2022. november 24. | 10:31

Egy különleges módszerrel szeretnék elérni, hogy az M1-es bizonyos szakaszain kevesebb legyen a baleset, ha vizes az út.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) nemrég átvette a magyarországi autópályák nagy részét, így az ő feladatuk karbantartani és fejleszteni azokat. Mivel az utóbbi időben az M1-es autópálya Tatabányai szakaszánál a Hegyeshalom felé tartó oldalon egyre több volt nedves időben a nagy anyagi kárral és személyi sérüléssel járó baleset, egy különleges módszerrel szeretnék megoldani a problémát.

A vizsgálatok alapján a legtöbb baleset abból fakad, hogy az útról csak nagyon lassan távozik a víz bizonyos részeken. Itt ha egy kicsit kopottabb abroncssal futó autó nagy sebességgel érkezik, annak gumija nem tudja megfelelően kiszorítani a vizet a futófelület alól és az autó megúszik. Ez azt jelenti, hogy az autó a vizen fog siklani, megszűnik a tapadás és olyan lesz, mintha jégen haladna.

Ezt a gyakorlottabb sofőrök sem tudják mindig kivédeni ilyen sebességnél, ezért az MKIF Zrt. speciális gépekkel útburkolati hézagvágásokat csinált, amiben a felgyülemlett vizet az autó kinyomja maga alól, így megmarad a tapadása. Ezzel a módszerrel kevesebb lehet a felúszásos baleset azon a szakaszon.

A vízen felúszást jól szimulálja a rántópad is, ebben a videóban teszteltük, mit tud a Tesla Model 3 Performance ilyen körülmények között:

Depositphotos