2023. december 06. | 10:47

Az Egyesült Arab Emírségekben zajló klímacsúcsra hazánk is küldött delegációt, de még egy olyan járművet is vittünk, ami megreformálhatja a kisáruszállítást.

A COP28-at (28. ENSZ klímacsúcsot) Dubajban rendezték meg, ahol a világ vezetői tárgyalnak a globális éghajlatpolitikáról, vagyis a fenntartható jövőképről. A 2023. november 30. és december 12. között megtartott rendezvényen Magyarország is képviselteti magát, ráadásul nemcsak látogatóként, hanem ötleteivel egyaránt.

Ennek egyik terméke a Neumann H2 háromkerekű apró áruszállító jármű, amit először itt láthatott a nagyérdemű. A H2 névből sejteni lehet, hogy ez bizony nem egy hagyományos üzemanyaggal, vagy szimplán elektromos árammal működő eszköz, hanem az egyre többek által próbálgatott és preferált hidrogénre támaszkodik.

A nagyobb autógyártók jó része kísérletezik vagy állt már elő hidrogénhajtású járművel, mivel egy elég hatékony és kifejezetten tiszta tüzelőanyagról van szó. Előnye, hogy környezetbarát módon is előállítható, valamint olyan gyorsan utántölthető, mintha hagyományos üzemanyagot tankolnánk.

Előállítása víz bontásával lehetséges, amihez a szükséges áramot akár napelemek segítségével termelhetjük. Elégetése során pedig csupán némi hő és víz keletkezik, a folyamat maga egyáltalán nem robbanásveszélyes.

Egy ilyen technológián alapuló, tuk-tuk kinézetű járgány a Neumann H2, amelybe Varga Mihály pénzügyminiszter is beleült, erről egy posztot is közzé tett Facebook-oldalán. A közlekedési eszközt a kecskeméti Neumann János Egyetem fejlesztette ki, korábban már büszkén mondott el róla néhány információt dr. Kun Krisztián, az egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Kar Innovatív Járművek Tanszékének helyettes vezetője.

A háromkerekű része egy akkumulátor is, amelynek töltése nemcsak a hidrogén segítségével előállított árammal lehetséges, hanem a felépítmény oldalain található napelemekkel is, ezzel a hidrogén–elektromos–szolár hármasból együttesen nyerhető energia a haladáshoz. A magyar tuk-tuk hatótávolsága csak hidrogénnel eléri a 150 kilométert, míg akkumulátorról akár további 100 kilométer megtételére képes.

Természetesen nem egy versenyautóról van szó, de csekély tömegének és méreteinek köszönhetően 12 kilowattos motorja 60 km/órás csúcssebesség elérését teszi lehetővé. Nulla károsanyag-kibocsátása és kialakítása okán rövidtávú csomagszállításban és gyártelepeken anyagmozgatásban látják a tervezők igazi hasznát. Meglátjuk, milyen sikerre viheti, mindenesetre a történelem során nem sok háromkerekű „autó” bizonyult elég jónak – igaz, ezek benzinmotoros kis lélekvesztők voltak, és akad azért köztük néhány érdekes példány.

Varga Mihány Facebook