képest számtalan apró fejlesztést kapott. Többek közt új lengéscsillapítókat és továbbfejlesztett motorfelfüggesztést, új lámpákat és digitális kijelzőt kapott, továbbá egy adatgyűjtőt is beépítettek, amelyből ki lehet nyerni a köridőket, vagy az autóra ható gyorsulási erők mértékét. Az erőforrás továbbra is a Honda 2 literes i-VTEC, melyből a kompresszoros változat 315 lóerőt tud.
2018-ban elérkezett a negyedik generáció ideje. Az Atom 4-be a legújabb Honda Type R, 2 literes, négyhengeres, turbós blokkja került. A gyár saját motorvezérlő egységét fejlesztett hozzá és emellé egy hatsebességes manuális váltót és részlegesen önzáró differenciálművet társítottak. A 320 lóerős teljesítménnyel rendelkező modell 2,8 másodperc alatt éri el a 100 km/h-át. Jó-jó, de mennyi a vége bátya? Erre a kérdésre is megadta az angol cég az adatot, 261 km/óra a végsebessége. A teljesítményen túl teljesen új alvázat, felfüggesztést, kormányművet, fékeket kapott. A karosszéria ugyanúgy karbonból készül és a festése is megegyezik az elődökével. Aerodinamikai elemeken is jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, ennek köszönhetően növekedett a leszorítóerő miközben a légellenállás csökkent. Kicsit jobban a zsebedbe kell nyúlni, ha szeretnéd kérni az Atom V8 számára kifejlesztett rajtautomatikát és menetstabilizáló rendszert. A minimalista belsőt is megpróbálták komfortosabbá tenni, új ülésekkel és műszerekkel, valamint számos tervezési fejlesztéssel és változással. A felfüggesztés áthangolt Öhlins és Bilstein elemeket tartalmaz. A 16 vagy 17 colos felniket kérheted alumíniumból vagy karbonból.
„Az Atom 4 esett át a legtöbb változtatáson, az első széria óta. Ez egy teljesen új autó, valójában az utolsó szériából csak a a benzinsapkát, a fék- és a kuplungpedált örökölte meg. Ez lesz az első Atom, amely teljes európai kis sorozatú típusjóváhagyással fog rendelkezni.”- mondta Simon Saunders az Ariel igazgatója.
Az Ariel továbbra is kis példányszámban gyártja brit bázisán ezt a modellt, pontosabban 100 darabot. Az Észak- és Dél-Amerikai piacot a bostoni összeszerelő üzem látja majd el. A globális árról még nincs adat, de az Egyesült Királyságban körülbelül 15 millió forintnak megfelelő fontért fogják vesztegetni az alapmodellt. Forrás: