2023. október 26. | 09:00

Az új fejlesztéseknek köszönhetően a több mint 35 éves pálya végre felveheti a versenyt a többi F1-es helyszínnel.

1986-tól rendeznek Formula-1 Magyar Nagydíjat a mogyoródi aszfaltcsíkon, a legtöbb közmű és létesítmény pedig még ebből az időből való. Mivel 2032-ig sikerült biztosítani a pálya jövőjét a királykategória naptárában, elérkezett az idő egy átfogóbb felújításhoz, amire most sikerült megtalálni a partnert.

Megszületett ugyanis a kormányhatározat a hazai F1-es pálya fejlesztésének második üteméről és lezajlott a közbeszerzési eljárás, amelynek nyertes ajánlattevője a Market Építő Zrt. és a Bayer Construct Zrt. konzorciuma lett - jelentette be szerdán Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. A nemzetközi követelményeknek megfelelő pálya létrehozása a cél.

Gyulay a szerdai, pályabejárással egybekötött sajtóbeszélgetésen elmondta: ezzel párhuzamosan zajlik a stratégiai fejlesztési program első üteme, amelynek keretében a közművek javítására, cseréjére kerül sor. Jelenleg ugyanis még az eredeti, 1985-ben épített közművek teljesítenek szolgálatot, ám egyre megbízhatatlanabbul: sok csőtörés volt mostanában és a középfeszültségű villamoshálózat teherbíró képessége sem elégséges. Ezekkel együtt a bejáratnál lévő épület átépítése még az idén befejeződik, utóbbiban látogatóközpontot és kávézót is kialakítanak.

Még áprilisban döntött a kormány arról, hogy támogatja a Hungaroring tervezett fejlesztési munkálatainak megvalósulását. A projekt egyik célja, hogy a közművek állapota és az infrastruktúra megfeleljen a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) követelményeinek. Korábbi sajtóhírek szerint a teljes fejlesztés során újjáépül a paddockban található főépület, a mögötte elhelyezkedő depo, valamint a célegyenesben lévő fedett lelátó és a főbejárati porta is.

Végül júliusban jelent meg a fejlesztésről szóló közbeszerzés. Az akkori kiírás tartalmazza a meglévő paddock bontását is az új kialakítása előtt. Az új létesítménynek tartalmaznia kell a 4 technikai- és 36 versenyboxot és egy versenyirányítási központot. A tervek szerint itt kap helyet a Media Center, üzemeltetési és versenyirodák, vendéglátó és VIP területek, illetve egy tetőterasz is. A paddock mögötti terület egy újonnan kialakított depó lesz, a motorhome-ok számára.

A kiírás szerint a fejlesztés kiterjed az új épület működéséhez szükséges új, fedett és napelemekkel borított főlelátóra is, amelynek  befogadóképessége 10 000 fő lesz. Mögötte tízezer négyzetméteres rendezvénytér épül, míg magát a lelátót és az új paddock épületet a célegyenes elején és végén egy-egy alagúttal kötik össze, a versenyrendezők és a vendégforgalom biztosítására.

Az ütemterv szerint 2024-re el kell készülnie a paddock kiszélesítésének, valamint remélhetőleg teljesen elbontják a főlelátót, aminek helyét a jövő évi futamon ideiglenes főlelátó veszi át. Egy biztos: az F1 vezetőségével kötött megállapodás értelmében a versenyeken nem lehet félkész épület, építkezésre utaló tevékenység.

„A fedett, napelemekkel borított főlelátó és a mögötte lévő, tízezer négyzetméteresre tervezett rendezvénytér 2025-re biztosan elkészül. Hét éve ígérjük a sajtónak, a jogtulajdonosnak a megújulást, az építési engedély és a tervek mellé most már nagy örömünkre a közbeszerzésnek is van győztese, illetve megvan az építkezéshez szükséges kormányhatározat is" - fogalmazott Gyulay Zsolt.

Az elnök-vezérigazgató azt is megjegyezte: a helyzetet kellemesen nehezíti, hogy gyakorlatilag az összes jegyet eladták a jövő évi futamra. A közbeszerzési eljárás ajánlata tartalékkeret nélkül megközelíti a 79 milliárd forintot, amely azért is nyert, mivel ár-érték arányban a legalacsonyabb volt a pályázatok közül.

„Önfenntartó, multifunkcionális rendezvényközpont jön majd létre, amely az év 365 napján rendelkezésre áll, ezzel is segítve a megtérülést. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlattevőivel beszélgetve úgy gondolom, jó kezekben lesz a Hungaroring, nagyon várjuk, hogy elkezdődhessen a fejlesztés második üteme" - jelentette ki az elnök-vezérigazgató.

Hozzátett néhány számot, miszerint 9000 ember dolgozik majd a 120 hektáros mogyoródi pálya területén, akik körülbelül 57 ezer négyzetméternyi épületet bontanak el, megmozgatnak 125 ezer köbméter földet és beépítenek 34 300 méter vasbeton-szerkezetet. Várhatóan kilenc telepített toronydaru dolgozik majd az építkezésen, az új főépület pedig 42 700 négyzetméteres lesz.

A Magyar Nagydíjnak 2032-ig van szerződése a Formula-1-gyel, de Gyulay szerint, ha sikerül a fejlesztéseket rendben véghez vinni, a futam jövője 2037-ig biztosított. Egy korábbi, itt elérhető videón a felújítás látványterve is szemügyre vehető.

Depositphotos