2019. június 23. | 20:37

A Hungaroringen megrendezett kamion EB második napja meglepetésekkel teli, vizes pályát hozott.

Amennyiben érdekel mi történt a Kamion EB-n, de a technikai dolgok nem izgatnak, ugord át az első hat bekezdést. Ha viszont kíváncsi vagy mi rejlik ezekben a dögökben, van itt néhány nyalánkság.

Azt hiszem ezek a versenykamionok bőven adnak lehetőséget a technikai pornó fanoknak kiélni vágyaikat, elsősorban a túlméretes dolgok fétise iránt rajongóknak. A motorok (a csőrös kamionok kivételével) teljesen szabadon ülnek a bölcsőjükben, fedetlen idomaikkal csábítják az érdeklődő szempárokat. Kicsit közelebb érve a szűz autórajongó önkéntelen vigyorral a száján szemez a hatalmas turbókkal.

Bár ezek az autók csak nagyvonalakban hasonlítanak az utakon száguldó igáslovakhoz, azért a hajtás és motor nagyrészt ugyanaz. A csővázas szerkezetre biggyesztett üvegszál bódéval szerelt versenykamion, viccesen kicsinek tűnik a szállító kamion mellett állva, mégis alig férnek el egymás mellett a pályán.

A Tankpool 24 racing illetékesétől megtudtuk, hogy a szabályzat megköveteli a nagyranőtt csigák száját 63 mm-re szűkíteni (esetünkben 100 mm-es átmérőről), a turbónyomást illetően viszont nincs konkrét megkötés. Érdekesség, hogy a kamionok kipufogója a turbinaház kilépő oldalán egy egyszerű 130 mm-es (ereszcsatorna) kipufogócsőbe végződik, ami a szabályrendszer szerint nem okádhat magából füstöt.

A 13 literes szörnyetegek tehát nem a Smoke & Charm autós kultúra nagykövetei és be is bizonyítják, hogy a brutális dízel teljesítmény eléréséhez mindenféle kipufogó koromfogó kiegészítő nélkül sincs szüksége látható füstokádásra. 2000-2500-as fordulat körül adják le csúcsteljesítményüket, ami az alaphangon 1000 lóerő mellett iszonyatos 5000 Nm-ről indul, de a mezőny erősebb autói ennél is többet tudnak.

Az autók váltója gyári, ráadásul ugyancsak a szabályrendszer miatt képesnek kell lenniük vontatmány fogadására és mozgatására is. Jellemzően a váltó 16 fokozatából csak néhányat használnak. Kiss Norbi szerelőjétől azt is megtudtuk, hogy a kamion alatt egy egyszerű szöghajtás dolgozik, ami gyakorlatilag annyira fix mintha csak egy gokarté lenne. Ennek oka, hogy a brutális teljesítmény zárt difivel való elosztására nem igazán találtak ennél erősebb megoldást.

Fontos biztonsági szabály vonatkozik ezekre a verdákra a végsebességet illetően. A brutális teljesítmény kétségkívül adhatna okot a fékevesztett száguldásra. A minimum 5,3 tonnás autókra ható fizika erők miatt az átlag versenypályákon a féktávok könnyen rövidnek bizonyulhatnak, ezért a maximális sebesség 160 km/h-ban van korlátozva, igaz tudnának menni akár 280-at is. A 0-100 sprint nem kifejezetten releváns, mivel elég nehezen kivitelezhető megfelelő állórajtot összehozni, de 60-160 km/h-ra 6 másodperc alatt ugranak.

2019.06.23-án a FIA ETCR vasárnapi futama előtt megérkezett az égi áldás, így a versenyt már nem tökéletes száraz időjárási körülmények között teljesítették a száguldozó monstrumok. Az első futam felvezetőkörében felmérhették a pilóták a pálya állapotát, amit megfejeltek még egy körrel a sportbírok, így bőven volt lehetősége a pályának is száradni.  Az esős futamokon használt gumik cseréje mindig komoly izgalmakkal kecsegtet, de a kamionversenyben ez sem teljesen olyan, mint megszokhattuk. A szokásos esőgumikkal ellentétben itt a slickekbe vágott egyszerű minta szolgálja a víz elvezetését. A rajtot végül, két felvezető kör után elindították, amit Jochen Hahn Ivecoja vezetett, akit az egyetlen női versenyző Stephanie Halm követett, utána Sascha Lenz és közvetlen mögötte Kiss Norbi helyezkedett.

Az első vonal négyese közel ment egymáshoz az első kör végéig, de a német világbajnok kellő magabiztossággal kanyarról kanyarra növelte előnyét az első helyen. Bár a versenybírók rendesen megszabályozták a rajtot annak érdekében, hogy minél biztonságosabb körülmények közt induljanak a versenyzők, mégis nehezen tartották aszfalton magukat a hol nedves, hol pedig száraz pályán.

José Rodrigues a 2. körben letolta az útról a Trackpool 24 racing másik pilótáját egy kőkeményen kivitelezett belső íves előzéssel, de a magyar csapat német versenyzője szerencsésen visszacibálta a vasat az aszfaltcsíkra.

Halm a 3. körben leszakadt az élen autózó Hahntól ezzel a mögötte 3. helyen autózó Lenz nagyon közel került hozzá, amiból kisebb harc alakult ki köztük. Mögöttük Norbi a 4. helyen kissé lemaradva biztonságosan autózhatott.

Az SL Trucksport MAN-jét hajtó Sascha Lenz folyamatosan támadta Halmot, de a verseny harcos amazonja nem hagyta magát, hiba nélkül zárta az íveket. A csatázás miatt viszont Halm fokozatosan lemaradt az előtte haladó Hahntól. Norbi szépen dolgozta le a távot a dobogósok mögött, az 5. körben megautózta a második legjobb időt a futamon.

A verseny utolsó harmadára nagyon sokat javultak a köridők, láthatóan száradt a pálya és Kiss Norbit elkezdte utolérni Albacete, ami védekezésre kényszerítette a magyar pilótát. A 8. körben fél másodperc alatti különbséggel autózott a Löwen Power pilótája Antonio Albacete közvetlen Norbi mögött.

A Die Bullen Von Iveco világbajnok pilótájának előnye a verseny vége fele csökkenni látszott, csapattársa Stephanie Halm és a tegnapi futam győztese Sascha Lenz folyamatosan dolgozta le a hátrányt miközben a 2. helyért ment a küzdelem.

Norbi a 9. körben már komoly védekezésbe kezdett, Albacete gyakorlatilag a lökhárítóján autózta végig a célegyenes utáni kanyarokat. Szomorú véget ért Sascha Lenz versenye technikai hiba miatt, ezzel el is dőlt Halm és az ő csatája a második helyért. Az incidens Norbinak jól jött, innentől már a 3. helyen autózhatott tovább. Norbi ezek után rendesen beletaposott a gázba és növelte előnyét Albacetehez képest. Már nem maradt más feladat mint tartani pozícióját a verseny végéig ami simán ki is adta neki, így bezsebelte a 2. helyért járó 12 pontot.

A délután második futamára már felszáradt a pálya és a mezőny a rajtot követő első három kanyarban teljesen egymás hegyén hátán ment. Ebben a futamban a pilóták már nem féltették autóikat, durva harcok következtek.

Kiss Norbi a 6. helyen autózott előtte Anderson kamionját forgatta meg majdnem Kurism. A versenyhétvége legdurvább meccseit vívták a résztvevők. Kurism a 2. kör elején elhúzott, mögötte párhuzamos autózás zajlott. Norbi test a test elleni harcot vívott Jochen Hahnnal, amiből a német jött ki nyertesen.

A 4. és a 6. hely között alig több mint egy másodperc különbeség volt a 3. kör végére, Norbi támadt és védekezett egyszerre. Kurism és Reinert az első két helyen elhúzott a mezőnytől, Anderson az ifjú kamionversenyző pedig a harmadik helyen blokkolta a gyorsabb riválisokat maga mögött, akik folyamatosan próbáltak helyezkedni.

Anderson a 4. kör elején már több mint 5 másodperc előnyt védekezett össze az első két helyen autózónak a mögötte érkezők elöl, hihetetlenül stabilan fogta a tapasztalt pilótákat.

A 3. helytől a 11.-ig gyakorlatilag vonatoztak egymás mögött a versenyzők, óriási mentális terhelés mellett próbáltak előrébb kerülni és védekezni a támadók miatt.

Norbi az 5. kör célegyenese után maga mellett találta Sascha Lenzt akivel a pálya hátsó szakaszában nagyjából végig egymás mellett autózott, de sikerült vissza pozícionálni magát a MAN elé, ezzel megőrizve a 7. helyét.

Az 5. kör végére Andersont legyűrték a tapasztaltabb pilóták, a 3.-ról egészen a 6. helyig esett vissza, mögötte pedig Norbi érkezett eltökélt előzési szándékkal. A kísérletezés okozott némi sérülést az üvegszál héjon mindkét autóban, de végül agresszív támadásai sikerrel jártak. A 8. körre Anderson lejjebb csúszott, Norbi mögé megint Sascha Lenz érkezett, szerencsére nem elég közel a támadáshoz.

Norbi a versenyt a 6. helyen zárta, elsőként André Kurism, mögötte René Reinert aztán Antonio Albacete végzett a dobogón.

Fotók: Háfra Zsolt