2023. december 25. | 16:05

Több újítást is bemutatnak a szervezők a 46. Dakaron.

A Dakar Rallyt 2008 óta nem Afrikában rendezik, idei, 45. évi kiadását Szaúd-Arábiában tartották, csakúgy, mint az előző három korábbi évben is. A szervezők a következő, 2024-es versenyre is AlUlát jelölték ki helyszínül, amely az arab ország nyugati felén fekvő ezeréves múltú város.

A 2024-es Dakar Rally január elején lesz, egész pontosan 2024. január 5-én kezdődik és két héttel később, január 19-én ér véget. A versenyzők AlUlából indulnak át a sivatagon a Rab-el-Hálin, azaz az Üres Negyeden át, a cél pedig Yanbu városa a Vörös-tenger partján.

David Castera, a verseny főszervezője szerint „A rally idén is legalább akkora kihívás lesz, mint tavaly januárban”, mivel a hatalmas dűnékből nem lesz hiány és a tájékozódás is komoly feladat lesz a technikai nehézségeken felül. Mivel a korábbi versenyek után felmerült az igény, hogy a szaúdi útvonal még nehezebb legyen, a szervezők úgy döntöttek, miért ne, ha már annyira kérik.

Öt kategóriában lehet indulni:

  • Motorkerékpár
  • LW, vagyis lightweight, könnyűsúlyú járművek
  • Quad
  • Autó
  • Kamion

Valójában van egy hatodik, külön kategória is, a Classic, amelyben nem modern járművek vehetnek részt, hanem korábbi, a ’80-as és ’90-es években használt Dakar-gépek.

Magyar csapatból csupán egy van, kamionos kategóriában Kovács Miklós vezetésével indul Qualisport Racing háromfős legénysége, akik már tavaly is nekivágtak a szaúdi sivatagnak egy hatalmas Scania fedélzetén.

Érdekességek a 2024-es verseny kapcsán

A 2024-es pálya nagyjából 5000 km hosszú lesz, hasonlóan a 2023-as hosszához, azonban az útvonal 60 százalékban új lesz és a szaúdi sivatag új részeire vezeti majd a résztvevőket. Összesen 12 időmérős szakaszt és 9 átmeneti táborhelyet terveznek a sivatagban, amelyek össze-vissza helyezkednek majd el, míg végül az utazók megérkeznek Yanbu városába.

A rendezők azonban még egy újdonságot bevezetnek 2024-ben: a „48H CHRONO STAGE” nevű formátumot, amely azt jelenti, hogy a versenyzőknek kötelezően meg kell állniuk délután 4-kor és másnap reggel 7-ig nem is indulhatnak tovább. Ez a versenyformátum a maratonhoz hasonlít, de a 48H CHRONO éjjelén a versenyzőknek szabad segíteniük egymást.

A csavar viszont az, hogy a versenyzők nem választhatják ki, ki lesz a társuk az egyes pihenőhelyeken, ugyanis amikor az óra elüti a délután négyet, minden csapatnak a 8 közül a legközelebb lévő bivakban, azaz átmeneti táborban kell megállnia, ahol nem biztos, hogy riválisokkal futnak össze, így kevés viszonyítási alapjuk lesz ahhoz, mennyi előnyük vagy épp hátrányuk van ellenfeleikkel szemben. Reggel hétkor aztán mindenki folytathatja az utat és a nagyjából 600 kilométeres speciális szakasz után összesítik csak eredményeiket.

A speciális 48H CHRONO szakasznak az Üres Negyed ad majd otthont, és amely terepen két pálya is helyet kap, egy a motorosoké, a másik az autóké. Ezért az autós csapatok nem fognak tudni előnyt szerezni a kétkerekűek pályáján és csak saját tudásukra számíthatnak majd. A tavaly, vagyis idén januárban bevezetett bónuszrendszer, amely a motoros szakasznyitónak jár, idén ismét helyet kap a ralin.

Az utolsó változtatás, amit a szervezők a következő ralin szerepeltetni akarnak, az a „FUTURE MISSION 1000”. A környezetkímélőbb és alternatív üzemanyagok egyre szélesebb körben terjednek a raliautózók körében is, ezért a Dakar szervezői különleges pozíciót is ajánlanak az ilyen hajtásoknak.

Minden versenyző, aki ilyen üzemanyaggal akar részt venni, minden nap egy körülbelül 100 kilométeres távon indulnak el, amely eltér a fő útvonaltól, viszont hasonló nehézségeket tartogat. A kísérleti fázisú versenyformátumban csakis azok az üzemanyaggal vehetnek részt, amelyek a legjobb fogyasztást ígérik: a hidrogén-, teljesen elektromos, valamint a hibrid hajtású járművek szállhatnak versenybe a MISSION 1000-en.

Ebben a futamban nincs győztes, de a legjobbak bekapcsolódhatnak az eredeti Dakar-futamba. A fő cél ennél a formátumnál azonban az, hogy az autógyártók a futam után tanulmányozhassák az alternatív üzemanyagok hatásait a rali körülményei között.

Az eseményt Európában az Eurosport fogja közvetíteni, így itthon is ezen a csatornán tudjuk majd nyomon követni a sivatagi versenyt.

Dean Mouhtaropoulos/Getty Images