2024. január 17. | 15:14

Az amerikaiak bátrak, a robottaxikat övező problémák ellenére a teherszállító járművekből is kivennék a sofőröket.

2023-ban történt jónéhány kellemetlen incidens az önvezető járművekkel kapcsolatban. Erről különösképpen San Francisco lakossága tudna mesélni, a városban tesztelt robottaxik rendre fennakadásokat okoznak a forgalomban.

A területen tevékenykedő Aurora Innovations, a Kodiak Robotics, és Gatik AI minden nehézség ellenére 2024-ben elindítja az emberi beavatkozó személyzet nélküli, teljesen önvezető kamionok tesztelését az Egyesült Államokban Ez azt jelenti, hogy a teherszállító járművek a beépített érzékelőkre és szoftverekre hagyatkozva közlekedhetnek.

Chris Urmson, az Aurora Innovations vezérigazgatója úgy látja, az év végére a sofőr nélküli kamionok az utakra kerülhetnek. Ezzel kapcsolatban – ahogy azt várni lehetett – azonnal megérkeztek a kritikus hangok is.

Az egyik közlekedésbiztonsági tanácsadó szervezet a szabályozási keretrendszer hiányát hozta fel ellenérvként, valamint rámutatott arra a hatalmas veszélyfaktorra, melyet az önvezető kamionok meghibásodás esetén jelentenek.

A teherszállító járműveket tesztelni kívánó vállalkozások azonban azt mondják, a kamionok rögzített útvonalakon, főleg autópályákon közlekednének, ezt pedig jóval egyszerűbb megoldani, mint a robottaxik számára kihívást jelentő városi környezetben.

A fejlesztők emellett az emberi sofőrök sokkoló biztonsági statisztikáját is kiemelték. Az amerikai állami statisztikák szerint 2021-ben 5700 kamion volt érintett halálos balesetben, az önvezető tehergépjárművek mellett azonban egyetlen ilyen sem szerepel.

Annyit érdemes hozzátenni, hogy az említett balesetek kétharmada akkor következik be, ha egy személy, állat, másik jármű, vagy egyéb tárgy kerül a kamionok útjába. Kérdés, hogy erre vajon milyen gyorsan reagál majd a technológia.

Azon cégek számára, melyek végül megvásárolják majd a kamionokat, a pénz valószínűleg fontosabb szerepet játszik, mint a biztonsági tényezők. Nem kell ugyanis fizetni a sofőr bérét, az önvezető járműveknek nem is kell annyi pihenő – ha gyorsan fel tudják tölteni az akkumulátorokat – így akár a szállítási idők is rövidebbek lehetnek.