2018. március 09. | 22:36

A PAL-V nevű holland cég már eladásra kínálja a háromkerekű Liberty repülő autóját. A jármű 99 lóerős motort használ a földön, és egy 197 lóerős motort a levegőben.

Társszerző: Hajdu Balázs

A világ első valódi, repülésre is képes autója már rendelhető, a bemutatóra a Genfi Autószalonon került sor. Az utakon – illetve a levegőben – való megjelenésre körülbelül egy évet kell még várni. A gyártó szerint a Liberty minden létező szabályozásnak megfelel. A PAL-V azt állítja, hogy termékük a közlekedéstörténet egyik fontos alappillére lehet. A repülő autó elsőként egy Liberty Pioneer kiadással érkezik, melynek ára 499 000 eurónál, azaz 155,5 millió forintnál kezdődik. Az ár tartalmazza az elektromos fűtőberendezéseket, személyre szabási lehetőségeket és néhány repülésirányítási leckét.

A járműből mindössze 90 darabot kínálnak eladásra, ennek fele kerül majd Európába. Az első kiszállításokat követően a PAL-V megkezdi a Sport modell árusítását is, melynek ára jóval alacsonyabb lesz, akár 299 000 euróért, azaz 93,2 millió forintért a tiéd lehet. A Sport modell nem rendelkezik a Pioneer kiadással azonos szintű kiegészítőkkel, ám még így is tartalmaz többek között repülési leckéket is. A Liberty háromkerekes kivitelben érkezik, a tetején behajtható rotor lapátokkal. A jármű tulajdonképpen egy guruló helikopter, két motorral, az egyik a földön, a másik a levegőben használatos. A tetején lévő lapát segíti a felemelkedést, a motor által hajtott hátsó lapát pedig a tolóerőt.

A PAL-V alacsony felfüggesztéssel, és egy enyhén döntött, kétszemélyes vezetőfülkével rendelkezik. Nagyjából 5-10 percig tart, mire a Liberty átvált szárazföldi módból repülő módba. A rotor tartóoszlopa automatikusan kioldódik, a hátsó szekciót viszont a sofőrnek kell kinyitnia, kioldani a két rotor lapátot, hogy a jármű készen álljon a szárnyalásra.

Az autó használatához pilóta jogosítvány is szükséges, és természetesen nem szállhatsz le vagy fel akárhol: a PAL-V szerint egy akadálymentes, 9-200x200-as területre van szükség a felszálláshoz. A legalkalmasabb nyilván egy kifutópálya lenne, melyből egy rövidebb is megteszi. Ami a hangot illeti, a Liberty nagyjából egy merev szárnyú repülőgéphez hasonlítható, sokkal halkabb, mint egy helikopter. A szárazföldi motor 99 lóerős, végsebessége 160 km/h, 0-100 gyorsulása pedig 9 másodperc. A fogyasztás 7,6l/100 km, a maximum kapacitás pedig 1314 km-es utat tesz lehetővé. A levegőbe emelkedve a Liberty maximum 3500 méteres magasságot képes elérni, a 197 lóerős motor pedig egy 180 km/h-s végsebességre képes, hatótávolsága pedig elérheti akár az 500 km-t is. A Liberty összeszerelése Hollandiában történik majd, különleges alkatrészeit és rendszereit más cégek fogják gyártani, más országokban. A PAL-V olasz tervező cégekkel is együttműködött, valamint már 2009 és 2012 között is teszteket végeztek el. Robert Dingemanse, a cég vezérigazgatója a következőket mondta:
„Hosszú évek kemény munkája után sikerült leküzdenünk a műszaki és minősítési kihívásokat. A kiváló csapatunk sikerrel hozott létre egy innovatív repülő autót, mely minden tekintetben megfelel a meglévő biztonsági előírásoknak.”

A Vissza a jövőbe film alkotói már 1985-ben megálmodták a repülő autókat, melyek érkezését 2015-re jósolták. Úgy tűnik, tévedtek pár évet. Szerinted valósággá válhat a fikció, és a jövőben valóban nem lesz szükség utakra? Forrás: Autocar