2023. szeptember 10. | 10:04

Aki súlyosan vét a szabályok ellen, annak komoly következményekkel kell számolnia.

Magyarországon 2023 szeptemberétől emelkedtek a gyorshajtásért járó büntetési tételek. A legnagyobb bírság jelenleg 390 ezer forint, ha a sebességtúllépés azonban egyéb szabálysértéssel vagy bűncselekménnyel párosul, a büntetés természetesen ennél súlyosabb is lehet.

Hazánkban gyakran végez sebességmérést a rendőrség, bizonyos időközönként közúti razziákkal is találkozhatunk. A budapesti Árpád-híd kiemelten fontos helyszínné vált, mióta egy ámokfutó egy kerékpáros halálát okozta idén júniusban.

Európa több országában is igyekeznek szigorúbban fellépni a gyorshajtók és az ittas vezetők ellen. Egyes államokban a jogosítvány elvétele mellett a hatóság a szabálysértés elkövetéséhez használt járművet is lefoglalhatja.

Svájc, Olaszország és Dánia után 2024 márciusától Ausztriában és Lengyelországban is büntetheti a rendőrség az autó elkobzásával a vétkeseket. Ezen felül akár börtönbüntetés is járhat az extrém sebességtúllépésekért.

Egy német állampolgárságú elkövetőt 1 év szabadságvesztésre ítéltek, miután Svájcban 200 km/h-val száguldott, ráadásul megpróbált elmenekülni a rendőrök elől. Idén júliusban Dániában egy 19 éves sofőr a 80 helyett 182-vel repesztett, a hatóság az ő autóját azonnal lefoglalta. Az északi országban az elmúlt 2 évben közel 1900 jármű került szabálysértés vagy bűncselekmény miatt elkobzásra.

Olaszországban már évek óta szigorúan büntetik az ittas vezetést. 1,5 ezrelék véralkoholszint felett a járművet lefoglalják, kivonják a forgalomból és elárverezik, feltéve, hogy a sofőr az autó vagy motorkerékpár tulajdonosa.

Ellenkező esetben csak elkobozzák a járművet, de visszaadják azt az autókölcsönzőnek vagy a tulajdonosnak. Ilyenkor a vétkes sofőr akár 3-4 évre is elveszítheti jogosítványát. Erre jön még rá az 1500-6000 euró közti bírság, extrém esetben hattól tizenkét hónapig terjedő szabadságvesztés is jár.

80-90 km/h-s sebességtúllépés esetén 2024 márciusától Ausztriában is elkobozhatják az autót. Az ADAC német autóklub jogászai szerint a törvénymódosítás a Németországban nyilvántartott járműveket is érintheti. Azonban ezeket csak akkor lehet lefoglalni, ha a vétkes sofőr egyben a tulajdonos is.

A helyileg illetékes járási közigazgatási hatóság dönt az elkobzásról. Az árverésre bocsátott autókból származó bevétel 70 százaléka az Osztrák Közlekedésbiztonsági Alapba, a többi az adott szövetségi állam kasszájába kerül.

2024 márciusában léphet életbe az a törvény Lengyelországban, mely 0,5-1,5 ezrelék véralkoholszinttől lehetővé teszi az autó elkobzását, ha az ittas sofőr balesetet okoz. A vodka arrafelé is népszerű ital, így az alkoholos befolyásoltság alatt vezető egyének száma is magas.

Németországban az autójuk elkobzásával fenyegetik az illegális gyorsulási versenyek résztvevőit. A rendőrség a járműveket lefoglalja és bizonyítékként megtartja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a sofőr soha nem kapja vissza autóját, ám egy ideig biztosan nélkülöznie kell a közlekedési eszközét.

Győrben régebb óta szerveznek gyorsulási versenyeket a város több pontján, akár egyszerre is. A legnagyobb gond ezekkel az illegális rendezvényekkel, hogy a helyieket nagyon zavarja, hiszen a zaj miatt nem tudnak pihenni és kikapcsolódni. A nyugat-magyarországi város lakói azzal fenyegetik a száguldozókat, hogy szögeket szórnak az úttestre. Az efféle önbíráskodás nem éppen követendő példa, érdemes az intézkedést inkább a rendőrségre bízni.

Depositphotos