2023. augusztus 30. | 16:02

Mostanában inkább piros zászlóval megszakítják a versenyeket, így a kék oldalfalú Pirelliknek nem jut szerep.

Április végén rendezték a Forma-1-es Azeri Nagydíjat, azóta minden egyes versenyhétvégén szerepet kapott az eső. Imolában a teljes eseményt törölni kellett az áradások miatt, legutóbb Zandvoortban a vasárnapi futamon érkezett jelentős égi áldás.

A komolyabb mennyiségű csapadék az átlagosnál veszélyesebb körülményeket idéz elő. Sokak szerint azonban az FIA túlságosan biztonsági játékot űz a piros zászlós megszakításokkal, ezzel elvéve az esővel tarkított F1 versenyek varázsát.

Ebben a helyzetben érdekes megfigyelni, hogy a vizes pályákon szinte kizárólag az intermediate abroncsok kapnak szerepet, az extrém esős körülményekre tervezett gumik nem igazán kerülnek elő a garázsok mélyéről. Adódik a kérdés: a kék oldalfalú Pirelliket mikor alkalmazzák, egyáltalán van-e rájuk ebben a formában szükség?

2021-ben a Belga Nagydíjon érdemi versenyre nem kerülhetett sor, tavaly Suzukában is csak 28 kört teljesített a mezőny, mindkét esetben az esős időjárás szólt közbe. Ezek nyilván szélsőséges esetek, a szervezők nem akartak felelőtlen döntést hozni, mellyel veszélybe sodorhatták volna a pilóták testi épségét.

Idén Belgiumban George Russell haszontalannak nevezte az extrém esős gumikat, szerinte a szövetségnek és a gyártónak dolgoznia kell azon, hogy tudjanak vizes pályán is versenyezni. A Mercedes pilótája a Holland Nagydíjat követően megerősítette véleményét.

„Jelenleg teljes időpocsékolás az extrém esős gumikon körözni. Szerintem el kellene őket felejtenünk egy időre. Ha az intermediate abroncsok nem megfelelőek, akkor várnunk kell, amíg javulnak a körülmények. Ebben a helyzetben nem tehetünk mást” – fogalmazott a brit pilóta.

Russell gondolataival sokan egyetértenek, a Pirelli tisztában van a problémával, a szakemberek dolgoznak a gumik vízelvezető képességének javításán. Az abroncsok mellett a a gyenge látási viszonyok is gondot okoznak. Ezzel kapcsolatban az FIA tesztelt egy megoldást, mely a közúton használt autókon lévő kerékdobokhoz hasonlóan működne, ám ez nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket.

Nyilván senki nem szeretné, ha megismétlődnének a 2014-es Japán Nagydíjon történtek, ahol a felázott pályán kicsúszó Jules Bianchi egy traktornak ütközött, hónapokkal később pedig a kórházban életét vesztette. Talán van középút a felelőtlen döntések és az indokolatlan piros zászlós megszakítások között. Ha ezt sikerül megtalálni, annak a szurkolók lesznek az egyértelmű győztesei.

Vince Mignott/MB Media/Getty Images