2018. június 22. | 18:36

Miért kel el hatalmas árkülönbséggel az aukciókon két ugyanolyan típusú autó?

A fenti kérdés sokáig motoszkált a fejemben az utóbbi időben, most azonban lehull a lepel a gigászi árak miértjéről. Az árkülönbözetet szinte mindig tíz jellemző adja, minél több adatot sikerül kideríteni egy adott modellről, annál magasabb áron üthetik le. Zachary Dillinger értékbecslő szerint ezek a legfontosabbak.

1. A kocsi származása

Fontos tudni, hogy ki készítette az autót. A versenyautóknál különösen fontos a karosszéria tervezője, csakúgy a hot rodoknál és más limitált kiadású modellnél.

2. A jármű típusa

Fontos az adott gépjármű típusa, évjárata. Nem mindegy, hogy ez egy háború előtti szedán vagy kabrió, esetleg egy supercar vagy hypercar. Ezt a Figoni és Falaschi által tervezett 1938-as Talbot-Lago T150-C SS Teardrop kupét ritka gyári napfénytetővel, az RM Sotheby a 2011-es Villa d'Este értékesítése során több mint 1 milliárd forintnak megfelelő euróért adta el.

3. Az autó funkciói

A jármű eredeti, tervezett funkciója. Ez egy kimondottan versenyautó? Egy személyautó? Egy kamion? A vizsgált gépjármű funkciójának megértése segíteni fogja a becslést végzőt, hogy meg tudja állapítani, milyen értékhatárok között keltek el ilyen típusú járművek.

4. A gépjármű megjelenése és a stílus összessége

Az autóról alkotott teljes képet kell figyelembe venni. Látható-e valamilyen folyás a motortérben? Vannak-e olyan elemek, amelyek nem illenek az összképbe, illetve azok gyárilag ilyenek, vagy későbbi módosítások eredményei? Esetleg felfedezhető szélesebb körben elterjedt művészeti stílus, amit alkalmaztak a tervezésénél, például Art Deco vagy a Streamline Modern.

5. Anyaghasználat és díszítés

A fémek, a festék, a fa és más anyagok fajtái, valamint az autó felépítésének és díszítésének részletessége segíteni fog a gyűjtőnek abban, hogy értékelni tudja a jármű gyártásához szükséges munkát, és segíthet megállapítani az autó eredetiségét és valódi értékét.

6. Szakmai gyakorlat és technika

A munkát végző emberek tapasztalatának és szakmai alázatának ismerete magában foglalja a kivitelezés szakszerűségének elemzését annak biztosítása érdekében, hogy azok összhangban legyenek azzal, amit tudni lehet arról, hogyan is készült az autó azon a helyen és adott időben.

7. A négykerekű színe és a felülete

A meglévő festék és a belső felület elemzése megmutatja, hogy megőrizték-e az autót az eredeti állapotában vagy újrafestették, esetleg helyreállították a belső teret? A szín és a felület megegyezik azzal, ahogy az autó elhagyta a gyárat? Ha nem, akkor a színek és az anyagok egyeznek-e a gyártási évvel?

8. A járgány állapota

Az autó általános állapotának felmérését segíti a fényképekkel illetve jegyzetekkel történő dokumentálás, ami jól jön, ha az autó később megsérül, illetve segíthet az autó történetének nyomonkövetésében.

9. Az autó tulajdonosi története

Autó eredetének tanulmányozása során nagyon fontos szempont a tulajdonosainak személye, mivel a híres tulajdonosoktól származó autók többet érnek, mint azok, amikről semmit sem lehet tudni.

10. Összesítés

Ez a legfontosabb lépés. Az előző pontok alapján az értékbecslő képet kap autó általános állapotáról és megállapítja pozícióját a piacon.