2022. október 14. | 11:35

Egy új rendszeren dolgozik közösen a német gyártó egy másik vállalattal, hogy az elektromos autók zöldebbek legyenek.

Bár az elektromos autók helyi károsanyag-kibocsátása nulla, közvetetten a megtermelt energia forrásai miatt viszont magas lehet. A fék és a gumik kopásából adódó mikroszemcsék szennyezése pedig itt is jelen van. Emiatt sokan csak feltételesen tudják környezetbarátnak nevezni az elektromos autókat, de az Audi most talált egy megoldást arra, hogy tovább billentsék a fogalmat a zöld felé. Ehhez pedig az autó más autók után gyűjtene össze port, ezt felfogná egy filteren, ezzel meggátolva, hogy mi belélegezzük. 

Egy szűrőt kell elképzelni, amit az autó hűtője elé, de a lökhárító mögé szerelnek be. Az autó maszkjának nyitott részein bejut a porral teli levegő, ezt megszűri ez a filter, majd csak a levegő jut tovább az autó hűtőihez. Persze az kérdés, mennyiben befolyásolja ez az autó hűtőrendszereit, valószínűleg ezért sem olyan egyszerű a filter kifejlesztése.

Nem is egyedül dolgozik az Audi az ügyön, hanem a Mann + Hummel vállalattal közösen fejlesztik az akár utólag is beépíthető rendszert. Ez olyan anyagokat fogna meg, mint a minden autó által elhagyott fékpor, vagy a levegőben szálló nagyobb porszemcsék. Ezeket az autó a menet közben bejutó levegőből emelné ki, viszont amikor egyhelyben tölt, akkor a szűrő mögé helyezett ventilátor segítene bejutni a kellemetlen anyagoknak a szűrőbe.

A projekt várhatóan 2024-re lesz gyártásérett, viszont már most erősen tesztelik a prototípusokat. Az egyik tesztautó egy Audi E-Tron, amellyel eddig 50 ezer kilométert tettek meg, de van, amelyik direkt városi környezetben közlekedik és az Audi szerint a rendszer a felszerelt elektromos autó által kibocsátott por mennyiségét képes összeszedni. A cél, hogy ezt a rendszert szenzorokkal kombinálva tegyék majd még hatékonyabbá.

Audi