2021. november 29. | 12:46

Az Euro NCAP hét autót hasonlított össze, hogy kiderítse, melyik vezetéstámogató rendszer a legkifinomultabb.

A 2018-as és 2020-as tesztet követően az Euro NCAP idén ismét megvizsgálta, mennyire működnek hatékonyan a legfrissebb modellekben található autópálya-asszisztens rendszerek. A 2021-ben tesztelt autók közül egyedül a tisztán elektromos BMW iX3 kapta meg a maximális négy csillagot és a „nagyon jó” minősítést.

Ezek a rendszerek két fontos vezetéstámogató funkcióból állnak. Egyrészt az elöl haladó járműtől biztonságos távolságot tartó adaptív tempombatból, másrészt a Lane Centering Assistból (LCA), ami a sáv elhagyására figyelmeztető technológiák legfejlettebb változata és képes arra, hogy a járművet folyamatosan a sávban, annak képzeletbeli középvonala mentén tartsa.

Az Euro NCAP szerint a vizsgálatnak nem csupán az a célja, hogy teszteljék, mennyire képes az autó elősegíteni a biztonságosabb közlekedést, hanem hogy kiértékeljék, hogyan tartja fenn a rendszer a sofőr éberségét és milyen biztonsági megoldásokat (Safety Backup) kínál a technológia, amennyiben a vezető nem reagálna a rendszer által küldött figyelmeztetésre.

 

A BMW iX3 a rendszerek kompetenciájára 83 százalékot, a Safety Backupra pedig 86 százalékot kapott. Az iX3 mögött a Cupra Formentor (70/74) és a Ford Mustang Mach-E (69/83) végzett. Mindkét autó „jó” minősítést szerzett, és három csillagos értékelést kapott a megszerezhető négyből.

A tisztán elektromos Hyundai Ioniq 5 (77/50) és a Polestar 2 (50/85) „közepes” besorolást kapott, és a négyből csak kettő csillaggal értékelték. A Polestar villanyautó esetében hamarosan várható egy over-the-air frissítési csomag, amely jelentősen javulást hozhat ezen rendszerek teljesítményében.

A lista másik végén található az Opel Mokka-e (57/44) és a Toyota Yaris (56/53) is. A két modell a négyből csak egy csillagot kapott, vezetéstámogató funkcióikat pedig „belépő szintű” minősítéssel jutalmazták.

Amit kiemelnek az Euro NCAP szakemberei, hogy manapság a vásárlók hajlamosak túlzottan megbízni az autóik vezetést segítő rendszerében, már-már azt gondolva, hogy az autó képes önmagát vezetni. Ez azonban távolról sincs így. Fontos, hogy autózás közben egy percre sem lankadhat a figyelmünk, ugyanis ezek a rendszerek egyelőre csak segítenek, de nem irányítanak.