2018. augusztus 16. | 17:35

Avagy mit tehetsz, ha megkotlott a kormányműved.

Ha felmerülne egy ilyen gond, miből tudhatnád, hogy most bizony ez a baj? Kihez fordulhatsz segítségért, és mennyibe fog kerülni? Ezek azok a kérdések, amik felvetődnek bárkiben, ha beüt a ménkű.

No de milyen, ha mégis meghibásodik a kormánymű?

Szóval mik is azok a tünetek, amiket észlelhetsz, ha elromlott a kormányműved? Három jellemző hiba jelenség áll fent, amivel Te, mint laikus találkozhatsz az autó szétbontása nélkül. Az első és legfeltűnőbb, ha csak szimplán elfolyik a szervóolaj. Ebben az esetben egyszerűen megszűnik a szervóhatás, és az eddig egy ujjal tekergetős kormányodból kőkemény egész testtel parkolós mutatvány lesz.

Ez a hiba még nem fogja a gatyádat is leenni rólad, hiszen egyszerű tömítés probléma vagy anyag elöregedés állhat a háttérben. Ha folyamatosan utántöltögeted a szervóolajat, még évekig eljárkálhatsz vele, de nem sok értelme van, hiszen a kormányműved már elkezdett öregedni, jelzi neked, hogy szükséges némi csere vagy javítás.

A következő jelenség, amit felfedezni vélhetsz a kormányműveddel kapcsolatban az, ha szorul. Talán ez a hiba az, amit ha érzékelsz, azonnal sikíts, pánikolj, és ne közlekedj tovább az autóddal, hiszen bármikor megviccelhet egy kanyar, ahol neked még bizony szedned kéne alá szépen, az autód viszont boldogan megy tovább egyenesen, hiszen a kormányműved szorul és nem enged tovább. Érted ugye Te is, hogy miért életveszélyes ez?!

A harmadik hiba, ami csak közepesen tök gáz, ha kopogni kezd a kormányműved. Ezt is elég könnyű észrevenni, hiszen a kopogás mellé némi holtjáték is társulhat. Ez a probléma már a fogasléc kopására is utal, aminek cseréje mielőbb javallott, ha ezt a problémát húzod-halasztod a komplett kormányműved felújíthatóságának esélyét rontod vele. Egy új, komplett kormánymű pedig mondanom sem kell, hogy borsos áron mért dolog.

És mik a lehetőségeid, ha a kormánymű probléma már szó szerint kopogtat?

Alapvetően négyféle megoldás létezik. Ezek különböző mélységgel nyúlnak a zsebedbe, és nem mindegy az sem, hogy a meghibásodás melyik szakaszában jár az autó. Az első és legolcsóbb megoldás, ha vásárolsz egy bontott kormányművet. Vagyis hát, most olcsó lesz, később meg ugyanolyan drága. A bontott alkatrész nem mindig a legjobb megoldás, sőt, ha kopó részek is vannak a komplett szerkezetben, rövid időn belül nagy eséllyel ugyanúgy problémás lesz, mint az, ami már nálad öregedett el.

Így pillanatnyi megoldásnak jó, de hosszútávra semmiképpen. Ez a mutatvány olyan 30-40 ezer forintot jelent, plusz a ki-beszerelési költséget a szerelődnek. Számolj utána, ha fél év múlva újra futhatod ezt a kört, akkor már lassan egy új is kijött volna.

A második lehetőséged, hogy ha komplett felújításban gondolkodsz. Ez a második legolcsóbb megoldást is jelenti, 45-75 ezer forintos tételről van szó, attól függően, hogy milyen állapotban van a kormánymű, amit a szerelőhöz viszel. Ebben az esetben a gyári házon és a fogaslécen kívül minden teljesen újra lesz cserélve a kormányművedben, így tartós megoldást nyújt és a gyárival megegyező minőséget.

A harmadik lehetőséged, ha felújított gyári kormányművet vásárolsz. Ez egy teljesen gyári, új, minőségi és dobozban érkező alkatrészt jelent, amire még garanciát is vállalnak. Szerintem ez a legoptimálisabb lehetőség, ha kompromisszumot szeretnél kötni és az ár-érték arányt figyeled. Ennek a megoldásnak több előnye is van, az egyik, hogy nem szükséges napokat várnod a hiba feltárásra, az árajánlatra és a többi szervizeléssel együtt járó macerára.

Egyszerűen csak egyeztetsz egy időpontot, megrendelik neked az alkatrészt, és jó eséllyel egy nap leforgása alatt már meg is van oldva a probléma.

Egyetlen rizikós oldala lehet ennek. Ha a saját gyári kormányművedet hagyod ott, és menet közben derül ki, hogy javíthatatlan. Ebben az esetben a szerelést és a már felhasznált alkatrészeket ki kell fizesd, a problémád viszont nem lesz megoldva. Érdemesebb egyből cserealkatrésszel kezdeni, és annak beszerzését tenni a listád elejére. Egy felújított gyári kormánymű ára 100 és 200 ezer forint közé esik, típustól függően.

Az utolsó és legdrágább, de kétségkívül a legbiztosabb megoldás, ha gyári, új kormányművet vásárolsz. Ennek az ára olyan 200 000 forintról indul, így jó mélyen zsebbe kell nyúlnod, viszont mindenféle rizikó és rejtett költség nélkül lesz egy kormányműved, ami legalább annyit ki fog bírni, mint aminek a helyére kerül. Azoknak, akik hosszútávú biztonságra vágynak, és megengedhetik maguknak, mindenképpen ezt a megoldást javaslom.

Ha mégis inkább a felújítást választod a kormánymű vásárlás helyett…

Ha a felújítás mellett döntesz, érdemes figyelned néhány buktatóra és apróságra, amikkel sok-sok időt és pénzt spórolhatsz meg. Az első ilyen, amiről érdemes meggyőződnöd, hogy milyen eredetű alkatrészeket használ a szakember. Kormánymű esetében kerüld a kínai és a nem prémium minőségű utángyártott alkatrészeket. Mindig kérd a szerelődet a gyári minőség visszaállítására, vagy annál jobb minőségűre, hiszen egy elég fontos alkotóeleme a kormány a gépjárművednek. Izzóból jó a kínai, a porvédő gumiharangból viszont nem.

Kérdezz rá továbbá a szerelőnél, hogy kapsz-e számlát az elvégzett munkáról, és a számla alapján jár-e valamiféle garancia a javításra. Ha erre a két dologra nem a válasz, akkor javaslom, sétálj ki szépen a helyről, és keress egy másikat, ahol tisztességesen lepapírozzák neked a folyamatot, mégiscsak egy elég nagy összeg készülsz kiadni ráadásul az életed is múlhat rajta. Nem játék. Nem éri meg 10-20 ezer forint költségcsökkentés miatt egy nem leellenőrizhető „szakihoz” vinni. Nem beszélve arról, hogy azok a szakemberek, akik szívesebben dolgoznak fű alatt, olyan módon, hogy ne legyen visszakövethető, általában kókler munkát végeznek. Tisztelet a kivételnek, de azért gyanús már elsőre is.

Az utolsó dolog, amit semmiképpen sem szabad elfelejtened, a porvédő gumiharang. Ez az a komponense a kormányművednek, amely hiányában vagy elöregedésében rejlik a legtöbb hibát okozó tényező. A sérült, vagy már elöregedett gumiharang beengedi a szennyeződést a kormányművedhez, amely korrodálással, a tömítések és a fogasléc kopásával jár együtt. Mindenképpen hívd fel a szerelő figyelmét, hogy Te gumiharangot is szeretnél cseréltetni, és ha egy mód van rá, és még használható állapotban van, kérd is el az előzőt. Vész esetén, ha például kiszakad az új valamiért, még jól jöhet ideiglenesen.

Forrás: