2017. június 02. | 11:44

Sajnos a V10 motorok ritkán fordulnak elő utcára szánt autókban. Talán ennek az oka az, hogy a V12 nem sokkal bonyolultabb konstrukció és simább járást biztosít, a V8 pedig egyszerűbb és még gazdaságosabb is.

A V10 előnye mégis a könnyebb dugattyúknál és a magasabb fordulatszámtartománynál keresendő. Cikkünk témája mégis a páratlan motorhang, amit talán egyetlen másik hengerkiosztás sem tud überelni.

1. Lexus LFA - Toyota 1LR-GUE

Az LFA motorja a mára már jól megszokott műanyag burkolatok alatt rejtőzik

A Lexus első szupersportautója hamar ikonná vált, ezért nem is tervezik egyhamar utódját. 500 darabos szériája nagyon hamar, két modellév alatt elkelt, annak ellenére, hogy az egyik legdrágább japán autó lett megjelenésekor. Ami azt illeti, a nagy érdeklődés után a Lexus egyenként válogatta ki a vevőket, akik megvehették az autót. A motor egy 72 fokos 4,8 literes V10, ami akár 9500-as fordulatig is fektetheti a fordulatszámmérőt, ami a mérnökök állítása szerint azért digitális, mert a hagyományos analóg mutató nem tudta követni a főtengely tempóját. Az olajellátás szárazkarter alapú, ennek ellenére a motor igazán könnyűre sikeredett, titánt, alumíniumot és magnézium ötvözetet használtak az elkészítéséhez, a legtöbb V8 is megirigyelhetné a tömegét. Az 552 lóerős motor és a titán kipufogó tökéletesre hangolásában a Yamaha segédkezett, aminek meg is lett az eredménye.

Az LFA hangja földöntúli.
A japánok egyelőre nem tervezik az utódot

2. Porsche Carrera GT - 980

Igazi műalkotás, a futóműről nem is beszélve

A Carrera GT nem érdemtelenül írta fel magát minden idők legjobb sportautóinak listáira. A fejlesztése egészen 1992-ig nyúlik vissza, amikor a Porsche pedzegette a Forma 1-es konstruktőri részvételt. A projekt végül a Le Mans Prototypehoz lett felélesztve, de a Cayenne tökéletesítése miatt ezt is jegelték. A rossz nyelvek szerint, az Audi akarata érvényesült a háttérben, nem akartak az R8 mellé közvetlen konkurenciát a Porsche háza tájáról. A Párizsi Motor Show-ra végül kigurítottak egy 5.5 literes V10 -es tanulmányautót az érdeklődés pedig hatalmas volt, így született meg a Carrera GT. A sorozagyártásba egy erősebb 5.7 literes 68 fokos 10 hengeres V motor került, 612 lóerővel és kizárólagosan 6 sebességes manuális váltóval. A motor rendkívül nagy hőt termel, a mérnököknek nem kis fejfájást okozott a megfelelő hűtés elérése.  Csak úgy mint az LFA, ez is szárazkarterrel lett szerelve. Hangja tökéletesen idézi a régi V10-es Forma 1-es autókat.

Nem csak a legveszélyesebb, de az egyik legkülönlegesebb Porsche is

3. BMW E60/E63 - S85

Ha ilyenre vágynál ne habozz, jelenleg jó áron lehet E60 M5-öt találni

Az S62 V8 utódja 2005-ben érkezett és az E60 M5-ben mutatkozott be. A BMW mérnökeit a márka Forma 1-es évei inspirálták a remekmű elkészítésében. Az M motorok gyakran használnak alkatrészeket más BMW modellekből, az S85 kiegészítői viszont kifejezetten csak az M-es modellekben találhatóak meg. 8250 percenkénti fordulatra képes, így a literenkénti 100 lóerő könnyen biztosított, persze ez köszönhető a magas kompresszióviszonynak is. A 90 fokos V10-en természetesen megtalálható a BMW jól bevált váltakozó szelepvezérlése a dupla Vanos is, a hengerenkénti pillangó pedig egy ilyen kaliberű motornál nem lehet kérdés. 2005-ben 4 kategóriában is elhódította az év motorja címet, de az elkövetkezendő években is több kategóriában sikeres volt. Sokak szerint máig a legszebb hangú BMW motor. Érdekes módon csak az USA piacra készült kézi váltós verzió.

Sokan nehezen fogadják be a Bangle ötöst, de az M5 akkor is gyönyörű

4. Lamborghini 5.0 V10

Kényelmesen elfér az 5 literes V10

Az első V10 motoros Lamborghini a Gallardo volt. Az egyenletes gyújtáskiosztású (akár csak az LFA) motor nagyon simán és szépen forog magas fordulatig. A Superleggera kiadásnál már 530 lóerőt tudtak kicsikarni az ötliteres szívó V10-ből. A motort 5.2 literesre növelt hengerűrtartalommal szerelték az Audi sportautóiba is. A Gallardo második generációjánál a motor gyújtáskiosztását megváltoztatták, így a hang is teljesen megváltozott. Egy biztos, a V10 üvöltése mindig szívet melengető.

A Lambo komolyan gondolta a V10 fejlesztését.

5. Lamborghini 5.2 V10

Ránézésre hasonló, de mégis nagy különbségek vannak a két Lamborghini V10 között.

2008-ban érkezett a Gallardo ráncfelvarrása, ami nem csak apró kozmetikai változtatásokat hozott. A motort is alaposan átfaragták. A gyújtáskiosztás most már egyenetlen, ezáltal a motor hangja is hörgősebb és mélyebb lett. Az 5.2-es V10 így már nyolcezres fordulat 552 lóerőt tud a kerekek irányába juttatni, sőt a  Superleggerában ezt 562-re pumpálták. Ugyan a manuális váltó már ekkor is kihalóban volt a hiperautók terén, de szerencsére még rendelhető volt. A hajtás alapvetően mind a négy kerékre juttatta az erőt, de Valentino Balboni a Lambo tesztpilótájának kérésére egy 250 darabos limitált hátsókerekes széria is elhagyta a gyártósort. A motor mai verziója még mindig gyártásban van, jelenleg a Huracant szerelik vele, ám a teljesítmény már a Performanteban 631 lóerő.

Gyakorlatilag csak egy facelift, de akár második generációnak is tekinthető

6. Dodge Viper V10

A Viper klasszikus hosszú orrában pihen a 8.4 literes blokk

A Dodge már 92 óta építi V10 motorokkal a Vipereket, ami akkoriban igen egyedi dolognak számított. Kezdetben 8 literesek voltak ezek a motorok, mára a lökettérfogat 8.4 literre nőtt. A többi V10-től eltérően, ez nem forog annyit, a hang is inkább mélyebb és morgósabb, de elképesztő nyomatékot juttat a hátsó kerekre. Nem véletlen, hogy a Vipereket csak gyakorlott sofőrök kezébe ajánlják, az évek során a Dodge fontos célja volt, hogy kezelhetőbbé tegyék az autót. Az utolsó generációs Viper teljesítménye már 640 lóerő, és 813 Nm nyomatékkal tekeri a kerekeket. Az éveken át tartó fejlesztések eredményeképp a motor már alumíniumból készült, ezáltal spórolva a tömegen. Kizárólagosan manuális váltóval lehet kapni.

Nyomatékgyár, ahol már a vezethetőség is fontos

7. Audi 5.0 Biturbo

Ízléses motorteret raktak össze Ingolstadtban

A második generációs RS6-ból ismert motor igazolja azt, hogy egy turbómotor sosem fog annyira szépen szólni, mint egy egyszerű szívómotor. Persze a hang itt sem csúnya, csak inkább érdekes és e mellé a teljesítmény könnyedén kárpótol minket. Közvetlen rokona, a Gallardo motorjának, de több mint 400 egyedi alkatrészt tartalmaz. A motor 90 fokos V elrendezésű hengeres, szárazkarterrel.  Alapból 571 lóerőt és és 650 Nm nyomatékot biztosít az erőforrás, de ez a csillagos égig húzható. Megjelenésekor a két legnagyobb konkurenciát a BMW-t és a Mercedest is lenyomta teljesítmény terén, de árban közel a dupláját kellett kifizetni.

Ha háromszázzal akarod a gyerekeid óvodába vinni, akkor nincs jobb választás ennél

8. Ford Triton Modular V10 Diesel

Diesel? V10? Miért is ne?

Listánk rendhagyó tagja és talán a cikksorozat történetében az első dízel ami bekerült nyolcas válogatásaink közé. A Ford Modular motorcsalád tagja, a V8-as nagytestvére. A platform 1990-ben született meg, a Triton nevet pedig 97-ben kapta meg. A név a gyártósorhoz vezethető vissza, ami pár óra alatt átalakítható egyik motortípusról a másikra. A V10 verzió 6760 köbcentis lökettérfogattal készül és kifejezetten a nagyobb behemótok mozgatásáért felelős. Eleinte hengerenként 2 szelepet helyeztek el a mérnökök, manapság azonban már 3-3 szelep található bennük. Természeten a dízel karakterisztikájából adódóan nem forog sokat, de a hangja meglepően kellemes. 362 lóerőt és 620 Nm nyomatékot tud ez a munkagép.

A dízelmotoroknak pontosan ilyen autókban a helye.

Források: