2017. május 23. | 15:08

A BMW mára az egyik piacvezető márkává nőtte ki magát. Az évek során rengeteg sportos, jól vezethető és innovatív autót köszönhetünk neki. Hőskora a 80-as 90-es évekre tehető, ebben az időben a márka híveinek kedvenceit készítették el.

Sajnos ugyanezek az autók a köztudatban elég rossz megítélést kapnak, de ez elsősorban a tulajokra visszavezethető a negatív sztereotípiáknak köszönhető. Lassan 4 év aktív BMW-zés után kimondhatom, hogy ezek rossz berögződések gyakran jogosak. Azonban egy biztos, a BMW valóban kiválóan vezethető autókat gyártott az elmúlt évtizedekben. Ezekből gyűjtöttünk össze nyolcat.

1. E30 M3


Az E30 és a BBS RS már régóta jól bevált párost alkotnak.

Az első M3, itt kezdődött el a BMW motorsport részlegének szárnyalása. A széria sikerességét jól mutatja, hogy az M3 család az egyetlen autótípus ami a Porsche 911-nél több címet nyert. Gyártása 1985-ben kezdődött meg, az A csoportos versenyautó utcai változataként. A kislámpás coupe és cabrio alapjaira épült. Szélesebb sárvédőket, hátsószárnyat és továbbfejlesztett lökhárítókat kapott. Motorja a legendás S14 kódnevű, négyhengeres, amely eleinte 2300 majd 2500 köbcentis volt. A limitált 600 darabos Evo 3 kiadás ezzel a motorral már 235 lóerős teljesítményt tudott. A versenypályára szánt darabok könnyen 380 lóerőt is tudtak, nem csoda, hogy korukban szinte mindent megnyertek. Ehhez a lóerőadathoz 1240 kilogramm párosul. Mára a gyűjtők kedvence lett, ára az elmúlt években sokszorozódott.

2. E9 3.0 CSL


A pályaautó aggresszív szélesítéseket és ikonikussá váló festést kapott.

A CSL jelzés a „Coupe Sport Ligthweight” rövidítése, a gyári CS modellt az Alpina cég még 200 kilogrammal könnyítette. Ehhez vékonyabb acélt használtak fel, eltávolították a szigetelések nagy részét, alumínium ajtókat szereltek fel, sőt az oldalablakok is műanyagból készültek. Motorja a CS-ből származik, eleinte csak apróbb módosításokkal, majd később a lökettérfogatot 3153 köbcentire növelték.  A 203 lóerős E9 így már 7 másodperc alatt tudta teljesíteni a 0-100-at. Természetesen a sikerek nem maradtak el, többször is elhódította az  Európai Túraautó Bajnokság címét, megnyerte kategóriáját Le Mans-on és világszerte több más versenyt.  A legendás versenyautó szintén az első bolt  a BMW Art  Cars projektből. Ez annyit takar, hogy megkértek egy művészt, hogy alkotásához az autó legyen a vászon. A nagyméretű hátsó légterelő miatt a CSL beceneve a Batmobil lett. Utcai verziójára a szárny nem volt gyárilag szerelhető, ugyanis akkoriban illegális volt Németországban. A BMW ezt úgy oldotta meg, hogy a szárnyat a csomagtartóba helyezték, amit később a tulaj szerelhetett fel.

3. E46 M3


Időtlen forma és menettulajdonságok, még most érdemes E46 M3-at venni, az elkövetkeznedő pár évben az ára megsokszorozódhat.

Nehéz lenne kiválasztani a valaha volt legjobb M3-ast, de valószínűleg az E46 lenne a válasz erre a kérdésre. Az autógyártás fénykorában készült és egy jól bevált receptet követ. Az E36 technológiájára épül, a végletekig finomítva azt. 3.2 literes dupla Vanosos sorhatos S54 , 343 lóerővel és 365 Nm nyomatékkal. Választható volt manuális és SMG váltóval is, az utóbbira már kormányhoz szerelt váltófülekkel. Mindent tudott a korában amit egy luxus sportautónak tudnia kell. A fejlett technológiához egy gyönyörű és kortalan kasztnit készítettek, aminél máig kevés kívánatosabb autó készül. 5.2 másodperc alatt húz 100-ra, de ha ez nem lenne elég, a könnyített CSL változat még ennél is gyorsabb.

4. E39 M5


Az első V8 M5 és a mai ötösök alapköve.

A korábbi M5 szériákról is elmondható, hogy a leggyorsabb sportsedanok voltak, de igazán az E39 M5 nyújtott kimagaslót. Az előtte jól bevált sorhatot egy 4.9 literes V8-ra cserélték, amely 400 lóerőt és 500 Nm nyomatékot juttatott a hátsó kerekekre. A százas sprint 5.3 másodperc alatt teljesíthető és az elektromos szabályzás eltávolítása után 300 km/h fölé is tud gyorsulni. Számos új biztonsági és kényelmi extra is itt mutatkozott be, a fő konkurencia mellett is könnyedén megállja a helyét. Az E39 M5 egy remekül vezethető, luxuscirkáló, amely a korabeli Ferrarik és Porschék teljesítményével vetekedett. Az újkori BMW-k időszámítása valószínűleg innen indítható, nem véletlen, hogy helyet kap a listán.

5. E38


Sokan csak "Szállító" hetesként ismerik, de ilyenben lőtték le Tupacet is.

Ha a legjobb M3-at nehéz megnevezni, akkor a legjobb hetest sem egyszerű. Mégis az E38-ban van valami, ami miatt kiemelkedik a többi generáció közül. Gyártását 94-ben kezdték meg és egészen 2001-ig gyártották. Készült belőle hosszabb tengelytávú iL változat is. Szintén ez volt az első hetes széria, ahol megjelentek a dízelmotorok, így már hat, nyolc és tizenkét hengeres benzinesek mellé a sorhat és V8 dízel is választható volt. Számos extrát és biztonsági berendezést is itt mutattak be, az első autó volt függönylégzsákkal, az első bajor beépített TV-vel, sőt már műholdas navigációt is szereltek bele. A BMW rengeteget kísérletezett az E38-on, készítettek egy V16-os „Goldfish” névre hallgató variánst, ahol a hűtőt a csomagtérbe helyezték, ez erősebb volt a korabeli Ferrariknál is, de végül nem került gyártásba. Szintén próbálkoztak a „BMW Hydrogen 7” hidrogén hajtású hetessel is, amit még a Nürburgringen is meghajtottak. A lapos hetes számos filmben kapott szerepet, formája máig tiszteletet parancsol és vonzza a szemet.

6. M1


Az M1 Procar -nak is jól áll az E9-ről ismert csíkozás.

Az első középmotoros BMW, amely tömeggyártásba került. 1978 és 81 között gurultak le a gyártósorról ezek a kézzel készült szuperautók, de sajnos kevesebb, mint 500 darab látta meg a napvilágot. Az olaszos vonalak letagadhatatlanok, eredetileg a Lamborghinivel karöltve készültek volna, de az olasz autógyár 78-ban csődöt jelentett, így a BMW megszüntette a szerződésüket. A formát végül Giugiaro és az Ital Design csapata alkotta meg. 3.5 literes hathengeres motorja sajnos az utcai használathoz butítva lett, de így is 273 lóerő jutott a motortérbe. Máig a gyűjtők kedvence, de sajnos ritkán van eladó darab és azok sem földi halandó számára vannak árazva.

7. 507


A gyönyörű 507 majdnem a csőd szélére sodorta a bajor gyártót.

Az 503 roadster verziója, 252 gyártott példánnyal. A Mercedes 300 SL közvetlen konkurenciájának készült, de túl drágának bizonyult, még az amerikai piacra is, így súlyos veszteségeket okozott a gyártónak, majdnem csőd szélére sodorva azt. Érdekesség, hogy mindössze 11 darab utólag szerelhető keménytetős példány készült, és mindegyikre csak a sajátja passzol az apró eltérések miatt. A korai darabok nagy alumíniumtankja közvetlen az utastér mögött kapott helyet, így az utasok erős benzinszagban utazhattak. Mindezek ellenére az 507 komoly mérföldkövet jelentett a BMW vonalvezetésében. Az amerikai hírességek kedvence volt, Elvis Presley kettőt is birtokolt belőle. Tavaly a BMW szakemberei újították fel az egyiket.

8. E31


A nyolcas nem sportautó, hanem egy igazi GT coupe.

A nyolcas gyártását 1989-ben kezdte meg a BMW, majd 10 éven át 31000 példányt készítettei el. Tévhit, hogy a hatos széria leváltásra készítették, megjelenésével egy teljesen új piaci réteget célzott meg a BMW. Rengeteg pénzt öltek a kasztni fejlesztésébe, amely légellenállása rendkívül jó értékeket hozott. V8 és V12 motorokkal volt rendelhető. Az első utcai autó volt, amelynek V12-es motorjához hatsebességes kéziváltót szereltek. A tervezett cabrio és M8 sosem jelentek meg, a globális recesszió és az öbölháború miatt. A csúcsmodell végül a 850 CSi lett, 375 lóerős motort és továbbfejlesztett futóművet kapott. Források:  [wpdevart_poll id="7" theme="1"]
Ha tetszett az írás, kérlek oszd meg a Facebookon! Köszönöm!
  • Címkék:
  • Top