2018. június 04. | 18:13

Az előző Z4 inkább volt stílusos, mint izgalmas, az új modellel viszont igyekszik helyre billenteni az egyensúlyt a gyártó.

Mielőtt mélyebben belemennék az új Z4-be engedd meg, hogy beszéljek egy kicsit az előzőről. Van itt valami, amit nem árt tudnod: A BMW tudja. A BMW tudja, hogy az előző generációs Z4 minden porcikájában úgy nézett ki, mint a nagykönyvbe illő roadster, épp ahogy azt el is várhatod. De ha vezetted akkor egy kicsit, nos, nem is kicsit, csalódás. Az előző Z4 egy olyan autó, amiben jó lenni, de nem jó vezetni. Persze ezzel nincs gond, ha ilyenre vágyik valaki, de azért a legtöbben inkább vezetési élményt várnak ettől az autótól. És az őszintét megvallva, a BMW-nek nem is nagyon volt eddig sem stílusa csak „jól beülök” autót gyártani, mindig volt minőség és teljesítmény is a prémium érzet mellé.
„Olyan dinamikus képeségekkel akartuk felruházni a Z4-et, ami egyszerre sportos és precíz. Egy színtiszta roadster, egy igazi vezetésre született gép” - mondta Florian Dietrich a BMW vezetési dinamikákkal foglalkozó specialistája.
Ebben az értelmezésben tehát az új Z4 nem követi elődjét, sokkal inkább az első 2003-as modellre hajaz.
„Az első generáció valóban sportos volt” mondja a termelési vezető, Andreas Ederer – „A második kényelmes. A legutóbbi modell egy autó, amit csak vasárnap délután veszel elő egy rövid körre. Az új Z4 viszont az a roadster lesz, amit majd vasárnap este is vezetni akarsz”
Az új Z4-es valószínűleg 2019 március magasságában kerül gyártásba, így logikusnak tűnik, hogy a Genfi Autószalonon fog debütálni. A képeken látható M40i modell tehát továbbra is csak egy „pre-production” modell, vagyis csak egy prototípus ami még fejlesztés alatt van. A BMW mérnök csapata még mindig finomít a részleteken és teszteli, hogy miképpen működnek együtt a különböző rendszerek, mint például a Dinamikus Stabilitást vezérlő rendszer, amit az új Z4-es kap. Elsőre kissé nagyképűnek tűnhet, hogy a BMW már a fejlesztés egy ilyen korai szakaszában összehívott egy tesztvezetést, nem is egy, hanem egy egész csapat újságírónak a Miramas-i tesztpályára Franciaországba. Az első benyomások alapján pedig a BMW tényleg hozza azt, amit az ígéretek alapján méltán vár el bármelyik tesztpilóta.

A BMW Z4 mögötti tervezés

Ahhoz, hogy megérthesd mitől annyira különböző az új Z4 az elődtől, sorra kell venni a megtartandó és fontos dolgokat a régiből. „Az egyetlen dolog, amit tovább vittünk a név”, mondja Dietrich. Nos, hát ez nem valami hosszú lista. Az MK3 Z4 egy teljesen új platformra épül, amit a BMW kifejezetten sportautók alá tervezett, és az érkező új Toyota Suprával oszt meg. A platform alap elemeit tovább viszi majd a BMW más modellekbe is amelyeknek fejlesztése az elkövetkező 3 évben várható. Amikor elkezdtek a Z4-en dolgozni, a mérnök csapat egy nem is rövid listával állt elő a vezetőségnek, ami újabbnál újabb technikai specifikációkat tartalmazott, és a BMW management rájuk is bólintott, rettentő boldoggá téve ezzel Dietrich-t. Tehát az út zöld, kezdődhetett az új Z4! Ennek eredményeképpen az M40i csomagot az alapoktól indulva építették fel újra, mindezt tették a Michelin Super Sport gumiabroncsok használatával, amik az M3 és az M4 motorok alá is fel vannak szerelve. A gyártás előtti modellek - amiket a tesztpilóták hajtottak - 19 colos kerekeken gurították ki, ami az egyetlen opció lesz a vásárlók számára. Tehát nagyteljesítményű fékek, elektronikus adaptív felfüggesztés, állítható futóművek amikből kettő elől MacPherson acélrudakkal van megerősítve, az LSD differenciálmű pedig természetesen alap. A motorháztető alatt egy 3,0 literes ikerturbó feltöltős hathengeres egység dorombol majd, amit az M240i-ben már kipróbálhattak a szerencsések. Jelen esetben ez egy 350 lóerős, 500 Nm-es teljesítményt produkál, amit egy nyolcsebességes automata váltó továbbít a hátsókerekeknek. Az M40i az egyetlen verzió, amit a BMW kifelé kommunikál jelenleg, de várható lesz a 20i és a 30i is, igazi M kiadásra vagy hibrid hajtásra azonban ne számítson senki. A kulcsfontosságú célkitűzés az volt, hogy az alváz annyira merev és masszív legyen, hogy ellensúlyozza az elkerülhetetlen kompromisszumot, miszerint nincs tető. Dietrich szerint a torziós merevség 30%-kal jobb, mint az előző Z4-é volt. 
„Ez a legmerevebb autó, amit valaha gyártottunk, merevebb, mint az M4 coupé”
A csapat az M240i-t használja a legközelebbi referenciának. Dietrich elmondása szerint minden összehasonlítási ponton erősebben teljesít az M40i, és sokkal keményebb, még annak ellenére is, hogy nincs tető és emiatt veszít a torziós merevségéből az autó. Az új Z4-es valamivel hosszabb, mint az előd volt, a tengelytáv viszont leheletnyivel rövidebb. Mindezek mellett 70 mm-rel ducibb széltében az autó, de véleményem szerint az még sosem volt baj, ha valami kicsit szélesebb. Az új modell könnyebb is mint elődje volt, még annak ellenére is, hogy dimenzionális részleteiben nagyobb. A legnagyobb gondot a biztonsági rendszerek túlsúlya jelenti, hiszen ezeket is kicsit máshogy kell kialakítani a nyitható tető miatt. Csak a vászontető 60 kg-tól szabadítja meg az autót, mégis összességében nagyjából 50 kg-os súlykülönbség van az előd és az új modell között. A súlypont is sokkal alacsonyabbra került, mint ezelőtt a könnyebb kezelhetőség érdekében. Természetesen a dinamika újragondolásával a BMW nem akar elmozdulni egy teljesen másik irányba. És hiába volt teljesen álcázó fóliába és takarókba burkolva a kipróbálható modell, azért érződik, hogy ez az autó egy finom műszer lesz, és szorosan követi a bemutatott Z4 koncepciót. Azzal mindenki egyetértett, hogy az új Z4-es egy mutatós, vérbeli roadster. Ha valaki, hát én tudom milyen egy vérbeli roadsterben ülni, és volt már szerencsém Z BMW-hez is. Egyelőre nem győztek meg, még az erőfölények ellenére sem, de azt hiszem az új Z4 izgalmasnak ígérkezik és kénytelen leszek belátni, hogy egy zseniális sportautó születik. Neked, hogy tetszik a BMW Z sorozata? Forrás: